לפני שמבצעים עסקת נדל"ן יש להוציא נסח טאבו עוד בתחילת המשא ומתן, במטרה לברר את המצב הרישומי של הנכס שאותו רוצים למכור או לרכוש ואת זכויותיו, כדי לא לגלות בשלב מתקדם יותר שישנה בעיה מיוחדת שתמנע מלהוציא את העסקה לפועל. כאשר העסקה עצמה מסתיימת, רק לאחר שהתבצע רישום בטאבו.

 

חשוב להצטייד בפרטי הגוש והחלקה כדי להוציא את הנסח

 

את המידע להוצאת הנסח ניתן לקבל דרך האינטרנט, או באמצעות הדואר או לשכת רישום מקרקעין. חשוב לדעת כי כתובת הנכס לא מופיעה על גבי נסח הטאבו, אלא מצוין מספר הגוש והחלקה. לכן לשם הזמנת הנסח יש להצטייד בפרטי הגוש והחלקה, ובמקרה של בית משותף גם בפרטי תת חלקה. את הפרטים הרלוונטיים אפשר למצוא בחוזה מכר, או בחשבונות ארנונה לפי כתובת הנכס, אך בחשבונות הפרטים לא תמיד מדויקים. לכן אם הפרטים אינם ידועים, ניתן לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום נדל"ן, כדי שיסייע באיתור גוש החלקה ויעזור למנוע טעויות נפוצות.

 

באמצעות נסח הטאבו יכול הרוכש לדעת אם האדם שמציג את עצמו כבעל הנכס, הוא הבעלים הרשומים שלו, ולוודא אם גודל הנכס שמסר הרוכש תואם את הגודל בפועל, ולבדוק האם ישנם שעבודים כלשהם או חריגות בנייה. רישום נסח הטאבו חשוב לא רק לרוכש, אלא גם למוכר, מאחר שערכן של דירות רשומות בטאבו הוא גבוה יותר מדירות שאינן רשומות, לכן המוכר יכול לדרוש תמורה מלאה על פי הערך שלה בשוק.

 

בנסח טאבו מצוינים היתרי בנייה, תכניות קיימות או עתידיות המחייבות תשלום היטל השבחה, צווי הריסה, תכניות עתידיות לגבי סביבת הנכס, הערות אזהרה, הפקעות, משכון, ועוד פרטים חשובים. כאשר מופיע בנסח רישום משכנתא, הכוונה לכך שישנן זכויות שיעבוד, ולא ניתן להעביר את הזכויות בנכס ללא אישור המשעבד.

 

מהי משמעותה של הערת אזהרה?

 

הערת אזהרה היא רישום בנסח טאבו בדבר התחייבות בכתב של בעל הנכס. הערת אזהרה מעידה על כך שקיים שינוי במעמד הנכס ועל התחייבות לעשות בו עסקה או להימנע מעשיית עסקה. מטרתה העיקרית של הערת אזהרה היא למנוע מהמוכר לעשות עסקה נוספת עם רוכש אחר. המידע על בעל הנכס מרוכז בנסח. רישום הבעלות מעיד על כך שבעל הנכס הוא הבעלים היחידים של הבית והוא רשאי לערוך בו שינויים בכפוף להיתרי בנייה ואישורים נוספים והוא רשאי למכור אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה

 

כאשר מבצעים עסקת רכישה של דירה חדשה מקבלן, האחריות לביצוע הרישום מוטלת על הקבלן, ועליו לבצע את תהליך הרישום ולסיים אותו תוך תקופת זמן מוגדרת, על פי חוזה הרכישה. משמעות הרישום של שכירות מעידה על הזכות להחזיק ולהשתמש בנכס לתקופה מסוימת ולא לצמיתות. בעת עסקת נדל"ן רצוי להוציא נסח רישום עדכני במספר נקודות זמן, כדי לבדוק שלא חלו בנכס שינויים. לאחר השלמת הרישום חשוב לוודא כי הזכויות אכן נרשמו כנדרש כדי לבצע העברת בעלות ולסיים את העסקה.