פרידה וגירושין בין בני זוג הם תמיד קשים וכואבים, אך לעתים ניתן להקל על התהליך אם בוחרים להיפרד בדרכי שלום והסכמה, במקום להתקוטט ולהילחם על כל פרטי החיים הרגישים והרכוש המשותף בבתי המשפט לענייני משפחה. גירוש גירושין הוא אחת האפשרויות המקובלות להימנע מסכסוכים קשים בנושאים מורכבים כמו משמורת או חלוקת הרכוש, לחסוך הליך משפטי יקר ורווי רגשות קשים ולהגיע פתרונות אשר שני הצדדים מסכימים עליהם.


הליך הגישור לקראת גירושין יכול לעזור לבני הזוג להתמודד עם הגירושין מבחינה רגשית, וכן לחסוך זמן ומשאבים ולמנוע את ההתארכות המיותרת של תקופת הפרידה. הליך גירושין הוא מכל מקום ממושך וקשה, ובמקרים רבים חלה החמרה במצב היחסים בדיונים המשפטיים, כאשר מלכתחילה זה לא מתפקידם של בתי המשפט לגשר בין בני הזוג. זאת בניגוד להליך הגישור שבא במטרה להביא לפשרה ולהסכמה.


גישור לקראת גירושין: יתרונות ללא חסרונות?


היתרון הבולט והמשמעותי ביותר של גישור גירושין הוא ההתייחסות אל העתיד ולא אל העבר, מתוך יישוב דעת והסכמה ולא תוך מחלוקות וסכסוכים. מדובר ביתרון חשוב ומהותי, שבמסגרתו הצדדים יכולים לעבור תהליך משותף וכן תהליך אישי שבו הם ישלימו עם הפרידה, יבנו קשר חדש ללא המשקעים וייפרדו מהעוינות, הקנאה ושאר הרגשות השליליים.


כאשר יש בתמונה ילדים, בניית קשר חדש וסביר היא קריטית לטובתם, כאשר הליך הגישור יכול לאפשר לכל הצדדים, כולל הילדים, לעבור את הפרידה במינימום תסכולים וכאב ובכמה שפחות פגיעה בילדים, למרות הקשיים הברורים.


מבחינה כספית, בעוד גישור יעלה לכל צד כמה אלפי שקלים בלבד, גירושין בבית המשפט יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים שיושקעו רק בניהול ההליך. מלבד זאת, בהליך הגישור בני הזוג הם אלו שמנהלים את ההליך, ולא עורכי דינם ומערכת המשפט. ניתן להגיע להסכם תוך תקופה קצרה התלויה ארך ורק בצדדים עצמם, כאשר תיק גירושין בבית המשפט יכול להימשך חודשים ואף שנים.


ייחודו של הליך הגישור והנושאים הנידונים בו


בהליך הגישור אין אשמים ואין מאשימים, אלא רק ניסיונות להגיע לפתרונות טובים לשני הצדדים. גם אחרי הפרידה והגירושין ניתן להמשיך ולהגיע לגישור כאמצעי שימושי להגיע לפשרה בכל חילוקי הדעות, ולהחלטות משותפות לגבי הילדים ואופן חינוכם גם בשלבים שאחרי הגירושין. כיום זוגות רבים נוהגים להוסיף בהסכם הגירושין סעיף מיוחד המחייב את הצדדים לפנות להליך גישור בכל מקרה של אי הסכמות בנוגע לקבלת החלטות משותפות חשובות.


בין הנושאים המרכזיים שיידונו בהליך הגישור ניתן למנות תשלומי מזונות עבור האישה והילדים, דרך חלוקת הרכוש המשותף והזכויות הפנסיוניות, קביעת משמורת על הילדים והסדרי ראייה וכל כל החלטה עקרונית לגבי גידול וחינוך הילדים, השתתפות בהוצאות עבורם ועוד. לאחר גיבוש הסכם הגירושין אשר מקובל על שני בני הזוג, יש להביאו לאישור בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.


האם גישור גירושין מתאים גם לכם?


גם אם נראה כי במקרה שלכם אין סיכוי לסיים את הפרידה בהסכמה ותוך הידברות, זכרו שיש דרך אחרת, שניתן לעבור את הליך הגירושין עם מינימום חיכוכים ופגיעה בילדים ושעוד נותרה לכם דרך משותפת ארוכה ביחד.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


תמיד אפשר להילחם בבתי המשפט, אך יהיו לכך השלכות שישפיעו עליכם עוד שנים רבות. עצרו רגע וחשבו האם ניתן ליישב את המחלוקות באמצעות הליך גישור ולחסוך מעצמכם ומאהוביכם את הסבל, הזמן והכסף.