כוננות בעבודה נפוצה בתחומים שונים ורבים: בתחום הביטחון וההצלה במקרה של אירוע בטחוני, שריפה, אסון טבע או כל אירוע האחר הדורש נוכחות כוחות ביטחון והצלה, במסעדות שבהן מלצרים כוננים נקראים לעבוד במקרה של עומס יתר, טכנאים הנקראים לתקן תקלות בכל שעות היממה ועוד. מאמר זה יסקור את הדין החל בכל הנוגע לשעות כוננות.

 

האם חלה חובה על המעביד לשלם עבור שעות כוננות?

 

בחוק הישראלי לא קיים הסדר ספציפי לגבי שעות כוננות. עם זאת, סעיף 3 לחוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר מהן שעות עבודה. הגדרה זו כוללת בין היתר את הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה. הפסיקה קבעה כי שעות כוננות בהן העובד שוהה במקום העבודה נחשבות לשעות עבודה, גם אם לא בוצעה עבודה בפועל. שהות העובד במקום העבודה על מנת לבצע מטלות במקרה הצורך מהווה חלק משעות העבודה ועל כן מזכה בתשלום שכר עבודה.

 

לא ברור אם הגדרת סעיף 3 לחוק שעות עבודה ומנוחה כוללת שעות כוננות שבהן העובד אינו נמצא במקום העבודה וחופשי לעשות ככל שירצה. ככל הנראה, ככל שהעובד יהיה זמין לקריאה בכל שעה וככל שהמצב ייצור פגיעה בחייו הפרטיים, כך יהיה נכון בית המשפט לקבוע כי שעות הכוננות הן שעות עבודה המזכות בתשלום.

 

כאמור, אין הסדר בחוק לשעות כוננות ועל כן על התנאים לעניין שעות כוננות להיקבע בחוזה עבודה אישי או בהסכם קיבוצי. תשלום עבור שעות כוננות אכן מעוגן בהסכמים מסוגים אלו. פעמים רבות התשלום עבור שעות כוננות משולם כתוספת גלובלית למשכורת. לעתים ניתנת תוספת הכוננות אף לעובדים אשר אינם כוננים כלל, אלא לצורך תגמול והעלאת שכר.


האם תוספת הכוננות נחשבת לחלק מהמשכורת לצורך חישוב הפרשות לפנסיה או פיצויי פיטורים?

 

כפי שצוין, התשלום עבור שעות כוננות נקבע בהסדר חוזי – בין אם בהסכם קיבוצי ובין אם בחוזה עבודה אישי. במקרים אשר נידונו בפסיקה, אותם הסכמים אשר קבעו את תוספת הכוננות, קבעו גם כי תוספת זו לא תיחשב לצורך ההפרשות לקרן הפנסיה. לפיכך, בית המשפט במקרים אלה פסק כי אין לראות בתוספת הכוננות כחלק מהשכר לצורך חישוב ההפרשה לקרן הפנסיה. עם זאת, בית הדין האזורי לענייני עבודה כבר פסק כי תוספת כוננות שניתנה לעובד כחלק מתנאי בכירות אכן תיחשב לחלק מן השכר לחישוב פיצויי פיטורים.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה

 

החוק אינו עוסק בשעות כוננות ועל כן יש לקבוע את תנאי שעות הכוננות בחוזה. הסכמים קיבוציים וחוזי עבודה רבים קובעים תוספת לשעות כוננות, אשר יכולה להינתן באמצעות תשלום עבור שעות הכוננות עצמן או באמצעות תוספת שכר גלובלית. בעת התקשרות עם מעביד, חשוב לברר האם כוללת העבודה שעות כוננות ומהם תנאי התשלום עבור אותן שעות כוננות. כדאי לבחון האם חל הסכם קיבוצי על ענף העבודה המדובר בכל הנוגע לשעות כוננות ואם לא קיים הסכם שכזה, כדאי לנהל משא ומתן עם המעביד ולקבוע את תנאי שעות הכוננות בחוזה העבודה.