הפסיקה קבעה בעבר כי פיטורים יכולים שיהיו בכתב, בעל פה או בהתנהגות, כל עוד מדובר בביטוי שאינו משתמע לשתי פנים וברור, שמטרתו להביא את יחסי העבודה לידי סיום. אולם, לאחר חקיקת חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות השתנה המצב. לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, על המעביד להתריע לעובד מראש על הפיטורים. הודעה כזו צריכה להיות בכתב, לא בטלפון ולא בעל פה ועליה לכלול את תאריך הוצאת ההודעה עצמה ואת תאריך כניסת הפיטורים לתוקף.

 

מתי יש להודיע לעובד על הפיטורים?

 

המועדים למתן ההודעה על פיטורים משתנים לפי אופן העבודה ולפי ותק העובד אצל המעביד: כאשר מדובר בעובד במשכורת, המקבל משכורת קבועה, אם עבד במשך ששה חודשים או פחות, התקופה בין ההודעה על הפיטורים לעזיבה תחושב לפי יום אחד עבור כל חודש עבודה.

 

במידה והעובד עבד מעל ששה חודשים, התקופה שבין ההודעה על הפיטורים לעזיבה תורכב מששה ימים ועוד יומיים וחצי עבור כל חודש מעבר לששת החודשים בהם עבד. עובד אשר עבד למעלה משנה אצל המעביד, מחויב המעביד להודיע על פיטוריו חודש מראש. כאשר מדובר בעובד בשכר, העובד לפי שעות, במהלך שנת העבודה הראשונה, התקופה מחושבת לפי יום אחד לכל חודש עבודה. במהלך השנה השנייה מחושבת תקופת ההודעה לפי 14 יום עבור השנה הראשונה ועוד יום לכל חודשיים עבודה בשנה השנייה. בשנה השלישית מחושבת התקופה לפי 21 יום ובנוסף יום אחד עבור כל חודשיים של עבודה בשנה השלישית. לאחר השנה השלישית, נדרשת הודעה של חודש מראש.

 

מה קורה כאשר המעביד מפר את חובת ההודעה המוקדמת בכתב?

 

לפי החוק, אי מתן הודעה מוקדמת לפיטורים כנדרש בחוק אינו פוגע בתוקף הפיטורים, אלא מקים חובת פיצוי על המעביד, אשר יידרש לשלם לעובד שכר עבור התקופה אשר לגביה לא ניתנה הודעה. כך, הודעה מוקדמת לפיטורים בעל פה עשויה בהחלט להקים לעובד עילה לפיצויים מאת המעביד.

 

האם ישנם מצבים שבהם פיטורים בעל פה מותרים?

 

סעיף 10 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות מסייג את חובת ההודעה המוקדמת ומתיר למעביד לא להודיע לעובד מראש על פיטורים, בנסיבות מסוימות. מדובר בנסיבות בהן אין העובד שפוטר זכאי לפיצויים לפי סעיפים 16 או 17 לחוק פיצויי פיטורים, או לפי החלטת בית דין משמעתי אשר הורה על פיטורים בלא פיצויים.

 

כאשר הנסיבות שבהן הסיבה לפיטורי העובד נעוצה בחוסר תום לב מהותי מצדו – עבירה פלילית, עבירת משמעת, הפרת אמון חמורה כגון מסירת סודות מעביד. במידה ועובד ביצע אחת מאלה, יכול המעביד לפטר את העובד באופן מיידי, ללא הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים וכן - בעל פה. גם התנהגות אלימה ואיומים מצד העובד יכולים להיחשב כעילה המצדיקה אי מתן פיצויים ואי מתן הודעה המוקדמת לפיטורים.

 

גם כאשר העובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים או הודעה מוקדמת, לא נשללת ממנו הזכות לקבל אישור לגבי תקופת העסקתו. סעיף 8 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים קובע כי המעביד ייתן לעובד עם סיום העסקתו אישור בכתב בדבר תחילתם וסיומם של יחסי עובד-מעביד. מטרת אישור זה היא לסייע לעובד לממש זכויותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

פיטורים בעל פה יהיו בתוקף כל עוד נאמרו הדברים באופן חד משמעי, וכן כאשר לא מדובר בפיטורים בעידנא דריתחא, כלומר מתוך כעס רגעי ללא כוונה אמתית לפטר. עם זאת, על המעביד עשויה לחול חובת פיצוי לעובד מתוקף חוק הודעה מוקדמת לפיטורים, מכיוון שפיטורים בעל פה אינם עונים על דרישת החוק להודעה מראש לפיטורים בכתב. עדיין, ייתכנו מצבים בהם לא תחול חובת הודעה מוקדמת, כאשר הפיטורים נובעים כתוצאה מעבירת משמעת חמורה שביצע העובד וכדומה. במקרים כאלה פיטורים בעל פה ככל הנראה לא יגררו חובת פיצוי לעובד.