חוק פיצויי פיטורים מסדיר את השאלה מתי על המעסיק לתת פיצויי פיטורים לעובד. סעיף 1 לחוק קובע את הכלל, לפיו עובד אשר פוטר לאחר שעבד במשך שנה רצופה במקום העבודה – זכאי לפיצויי פיטורים. פיצויי הפיטורים מחושבים בדרך כלל באמצעות הכפלת המשכורת האחרונה שקיבל העובד במספר שנות הוותק שלו במקום העבודה.

 

עם זאת, המחוקק קובע רשימת מקרים בהם גם כאשר היזמה לסיום יחסי העבודה נובעת מצידו של העובד, דהיינו, בעקבות התפטרותו של העובד – יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים. מצב זה נקרא התפטרות בדין מפוטר. אחד המקרים אותם מגדיר החוק להתפטרות בדין מפוטר הוא המקרה של התפטרות לאחר לידה.


התפטרות לאחר לידה – התפטרות בדין מפוטר

 

סעיף 7 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי כאשר עובדת מתפטרת במהלך תשעת החודשים מהיום בו ילדה – מדובר במצב של התפטרות בדין מפוטר ועל כן תהיה היא זכאית לפיצויי פיטורים. עוד קובע החוק, כי גם עובד עשוי להיות זכאי לתחולת ההוראה, בהתקיים אחד מהתנאים הבאים: אם בת זוגו הועסקה בששת החודשים הסמוכים להתפטרותו (בכלל זה אם הייתה מצויה בחופשה ללא תשלום - חל"ת), אם הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד עקב נכות או מחלה של בת הזוג או אם הייתה בת הזוג עצמאית בשנה הסמוכה להתפטרות העובד ולא הפסיקה עיסוקה לטיפול בילד. בכל מקרה קובע הסעיף כי תחולתו אפשרית רק לגבי אחד מבני הזוג – כלומר, אם עובדת מתפטרת ומקבלת פיצויי פיטורים בשל מועד הפיטורים במהלך תשעת החודשים לאחר הלידה – בן זוגה העובד לא יקבל פיצויי פיטורים אם יתפטר באופן דומה, ולהיפך.

 

הזכות לקבל פיצויי פיטורים עקב התפטרות לאחר לידה

 

לעובדת לאחר לידה כדאי לנצל את זכאותה לקבלת פיצויי פיטורים עקב התפטרות, במועד המאוחר ביותר האפשרי. חוק עבודת נשים מאפשר לעובדת לצאת לחופשה ללא תשלום, גם ללא הסכמת המעביד. לפיכך, כדאי לעובדת לאחר לידה תחילה לקחת חל"ת (בכפוף למגבלה לפיה ניתן לקחת חל"ת לתקופה של עד רבע מהוותק במקום העבודה) ולהשאיר את האופציה של חזרה לעבודה פתוחה, עד הגיע תום תקופת תשעת החודשים מעת הלידה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

חוק פיצויי פיטורים מעניק פיצויי פיטורים לעובדת המתפטרת תוך תשעה חודשים מעת שילדה, על מנת לטפל בילדה. הדבר מעודד אמהות או אבות להתפטר כדי לטפל בילדיהם, בידיעה כי יקבלו פיצויי פיטורים על אף העובדה כי הם יוזמים את סיום יחסי העבודה. כמו כן, פיצויי הפיטורים עשויים לסייע להורים הטריים בתחילת הדרך. בשל אפשרות העובדת לצאת לחופשה ללא תשלום כהמשך לחופשת הלידה, כדאי לעובדת להתפטר במועד מאוחר יותר במהלך התקופה של תשעת החודשים לאחר הלידה, ובכך לשמור את האפשרות לחזור למקום העבודה במהלך אותם תשעת החודשים לאחר הלידה, במידה ותרצה בכך.