גם אם חשבתם שבמשפחה שלכם זה לא יכול לקרות, החיים לעתים מלמדים אחרת. למרבה הצער, סכסוכי ירושה המתגלעים בין היורשים לאחר מותו של המוריש הם נפוצים מאוד, והמספרים מראים שזה קורה למשפחות רבות. מדובר בסכסוך משפחתי קשה וכואב שאף אחד לא מעוניין בו, אשר עלול לגרום לנזק ולקרע ולפגוע בכל המעורבים. כמו כן, סכסוכי ירושה עלולים להימשך שנים ארוכות, לגבות מחיר כספי כבד על הוצאות משפטיות ולעכב מימוש נכסים שנמצאים בלב המחלוקת.


במקרים של חילוקי דעות בין היורשים לגבי הצוואה או תוכנה, פנייה לגישור ירושה תוכל להביא לפתרון הסכסוך בהליך קצר ובדרך של הידברות, ללא תביעות הדדיות בבתי המשפט. ההסכם הסופי שאליו יגיעו הצדדים יהיה מחייב, וכל הצדדים הטוענים לחלקם בירושה יגיעו אליו בהסכמה מלאה.


ממה נובעים סכסוכי ירושה?


סיבות רבות יכולות להוביל לסכסוכי ירושה. ייתכן שהצוואה שנותרה לא הייתה ברורה, שקיימות אי הסכמות לגבי אופן חלוקת הנכס אשר הועבר בירושה או מימושו, או שאחד מהיורשים חושב, בצדק או שלא, שמגיע לו חלק גדול יותר בעיזבון.


בתי המשפט לענייני משפחה דנים במקרים רבים של סכסוכים על ירושות, כאשר כל יורש מיוצג על ידי עורך דין אחר שתפקידו להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור לקוחו, על חשבונם של שאר היורשים. הליך זה מביא להוצאת כספים ניכרת על ידי כל בני המשפחה המעורבים בסכסוך, ובסופו של דבר פוגע משמעותית בסכום העיזבון ובכיסם של המעורבים. גם אם בסופו של ההליך המשפטי יקבע בית המשפט את הפתרון לסכסוך, המשקעים המשפחתיים ייוותרו עוד שנים ארוכות.


האם גישור מתאים לסכסוכי יורשים?


מאחר שמדובר בבני משפחה שהתעורר ביניהם סכסוך, מדובר במאבקים מאוד טעונים רגשית, בניגוד למשל לסכסוכים עסקיים. לכן גישור ירושה מתאים מאוד ליישוב המחלוקות. זהו הליך לא פורמלי יחסית להליך המשפטי, ובמסגרתו הצדדים יכולים לדבר בחופשיות, דבר המסייע לליבון המחלוקות בזמן קצר.


לגישור ירושה יש גם יתרון משפטי, מאחר שבאמצעותו ניתן לרקום הסדר המתאים בדיוק לצורכי הצדדים, מבלי להיות תלויים בסדרי הדין והראיות כפי שמחייב ההליך המשפטי. כך ניתן להגיע לפתרונות שהם מחוץ לקופסה, ולמנוע את ההסלמה במצב היחסים של בני המשפחה.


מה עושים בהליך גישור ירושה?


תחילת ההליך במפגש של הצדדים, שבו כל אחד מהם שוטח את טענותיו באופן חופשי. אחרי שגרעין המחלוקת מתברר, כל אחד מהצדדים צריך להגיע להבנה מה רצונו האמיתי, כאשר הכסף או הנכסים הם האמצעים לקבל כבוד, ביטחון ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


כך מתחילה הדרך למציאת הפתרונות שיהיו מוסכמים על הצדדים, וזה הזמן להעלות רעיונות שיביאו ליישוב המחלוקות. אחרי משא ומתן מגיעים לתוצאה המיטבית ביותר עבור היורשים, ועורכים הסכם סופי אשר יביא לסיום של סכסוך הירושה.


האם גישור ירושה מתאים לכל סכסוך ירושה?


התשובה חיובית. כל עוד הצדדים מעוניינים לסיים את הסכסוך תוך חיסכון מקסימלי של זמן, כסף וסערת רגשות, ולשמור על מערכת היחסים הטובה בתוך המשפחה, גישור ירושה הוא הדרך להגיע לפתרון.