חוק עבודת נשים קובע זכויות שונות של נשים, בעיקר בהקשר להריון ולטיפולי פוריות וכן קובע הגבלות שונות על מעבידים המעסיקים נשים – הן מבחינת תנאי העבודה והן לגבי סיום יחסי העבודה.

 

הזכות לקצר את חופשת הלידה

 

לפי החוק, חופשת הלידה שלה זכאית העובדת עומדת על עשרים וששה שבועות, מהם 7 שבועות או פחות יינתנו טרם הלידה, נתון לבחירת העובדת. החוק מאפשר במקרים מסוימים הארכה של חופשת הלידה, במידה ובאותה לידה נולד יותר מילד אחד, אם התינוק או האם צריכים להישאר בבית החולים וכיוצא בזה.

 

העובדת רשאית לקצר את חופשת הלידה שלה ל-14 שבועות, אך לא פחות מכך. עובדת אשר בוחרת לקצר את חופשת הלידה שלה, המעביד חייב להחזירה לעבודה תוך 3 שבועות מאת בקשתה לחזור לעבודה. יחד עם זאת עובדת בעלת ותק של פחות משנה במקום העבודה זכאית לחופשת לידה של 14 שבועות בלבד.

 

זכות לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה

 

חופשת ללא תשלום- חל"ת, היא היעדרות מהעבודה, שבמהלכה לא מקבל העובד שכר או הפרשות סוציאליות, אולם יחסי העבודה בינו לבין מעבידו אינם מנותקים – המעביד חייב לקבל בחזרה את העובד עם שובו מהחל"ת. היציאה לחל"ת דורשת הסכמתם של העובד והמעביד, אולם כאשר עובדת מעוניינת לצאת לחל"ת לאחר חופשת הלידה, לא נדרשת הסכמת המעביד – הוא מחויב לאפשר לה לצאת לחל"ת.

 

עם זאת, ישנן מגבלות החלות על חל"ת מסוג זה: החוק קובע כי עובדת יכולה לצאת לחל"ת לתקופה של עד רבע מהוותק שצברה במקום העבודה וכן על העובדת לחזור לעבודה לכל המאוחר בתום שנה מיום הלידה. כך, עובדת אשר צברה וותק של שנתיים במקום העבודה, רשאית לצאת לחל"ת של חצי שנה. עוד קובע החוק, כי מתקופה זו, ינוכו מספר השבועות של חופשת הלידה מעבר ל 14 שבועות. כך, אם לקחה העובדת חופשת לידה בת 26 שבועות, יופחתו 12 שבועות מחצי שנת החל"ת לה היא זכאית, כך שבסופו של דבר תוכל היא לצאת רק לשלושה חודשי חל"ת.

 

הזכות שלא להיות מפוטרת במהלך ההיעדרות עקב הלידה וכן 60 יום לאחריה

 

חוק עבודת נשים אוסר על פיטורי עובדת במהלך תקופת היעדרותה ממקום העבודה – במהלך חופשת הלידה וכן במהלך החל"ת כאמור וכן במהלך 60 הימים שלאחר אותה היעדרות. בנוסף, החוק אינו מאפשר חפיפה בין 60 הימים הללו לתקופת ההודעה המוקדמת – מעביד אשר חייב להודיע לעובדת הודעה מוקדמת של חודש טרם הפיטורים, אינו יכולה לעשות זאת במהלך 60 הימים שלאחר היעדרות העובדת ממקום העבודה.

 

הזכות ליהנות מאותם תנאי עבודה להם הייתה העובדת זכאית טרם הלידה

 

חוק עבודת נשים אוסר על פגיעה בהיקף המשרה או בשכר של עובדת אשר חזרה מהיעדרות עקב לידה. המעביד יכול, עם זאת, להשיב את העובדת לתפקיד אחר, כל עוד אין השינוי בתפקיד מהווה הרעה מוחשית. למשל, העברת העובדת לתפקיד זוטר.

 

הזכות להפחתת יום העבודה בשעה

 

חוק עבודת נשים קובע כי במשך ארבעת החודשים מעת חזרת העובדת מחופשת הלידה, רשאית היא להיעדר במשך שעה ביום ממקום העבודה ללא ניכוי משכרה, אם היא עובדת במשרה מלאה. כך, אם טרייה רשאית לצאת הביתה ממקום העבודה שעה מוקדם יותר במשך ארבעת החודשים שלאחר חזרתה מחופשת הלידה ולקבל שכר עבודה רגיל.

 

הזכות לפיצויי פיטורים בעת התפטרות

 

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד בעל ותק של שנה ומעלה במקום העבודה, זכאי לפיצויי פיטורים במידה ומעבידו מפטרו. החוק קובע שורה של מקרים בהם עובד אשר מתפטר זכאי אף הוא לפיצויי פיטורים, אל אף שסיום יחסי העבודה נבע מהתפטרותו שלו עצמו. אחת מהוראות החוק קובעת כי עובדת המתפטרת ממקום העבודה תוך 9 חודשים מיום הלידה כדי לטפל בילד – רואים בהתפטרותה כהתפטרות ועל כן אם היא בעלת ותק של שנה ומעלה במקום העבודה, זכאית היא לקבל פיצויי פיטורים. חשוב לציין כי העובדת מחויבת במתן הודעה מוקדמת להתפטרות למעביד.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

הזכויות הניתנות לנשים בהריון ולאחר לידה מראות כי המחוקק מעודד חיי משפחה, ילודה והורות וכן מעודד את שילובם של כל אלה עם קריירה. חשוב לציין כי החוק מעודד את השוויון המגדרי, שכן הזכויות הנתונות לעובדת לאחר לידה, ניתנות גם לאבות טריים בתנאים מסוימים. כך, ישנה אפשרות שהאב יישאר בבית לטפל ברך שזה עתה נולד, כאשר האם תחזור לעבודה בשלב מוקדם יותר.