זוכה המעוניין לגבות חובות כספיים או שיקים חוזרים, יכול לפתוח תיק בלשכת הוצאה הפועל. בעת הגשת הבקשה יש להציג בפני הלשכה את המסמכים הרלוונטיים של החוב. אם מדובר בשיק שחזר יש להציג השיק המקורי, לצורך חתימה על גביו, כדי שלא יהיה ניתן לעשות בו שימוש חוזר.

 

פתיחת התיק כרוכה בתשלום אגרה הנגזרת מסכום החוב העדכני, ובתשלום שכר טרחה לעורך הדין. לאחר פתיחת התיק תישלח אזהרה לחייב במטרה ליידע אותו על פתיחת התיק, הסדרת החוב בפרק זמן הקצוב וזימונו לחקירת יכולת שתתבצע בלשכת ההוצאה לפועל.

 

אם החייב אינו מסדיר את החוב בפרק זמן הקצוב שנקבע באזהרה, הזוכה רשאי לפנות לרשם ההוצאה לפועל ולבקש להפעיל נגדו סנקציות והליכי גבייה. בפני הזוכה עומדות אופציות מגוונות להבטחת פירעון החובות במהירות ויעילות.

 

גביית חובות באמצעות עיקולים

 

כדי לפרוע את החוב, רשאים הנושים להטיל עיקולים על רכוש ונכסי החייב, לטובת מכירתם למרבה במחיר. אולם ישנם נכסים אשר אינם ניתנים לעיקול או לשעבוד, כמו דירת מגוריו של החייב, ומוטלת על הנושה חובה לספק לחייב מקום מגורים אלטרנטיבי לדירת המגורים המעוקלת. הנושה רשאי לעקל נכסים וזכויות של החייב המצויים בידי צד ג' , כמו חשבון בנק.

 

הטלת צווים על החייב

 

כאשר קיים חשש כי החייב מתכנן להימלט מהארץ כדי להתחמק תשלום חובותיו, לנושה קיימת אפשרות להגיש בקשה לעיכוב יציאתו מהארץ. אם החייב מתחמק מהופעה לחקירת יכולת לשם בירור יכולותיו הפיננסיות, רשאי הרשם להביאו בכפייה לחקירה, באמצעות צו הבאה המבוצע בידי המשטרה. כאשר מדובר בחוב מזונות, רשאי הרשם להוציא צו מאסר נגד החייב. עם זאת בתי המשפט, קבעו לא פעם כי הוצאת צו מאסר צריכה להתבצע במשורה ואין לבצעה כדי להעניש את החייב.


נקיטה בהגבלות שונות

 

לנושים ניתנה האפשרות להטיל הגבלות שונות כדי ללחוץ על חייב לפרוע את חובותיו, כגון: הגבלה מפני קבלת דרכון, הכרזה על חייב כלקוח מוגבל בבנק, הגבלה משימוש בכרטיסי אשראי, מלחדש או להחזיק רישיון נהיגה, ולהיות נושא משרה בתאגיד או מלייסד תאגיד מסחרי. בנוסף לכך הרפורמה נתנה בידי הוצאה לפועל סמכות למתן כתובות ומידע על נכסיו של חייב לנושים, גם בהעדר כתב ויתור סודיות.

 

גביית חובות כספיים במסלול המקוצר

 

במקרה של פסק דין הצהרתי, שיק חוזר או שטר חוב בסכום קצוב, רשאי הזוכה לפתוח תיק במסלול המקוצר של הוצאה לפועל. הסכום המרבי לתביעה הוא עד 10,000 שקלים, בתנאי שהחייב לא הוכרז כמוגבל באמצעים ולא נפתח איחוד תיקים. את השיקים החוזרים ניתן לתבוע תוך שבע שנים מהיום שהם חזרו.

 

ניתן לפתוח תיק במסלול המקוצר בכל לשכות ההוצאה לפועל הארץ, על פי בחירת הזוכה ובהתאם לצרכיו, באמצעות פנייה טלפונית אל הלשכה. לאחר ביצוע הפנייה, הלשכה מאתרת את החייב ושולחת לו אזהרה, כדי ליידע אותו בדבר פתיחת תיק טרם נקיטת הליכים.

 

ברוב המקרים זמן הטיפול בתיק הוא עד שמונה חודשים מהמועד שבו קיבל החייב אזהרה. אך ישנה אפשרות להאריך את ההליך ולהגיע להסדר תשלומים עם החייב, גם כאשר קיימים כספים או נכסים שעדיין לא ננקטו לגביהם הליכי גבייה. בעת פתיחת התיק הזוכה נדרש לשלם אגרה חד פעמית על פי סוג החוב, ותהליך איתור החייב והמצאת האזהרה היא באחריות המסלול המקוצר, כולל מסירה אישית בעת הצורך והזוכה לא נדרש לשאת בעלויות נוספות.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

להבדיל מהמסלול הרגיל בהוצאה לפועל, במסלול המקוצר אין קבלת קהל ולא מתקיימים דיונים. נושה הבוחר במסלול זה מקבל את המידע הנחוץ במרכז הטלפוני או בלשכות. החוב נגבה על ידי הוצאה לפועל תוך שמונה חודשים, ולא מצטברות ריביות נוספות.

 

הדרך נפוצה לגביית החוב היא באמצעות שובר מגנטי, שמגיע ישירות לידי הזוכה או באמצעות העברה בנקאית. לאחר גביית החוב, החייב נדרש לשלם את ההוצאות הנלוות בפתיחת התיק, מלבד תשלום האגרה. למרות יתרונותיו הרבים של המסלול המקוצר לא ניתן לגבות באמצעותו חוב מזונות, והוא מוגבל לעיקול ומימוש כספים או זכויות הנמצאים בידי צד שלישי.