אמנם אחוז גבוה של מערכות היחסים הזוגיות בישראל עדיין מוסדר באמצעות נישואין, אך קיימת מגמה הולכת וגוברת של זוגות המקיימים קשר זוגי ללא נישואין. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2011, מחזקים את ההנחה, כאשר לפיהם כ-4% מבני הזוג בארץ חיים מבלי שנישאו.


ההחלטה שלא להינשא יכולה להגיע ממספר סיבות, למשל בני זוג שהחליטו כי אינם רוצים להתחתן ברבנות באופן עקרוני, זוגות שנמצאים בפרק ב' לאחר שכבר חוו גירושין או אובדן, כאלו שנאסר עליהם להתחתן מטעמים דתיים, כגון דתות שונות או כהן וגרושה, וכן זוגות חד מיניים אשר עדיין אינם יכולים להינשא בישראל.


חוסר ודאות משפטית לזוגות ידועים בציבור


המצב המשפטי של ידועים בציבור רעוע יותר מזה של בני זוג נשואים. בזוגות שנישאו ונפרדו, לדוגמה, יחולו אוטומטית הוראות חוק יחסי ממון המסדיר את איזון המשאבים וחלוקת הרכוש ביניהם. לעומת זאת, ידועים בציבור המגיעים למצב של סכסוך משפטי יצטרכו קודם כל להוכיח את עובדת היותם ידועים בציבור.


כאשר יש להחליט מה המועד הקובע מבחינת תחילת השיתוף של בני הזוג, במקרה של בני זוג שנישאו מדובר כמובן ביום חתונתם, כלומר כל מה שצברו במשך הנישואין ייחשב רכוש משותף וכל מה שצברו בנפרד לפני כן לא יהיה שייך לנכסים המשותפים. אצל בני זוג ידועים בציבור קשה יותר להכריע מהו המועד הקובע, כאשר לעתים מתעוררות סוגיות כגון האם יש רלוונטיות למועד שבו הכירו, או עברו להתגורר ביחד, או רק כאשר פתחו יחדיו חשבון בבנק.


מכאן החשיבות הרבה שבעריכת הסכם ממון או הסכם לחיים משותפים, אשר יכולים למנוע בנקל את המחלוקות המשפטיות שעלולות לצוץ בעתיד ולפתור אותן מבעוד מועד.


הסכם ממון או הסכם חיים משותפים בין זוגות ידועים בציבור


במקרה שהקשר הזוגי תם, אם בעקבות פרידה ואם לאחר מותו של אחד מבני הזוג, חלוקת הרכוש תיקבע לפי חוק יחסי ממון גם אם לא נישאתם ואתם בסטטוס של ידועים בציבור. אם ברצונכם לחלק את הרכוש אחרת ממה שמסדיר החוק, האפשרות היחידה לעשות זאת היא על ידי הסכם ממון.


הסכם חיים משותפים הוא למעשה הסכם ממון לכל דבר ועניין, ונקרא גם הסכם זוגיות. מטרתו של ההסכם היא הסדרת מערכת היחסים בין זוגות שלא נישאו ומנהלים משק בית משותף, על כל הסוגיות הקשורות לקשר הזוגי, ובראשן שיתוף הנכסים.


מה צריך לכלול בהסכם?


בראש ובראשונה, ההסכם למעשה נותן הכרה רשמית לקשר הזוגי, יכול להוות בעתיד הוכחה לכך שבני הזוג אכן היו ידועים בציבור ומסייע לקבל הכרה מהביטוח הלאומי ומשאר מוסדות המדינה.


במסגרת ההסכם מכריזים הצדדים על ניהול משק בית משותף וחיים זוגיים. סעיף זה מאפשר את אישור ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה. מעבר לכך, הסכם אינו מוגבל רק לנושא הרכוש, אלא כולל כל נושא אחר הרלוונטי למערכת היחסים, למשל הסדרת מזונות או משמורת על הילדים.


הפרדה רכושית: כך תגנו על הרכוש


בהסכם הממון יש להגדיר במדויק את היום הקובע לתחילת הקשר ולהסדיר את עניין שיתוף הנכסים או הפרדתם. אם לדוגמה מדובר בפרק ב' של בני הזוג, ככל הנראה כל אחד מהם כבר צבר נכסים, והם יכולים להגדיר בדיוק אילו נכסים צברו, ליצור הפרדה רכושית וכך להגן על רכושם, לשמור על זכויות ילדיהם מהקשר הקודם ולמנוע את נישולם מהירושה.


האם יש תוקף חוקי להסכם ממון של ידועים בציבור?


חשוב לזכור כי לא חלה חובה לאשר את הסכם הממון בבית המשפט. במילים אחרות, להסכם יש תוקף חוקי כבר מהרגע שנחתם על ידי בני הזוג, וזאת בהתאם לדיני החוזים, בהיותו חוזה שנחתם בהסכמה המחייב את שני הצדדים מבחינה משפטית.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


ניתן לערוך את ההסכם גם בנוכחות עורך דין או נוטריון, וכך להעניק לו גושפנקה משפטית ברורה, וכמו כן אפשרי ורצוי להגישו לבית המשפט לענייני משפחה לצורך אישורו. דבר זה יעיד על כך שההסכם נחתם מתוך מודעות, הבנה, בחירה ורצון חופשי של הצדדים. הסכם הממון אינו מוגבל בזמן ותוקפו נמשך כל עוד הקשר הזוגי ממשיך להתקיים.