אמנם מעמדם החוקי של ידועים בציבור עדיין אינו שווה לזה של זוגות נשואים, אך מגמת הפסיקה בשנים האחרונות היא להשוות את התוקף המשפטי של הקשר הזוגי לקשר הנישואין, גם אם בני הזוג לא נישאו כדת וכדין, אם מכיוון שבחרו שלא להתחתן ברבנות לפי עקרונותיהם, אם משום שאינם יכולים להינשא בהתאם להלכה וגם אם מדובר בקשר בין בני זוג מאותו מין.


בני זוג שהתחתנו בנישואים אזרחיים מחוץ לגבולות המדינה יכולים להירשם במשרד הפנים כנשואים, ולכן הלכה למעשה מוכרים בישראל כזוגות שנישאו כדת וכדין. אך כיצד מוסדות המדינה מכירים בהם, ואילו זכויות יש להם בביטוח הלאומי?


הוכחת המעמד של ידועים בציבור


כאמור, החקיקה טרם הסדירה את מעמדם של זוגות שלא נישאו, אך הפסיקה מכירה בידועים בציבור בהוכחת מספר תנאים, שבבסיסם משק בית משותף וקיום קשר זוגי, גם אם הם אינם מקיימים חלק מהמאפיינים של מערכת יחסים זוגית כמו חיים ומגורים משותפים. הכרה כידועים בציבור מעניקה זכויות של בני זוג נשואים, לרבות קבלת גמלאות שונות בביטוח הלאומי.


הפסיקה הולכת ומצמצמת את הפער בין זוגות שהתחתנו לידועים בציבור, וידועים בציבור אף מוזכרים במספר חוקים לצד זוגות נשואים, כמו למשל בחוק למניעת אלימות במשפחה המכיר בידוע בציבור כבן זוג לכל דבר ועניין, וכן בחוק הביטוח הלאומי המגדיר "אישה" לרבות ידועה בציבור אשר מתגוררת עם בן זוגה.


זכויות וחובות בביטוח לאומי לידועים בציבור


חוק הביטוח הלאומי מכיר בידועים בציבור ומזכה אותם באותן זכויות כבני זוג נשואים, כולל זוגות חד מיניים. בשנת 1994 נקבע בבית הדין הארצי כי מעמדה הביטוחי של ידועה בציבור צריך להיות שווה למעמדה של אישה נשואה, לגבי תשלום דמי הביטוח הלאומי כמו גם לגבי הזכאות לקבלת גמלאות שונות, כאשר התייחסות הביטוח הלאומי לגבר ידוע בציבור זהה לאישה ידועה בציבור.


לקביעת הסיווג של ידועים בציבור יש השלכות משמעותיות מבחינת הביטוח הלאומי, ובייחוד בכל הקשור לזכאות לקצבאות שונות כגון גמלת הבטחת הכנסה, משום שבחינת הזכאות תתבצע כזוג, מענק לידה ודמי לידה, מענק לימודים לילדים, קצבת שאירים ומענק פטירה, קצבת סיעוד, ביטוח נכות ותוספת תלויים, תקופת הזכאות לדמי אבטלה, קצבת זקנה וכן מזונות, כאשר המצב המשפחתי משליך על גובה הקצבה.


אישה שאינה עובדת תהיה פטורה מתשלום לביטוח לאומי אם תוכר כידועה בציבור, ובן זוגה יוכל לקבל גמלה בהתאם לחוק. אך הכרה כידועים בציבור עלולה לפגוע בזכויותיהם לקבלת הבטחת הכנסה, משום שמספיק שאחד מהם לא יענה על הקריטריונים המתאימים כדי שהזכאות לקצבה תישלל מהם.


במקרה של פטירה כתוצאה מתאונת עבודה כאשר נבחנת הזכאות לקבל גמלת שאירים או תלויים, בן הזוג שנותר בחיים יהיה חייב להוכיח שהיה ידוע בציבור לצורך קבלת הקצבה. לעומת זאת, במקרה של אלמנה אשר מקבלת גמלת תלויים או שאירים ומנהלת קשר זוגי עם ידוע בציבור, מהרגע שתוגדר בביטוח הלאומי כידועה בציבור, תישלל ממנה הזכאות לקצבה.


בתביעת נכות כללית, ידועה בציבור אשר אינה עובדת כשכירה או עצמאית יכולה להיחשב "עקרת בית", על כל ההשלכות של סיווג זה. גבר אשר מוכר כידוע בציבור יוכל לקבל דמי לידה לאחר שבת זוגו תלד. לגבי הזכות לקצבת סיעוד, זו מותנית במבחני הכנסות של שני בני הזוג, ועל כן קיים אינטרס מובהק לבני הזוג שלא להיות מוכרים בביטוח הלאומי כידועים בציבור.


איך מקבלים הכרה כידועים בציבור בביטוח הלאומי?


לפעמים המוסד לביטוח לאומי יוזם בעצמו את בדיקת בני הזוג, כאשר הגיע לידיו מידע על ניהול משק בית משותף ומגורים משותפים. מכל מקום, אם אתם מקיימים קשר זוגי כידועים בציבור, תוכלו לפנות בעצמכם לאישור מעמדכם, באמצעות מילוי שאלון לידועים בציבור ושליחתו אל הסניף הקרוב למקום מגוריכם.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


מעמד כידועים בציבור משפיע על תשלום דמי הביטוח ועל זכאותכם לגמלאות השונות. אי דיווח על היותכם ידועים בציבור עלול לפגוע בזכויותיכם או לגרום לצבירת חובות.