שטר חוב בהוצאה לפועל הוא מסמך כספי המהווה התחייבות בכתב בין שני צדדים: החייב שהוא עושה השטר, והנושה שהוא האוחז בשטר, ולהם יכולים להתווסף צדדים נוספים כמו ערבים. במסגרת ההתחייבות עושה השטר מתחייב לשלם סכום כסף לאוחז בו. הסכום צריך להיות משולם ללא תנאים לפי הקבוע בשטר ומועד הפירעון של יכול להיות במועד המסירה, או בכל תאריך אחר מוסכם מראש.

 

אחד היתרונות המרכזיים של עריכת שטר חוב, הוא שהשטר מאפשר אכיפה יעילה ומהירה של סכום החוב מול לשכת ההוצאה לפועל, זאת במקרה שהחייב לא עומד בתשלום החוב או התדרדר למצב של חדלות פירעון. נגד עושה השטר ניתן לנקוט בהליכי הוצאה לפועל לאלתר ופירעון שטר חוב מתבצע בקלות וביעילות. הליך זה חוסך לאוחז בשטר זמן יקר, והוא אינו צריך להגיש תביעה כספית בבית משפט ולהתנהל מול הערכאות משפטיות ועיכובים שונים.

 

שטר חוב בחוזה שכירות

 

שטר חוב הוא אחד מהבטוחות המקובלות במסגרת חוזה שכירות, לשם הבטחות התחייבויות השוכר כלפי בעל הנכס. במסגרת שטר חוב השוכר מתחייב כלפי המשכיר לשלם את הסכום הקבוע בשטר מיד עם הדרישה הראשונה. שטר חוב מכונה גם שטר ביטחון והוא מגן על המשכיר מפני נזקים לנכס, אי תשלום חשבונות, אי עמידה בדמי שכירות ועוד. במקרה שהשוכר אינו עומד בתנאי ההסכם, המשכיר המחזיק בשטר חוב יכול לפעול מיד בהליכי הוצאה לפועל נגד שוכר.

 

שטר חוב מאפשר לבעל הנכס לפנות להוצאה לפועל ללא צורך בהגשת תביעה כספית. אם השוכר אינו מגיב לפתיחת התיק תוך 20 ימים, ניתן לנקוט נגדו בהליכי גבייה שונים במסגרת הליכי הוצאה לפועל .בנוסף השטר מאפשר לאוחז בו להרחיב גם את מעגל הגופים והאנשים שמהם הוא יכול להיפרע. אם השטר נרשם בכפוף לערבים יכול האוחז לפעול גם נגדם, ומאחר שמדובר בחוב שיש לו ערבים כצד שלישי, יכולת הפירעון העתידית גבוהה משמעותית.


מימוש שטר חוב מותנה ביכולת הכספית של השוכר והערבים

 

חסרונו של שטר חוב בחוזה שכירות, לעומת ערבות בנקאית ופיקדון כספי הוא שמימוש השטר מותנה ביכולתם הכספית של השוכר והערבים, ואפשרות גביית החוב תלויה בכספים ובנכסים שיש להם וניתנים למימוש. אולם כאשר השוכר והערבים הם בעלי נכסים ומשכורות קבועות, שטר חוב נחשב לבטוחה ראויה. כמו כן, ניתן לקבוע סכום גבוה יותר משאפשר לקבוע בערבות בנקאית או פיקדון, ובסופו של דבר יכול המשכיר לגבות את מלוא החוב בגין הנזק שנגרם לו.

 

ניתן לגבות את החוב רק על בסיס השטר המקורי

 

בעת חתימה על שטר חוב חשוב לבצע בדיקות מקדימות אשר עשויות להשפיע על יכולת הפירעון בעתיד במידת הצורך. ניתן לכלול בשטר אפשרות לפנות באופן ישיר לבנק כדי לבצע גבייה ישירה מחשבון הבנק של עושה השטר. כמו כן, יש להקפיד על חתימת שני ערבים אשר עורבים לפירעון הסכום. שטר חוב יכול לכלול סעיף אשר במסגרתו אין חובה להציג את השטר לפני החייב טרם הפירעון, ובנוסף קיימת אפשרות להעביר את השטר לגוף שלישי אשר יסייע בגבייתו.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

מימוש שטר חוב מוגבל לגובה החוב הממשי ולא לסכום הנרשם בשטר ויכול להיעשות במסגרת הליכי הוצאה לפועל רק על בסיס השטר המקורי. על כן לא ניתן לפנות לערכאות המשפטיות על סמך אחיזה בצילום או העתק בלבד והנושה נדרש להוכיח את האותנטיות של המסמך.