כל תהליך גישור נעשה בהסכמת הצדדים הנוגעים לסכסוך ומרצונם החופשי, כדי לנסות ולפתור מחלוקות באופן הרואה גם את הצד השני של המתרס. אי אפשר לחייב אף אדם או בעל עסק להגיע להליך גישור, וכל מה שנאמר במהלכו אינו יכול לשמש כנגד מי מהצדדים בבית המשפט.


סכסוכים עסקיים שמגיעים לפתחו של בית המשפט עלולים להימשך תקופות ארוכות, לעתים אפילו שנים. אך במקרים רבים ניתן להגיע לפתרון מהיר ויעיל יותר עוד לפני שמגיעים לבית המשפט, באמצעות הליך גישור עסקי.


למי מיועד גישור עסקי?


קיימות מחלוקות עסקיות רבות שניתן ליישב באמצעות גישור עסקי, החל מספקים שלא סיפקו את הסחורה או השירות או שסיפקו סחורה פגומה, תשלומים מלקוחות שלא הגיעו בזמן או לא הגיעו כלל, וכלה במאבקים בין בעלי המניות, הדירקטורים וההנהלה.


כמו כן, וכפי שהוכח לא פעם, ניתן לגשר ביעילות על סכסוכים בעת פירוק שותפות, סכסוכים בעסקים משפחתיים ואף סכסוכים על רקע יחסי עבודה, תנאי העסקה, תביעות פיצויים בין עובד למעסיק, הפרות של חוזי עבודה או סכסוכי עבודה בין ועד העובדים לבין נציגי ההנהלה.


יתרונותיו של הליך הגישור העסקי


היתרון הבולט ביותר של הגישור העסקי הוא עניין המהירות. גם כאשר מדובר בסכסוך עסקי מורכב וסבוך, הוא יכול להגיע לפתרון בתוך מספר פגישות במסגרת הגישור. כך כל הצדדים יכולים לחסוך זמן יקר בדיונים לא נגמרים בבתי המשפט.


מלבד זאת, יישוב הסכסוך במסגרת דיסקרטית ומבלי לחשוף את הכביסה המלוכלכת בהליכים משפטיים ופומביים, חשוב לשמירת המוניטין היקר של העסק נקי וללא רבב. כל סכסוך המתנהל בבית המשפט חושף את המוניטין של העסק ועלול לפגוע בו, מה עוד שהשופטים הם אלו שמכריעים את הסכסוך מבלי שלצדדים יכולת שליטה על התוצאה ועל מה שייאמר עליהם ועל עסקם בתוך פסקי הדין, חשופים לעיני הציבור.


הליך גישור חסוי ישמור על דיסקרטיות ויאפשר לצדדים לדבר גלויות על מהות הסכסוך והאינטרסים המסחריים שלהם, ישמור על סודות מסחריים הרחק מעיני עסקים מתחרים ולקוחות, ויוכל לתת מענה לצרכים של כל אחד מהצדדים מבלי להסתכן בחשיפת עצם המחלוקת לעולם החיצוני.


גישור מסחרי בין עסקים וחברות


חברות או גופים עסקיים שמעוניינים לשתף פעולה או שנתקלו במשבר אחרי שהחליטו לשתף פעולה, יכולים להיעזר בשירותי גישור לפני נקיטת צעדים דרסטיים יותר שעלולים להזיק קשות לעסקים.


הקמת ופירוק שותפות בגישור עסקי


לפני שמקימים שותפות או מצטרפים לשותפות, ניתן לערוך הסכם שותפות באמצעות גישור עסקי, להגדיר את הצרכים ואת דרכי הפעולה שיסייעו לבנות שותפות יציבה מתחילתה. במקרה של פירוק שותפות, הצדדים עלולים להיקלע למחלוקות הנוגעות לחלוקת נכסי העסק והמוניטין שצברו יחדיו. גישור יכול לסייע לפרק את השותפות בהסכמה ובאופן שימנע את הסלמת הסכסוך בין השותפים.

 

יש לך שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות


בדומה לכל גישור, בין שמדובר בגישור זוגי או בין אחים, כך גם בגישור העסקי, תפקידו של המגשר אינו להכריע את המחלוקת אלא לאפשר משא ומתן ושיח חופשי בין הצדדים, שבסופם ניתן יהיה להגיע להסכמים שיתנו מענה לרצונות המשותפים בתוך פרק זמן קצר ככל האפשר.