אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת לאחר שמחליטים להתגרש הוא עניין חלוקת הרוכש המשותף שצברו בני הזוג במהלך הנישואין. ברוב תיקי הגירושין סוגיית הרכוש וחלוקתו היא עניין מורכב ורגיש, לאור ההשלכות על עתידם הכספי של כל אחד מהצדדים וניגוד העניינים המוחלט ביניהם.


בכל הנוגע לחלוקת הרכוש, הכלל הבסיסי שלפיו פועלים הוא כי הרכוש המשותף שנצבר במשך חיי הנישואין יחולק בין בני הזוג שווה בשווה, לא חשוב על שם מי הוא נרשם. לכלל זה יש חריגים, וייתכנו מקרים שבהם גם רכוש שהיה שייך למי מהצדדים לפני החתונה, כמו גם מתנות וירושות שקיבל, ייחשבו חלק מהרכוש המשותף.


מה נכלל בתוך הרכוש המשותף של בני הזוג?


הרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין יכול לכלול חברה בבעלותו של אחד מהצדדים והמוניטין שצבר, נכסים שנצברו בעבודה כגון קרנות פנסיה וקופות גמל, קרנות השתלמות, פיצויים וביטוח מנהלים, וכמובן דירת המגורים, חסכונות בנק משותפים ורכבים.


באופן עקרוני, הרכוש שלא יחולק הוא הנכסים שנצברו לפני החתונה, מתנות מקרובי משפחה שהתקבלו במהלך הנישואין או ירושה.


האם גם החובות שנצברו משותפים?


לרוב, חובות שנצברו במשך החיים המשותפים, בעיקר כאלו שנוצרו מקניית נכס או שקשורים לנכס משותף, ייחשבו לחובות משותפים. לדוגמה, אם הבעל חייב כספים לצד ג', גם האישה תישא בחוב במידה שווה.


אך לא כל חוב הוא משותף. אם החוב אינו קשור למשק הבית המשותף וניתן להוכיח זאת, הוא לא ייחשב לחוב משותף ורק הצד שיצר את החוב יתבקש לשלמו. דוגמה לכך היא חובות שנוצרו במסגרת בגידה, הימורים או כל פעילות לא חוקית של אחד מבני הזוג.


מי מוסמך להכריע בעניין חלוקת הרכוש?


במדינת ישראל קיימות שתי ערכאות משפטיות המוסמכות להכריע בענייני רכוש בעת גירושין: בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. אם תביעת הגירושין מוגשת קודם לבית המשפט, אזי הסמכות לדון ברכוש היא של בית המשפט בלבד ולא של בית הדין. רק אם התביעה הוגשה לבית הדין קודם והצד התובע כרך בה את נושא חלוקת הרכוש, תהיה לבית הדין הסמכות להכריע בעניין.


חלוקת הרכוש נקבעת בהתאם לשיטה הנהוגה בארץ לפי מועד הנישואין. על זוגות שהתחתנו לפני שנת 1974 חלה חזקת השיתוף, ואילו על זוגות שנישאו מאוחר יותר יחולו הסדר איזון משאבים וחוק יחסי ממון.


מתי אפשר לבצע איזון משאבים לצורך החלוקה?


כדי לחלק רכוש אשר נרשם על שמו של אחד מבני הזוג, צריך לבצע איזון משאבים. כאמור, חוק יחסי ממון הקובע שרק כאשר הנישואין פקעו עקב פרידה או מוות ניתן לבצע את איזון המשאבים, אינו חל על זוגות שנישאו לפני 1974, ולכן זוגות אלו יכולים לתבוע את חלוקת הרכוש גם לפני הגירושין.


כמו כן, ניתן לחלק רכוש הרשום על שם שני הצדדים בכל זמן שירצו, כגון דירת מגורים או רכב, אם על ידי הסכמת הצדדים ואם על ידי תביעה לפירוק השיתוף.


עריכת הסכם ממון לקביעת הזכויות הרכושיות


מערכת היחסים הרכושית יכולה להיערך באמצעות הסכם ממון אשר עליו חותמים בני הזוג. יישומו של ההסכם צופה פני עתיד ומסדיר את ענייני הרכוש בעת פקיעת הנישואין.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


הסכם ממון יכול למנוע בעתיד התכתשויות הנוגעות לרכוש במקרה של פרידה או החלטה להתגרש. יש לערוך אותו בכתב ועליו להיחתם על ידי שני הצדדים. לאחר מכן חשוב לתת לו תוקף משפטי מחייב באמצעות אישורו בבית המשפט.