החוק נועד למנוע ניצול עובדים לשעות עבודה ארוכות. החוק מגדיר זכויות קוגנטיות, המאפשרות לעובדים לנהל חיים פרטיים מחוץ לשעות העבודה. עם זאת, ההגבלה על מספר שעות העבודה וכן על ההעסקה ביום המנוחה השבועי אינה מוחלטת ויתכנו מקומות עבודה בהם לא תחול. במקרים אלה, כאשר המעביד מעסיק עובד בשעות נוספות מעבר למה שנקבע בחוק – מחויב המעביד לשלם לעובד גמול שעות נוספות.


באלו מקרים מותר למעביד להעסיק עובדים בשעות נוספות?

 

• מותר לעובד לעבוד שעת עבודה נוספת כאשר מדובר בעבודה במשמרות, כאשר ממוצע שעות העבודה השבועי במשך 3 שבועות לא יעלה על 45 שעות.
• עבודה בשעות נוספות מותרת בתקופות עמוסות במקום העבודה: הכנת מאזן שנתי וספירת מלאי, כל עוד לא יעבוד העובד יותר מ-4 שעות נוספות ביום ולא יותר ממאה שעות נוספות בשנה.
• שר העבודה רשאי להתיר עבודה בשעות נוספות במצב חירום, בשירותים ציבוריים לא תעשייתיים, בתחום השמירה, בבתי חולים, בתי מרקחת, מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, בעבודה שמטבעה נעשית לסירוגין ודורשת נוכחות תמידית של עובד בעבודתו, בעבודה עונתית ובמקרים חריגים בהם יש לחץ עבודה יוצא דופן.
• מותר להעביד עובד שעות נוספות כאשר מאורע או תאונה בלתי צפויים מחייבים זאת, לטיפול דחוף בציוד ובמידה הדרושה למניעת הפרעה לעבודה או למניעת נזק לנכס או לגוף אשר לא ניתן למנוע בדרך אחרת.

 

מהן שעות עבודה הנחשבות לשעות נוספות?

 

• כאשר שבוע העבודה הנהוג במקום העבודה הוא בן 6 ימים, כל שעת עבודה מעבר ל-8 שעות ביום תהא שעה נוספת.
• כאשר שבוע העבודה הנהוג במקום העבודה הוא בן 5 ימים, כל שעת עבודה מעבר ל-9 שעות ביום תהא שעה נוספת.
• עבודת לילה – לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, עבודת לילה היא עבודה אשר לפחות שתי שעות ממנה הן בתחום השעות 22:00 בלילה ל-6:00 בבוקר. כאשר מדובר בעבודת לילה יום העבודה עומד על 7 שעות בלבד ולפיכך עבודה החל מהשעה השמינית לעבודה בעבודת לילה נחשבת לעבודה בשעות נוספות.


מהו הגמול הנדרש עבור שעות נוספות?

 

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע את הגמול לשעות עבודה נוספות. החוק קובע כי עבור שתי שעות עבודה נוספות ביום, על המעביד לשלם לעובד 125% משכרו הרגיל. כל שעת עבודה מעבר לכך – החל משעת העבודה השלישית והלאה - מזכה את העובד ב-150% משכרו הרגיל עבור אותן שעות.

 

תשלום גלובאלי עבור שעות נוספות

 

סעיף 5 לחוק הגנת השכר אוסר על תשלום שכר גלובאלי עבור שעות נוספות. עם זאת, במהלך השנים הכיר בית הדין לעבודה בחוזי עבודה הכוללים תשלום גלובאלי עבור שעות נוספות, בנסיבות מסוימות וכאשר העובד אינו מקבל פחות ממה שהיה מקבל עבור שעות נוספות לו נרשמו ושולמו כפי שנדרש בחוק שעות עבודה ומנוחה.


השלכות הפרת חובת תשלום גמול בגין שעות נוספות

 

מעביד אשר מפר את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ולא מעניק לעובדיו גמול עבור עבודה בשעות נוספות כדין, עשוי לשאת בפיצויים לטובת העובד וכן עשוי לעמוד לדין פלילי. בהליך הפלילי המעביד מסתכן בקנה של עד 13,000 שקלים עבור כל עבירה ואף בחודש מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה

 

גמול עבוד שעות נוספות הינו אחד מהזכויות הבסיסיות ביותר בדיני העבודה. ככלל, אוסר החוק על העסקת עובדים בשעות נוספות אולם כאשר הדבר מותר, על המעביד לשלם גמול לעובד כפי שנקבע בחוק. לפיכך, הפרת הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ואי תשלום גמול עבור שעות נוספות נתפסים בחומרה ועשויים אף להוביל לאישום פלילי.