הבטחה מנהלית היא הבטחה הניתנת על ידי אחת מרשויות המנהל. הבטחה מנהלית יכולה להיות הבטחה למתן הטבות מס לחברה מסוימת, הבטחה להגדיל סיוע וגם הבטחה להעלות שכר לעובד מדינה, שכן הבטחה מנהלית היא כל הבטחה שנעשית על ידי מי מרשויות המדינה. בפסיקה נדונה בהרחבה השאלה מהו מעמדה המשפטי של ההבטחה המנהלית. האם היא מחייבת או לאו? ישנם טעמים לכאן ולכאן. כאמור, מדובר בהבטחה ולא בחוזה. אין סיבה שהבטחה אשר ניתנה על ידי פקיד, ואלי כלאחר יד, תחייב את המדינה לאחר מכן, גם אם היא מנוגדת את אינטרס הציבור.

 

מדוע נרצה לחייב את הרשות המנהלית לעמוד בהבטחותיה?

 

ראשית, חשוב לזכור כי בצד השני של ההבטחה עומד מקבל ההבטחה, אשר יתכן כי פעל והשקיע בהתאם לאותה הבטחה. במצב דברים זה, אי עמידה בהבטחה עשוי לפגוע במקבל ההבטחה פגיעה קשה. סיבה שנייה בגינה נרצה שהרשות תחויב לעמוד בהטחותיה היא אמון הציבור. חשוב שהציבור יידע כי יכול הוא להסתמך על הבטחות השלטון ולהאמין להן.

 

האם הבטחה מנהלית מחייבת את הרשות?

 

בית המשפט העליון קבע בפסיקה כי הבטחה מנהלית היא אכן הבטחה מחייבת ועל הרשות לקיימה. עם זאת, במהלך השנים הפסיקה צמצמה את הכלל וקבעה מספר מבחנים מצטברים, לבחינת מעמדה המחייב של הבטחה מנהלית:
• סמכות לבצע את הפעולה בעת מתן ההבטחה – על נותן ההבטחה להיות בעל סמכות למלא אותה. כך למשל, אם מנהל מבטיח לעובד שלו העלאה בשכר, לא תהיה זו הבטחה שלטונית אם אין הוא יכול בעצמו לאשר את אותה העלאה.
• כוונה להקנות להבטחה תוקף מחייב משפטית וכן הבנה של הצדדים כי ההבטחה מחייבת– למשל, הבטחות של מתמודד בתקופת בחירות, לא ניתנות בכוונה ליתן להן תוקף משפטי.
• יכולת למלא אחר ההבטחה – גם אם לנותן ההבטחה הייתה סמכות לבצע את הפעולה וגם אם הייתה כוונה לתת להבטחה תוקף משפטי – אם נותן ההבטחה אינו יכול או אינו מסוגל למלא אחר ההבטחה, לא ניתן לאכוף ביצועה.
• היעדר צידוק לשנות את ההבטחה או לבטלה – צידוק לשינוי ההבטחה או ביטולה הוא האינטרס הציבורי. גם שיקולי תקציב עשויים להוות אינטרס לשינוי או ביטול ההבטחה.

 

מלבד המבחנים לעיל, בית המשפט בוחן, כאשר מגיעה שאלה של הבטחה מנהלית לפתחו, את שאלת ההסתמכות. אמנם בית המשפט קבע במפורש כי אין מדובר בתנאי להבטחה שלטונית, אולם הסתמכות מצד מקבל ההחלטה עדיין עשויה למתן תוקף משפטי מחייב להבטחה, שכן הפגיעה באמון הציבור גדולה יותר כאשר פרט נפגע בפועל כתוצאה מהפרת הבטחה שלטונית.


הבטחות במקום העבודה במגזר הציבורי

 

כאמור, הבטחה מנהלית יכולה להיות הבטחה הקשורה לעובד בשירות המדינה. הבטחה שכזו יכולה להיות הבטחה להעלאת שכר, לשיפור תנאים, לקידום או להעברת תפקיד. על מנת שההבטחה המנהלית תהיה מחייבת, עליה לעמוד במבחנים שנקבעו בפסיקה כאמור: על המבטיח להיות בעל סמכות להוציא את ההבטחה לפועל – מנהל שאין לו סמכות להעלות שכר אינו יכול להבטיח העלאת שכר. כן נדרשת כוונה לתת להבטחה תוקף מחייב משפטי. בנוסף, נדרשת יכולת המבטיח למלא את ההבטחה - אם המבטיח פוטר טרם הספיק להעלות את שכר העובד – ההבטחה לא תהיה מחייבת. כמו כן, כאשר מתקיים צידוק לשינוי או ביטול ההבטחה – קיצוץ בכוח האדם הדורש את הקפאת המשכורות או הקפאת הקידום שהובטח – ההבטחה אינה מחייבת.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה

 

הבטחות מנהליות הן הבטחות שניתנו על ידי הרשות המנהלית, בכלל זה הבטחות שניתנו לעובד ציבור על ידי הממונים עליו. בית המשפט מעוניין לשמור על אמון הציבור ברשות המנהלית ועל כן קובע כי הבטחות מנהליות הן הבטחות מחייבות משפטית, בהתקיים תנאים מסוימים. אותם תנאים שנקבעו בפסיקה מאפשרים לרשות שלא לעמוד בהבטחותיה, אם אלה ניתנו על ידי מי שאינו בר סמכות או שקיומן נוגד את אינטרס הציבור.