המושג "ידועים בציבור" הוא מונח משפטי המגדיר בני זוג שחיים יחדיו בזוגיות ומנהלים משק בית אבל לא נשואים זה לזה. לידועים בציבור חובות וזכויות הנובעות מסטטוס זה, אך לא כל זוג שחי חיים משותפים ייחשב אוטומטית לזוג ידוע בציבור, ועליהם לעמוד בשני תנאים עיקריים כדי להיות מוכרים כידועים בציבור מבחינה משפטית: לנהל משק בית וחיי זוגיות, כגון לינה משותפת, ארוחות משפחתיות ובילויים משותפים.


זכאותם של ילדי ידועים בציבור לקבל מזונות מההורים שווה לזכאותם של כל הילדים, לא משנה אם ההורים לא נשואים, נשואים זה לזה או נשואים למישהו אחר. כאשר מתעורר הצורך לקבוע את דמי המזונות עבור הילדים, בית המשפט לענייני משפחה הוא הרשות המוסמכת לדון בסוגיה.


קביעת גובה מזונות הילדים בעת פרידת בני הזוג


בית המשפט קובע את גובה סכום מזונות הילדים בהתאם לכל מקרה ומקרה, כלומר בהתאם לצורכיהם הספציפיים של הילדים עצמם ולפי היכולות הכספיות של ההורים. על פי הדין ההלכתי, ההורים חייבים לשלם את כל צורכיו הבסיסיים של הילד, כגון קורת גג, חינוך, מזון ולבוש, עד שיגיע לגיל 15. כלל זה אומץ על ידי החוק הישראלי, ותקף גם במקרים שהילדים נולדו לידועים בציבור, מחוץ לנישואין או במסגרת אימוץ.


לאחר שמלאו לילד 15 שנים, הדין העברי קובע שתשלום המזונות הוא תשלום מן הצדק, אך החוק במדינת ישראל מחייב בתשלום מזונות עד גיל 18, ובמקרים מסוימים גם אחרי גיל 18 ובמהלך השירות בצה"ל, אם כי הסכום שישולם יהיה לרוב נמוך יותר.


חובת המזונות מוטלת על שני ההורים, ובמקרה של תביעת מזונות עבור הילדים, ההורים מחויבים למסור לבית המשפט פירוט של מלוא הכנסותיהם, נכסיהם, רכושם וחשבונות הבנק שלהם, לצורך קביעת הסכום שבו יחויבו. במקרה שאחד מהם או שניהם אינם עובדים במועד הגשת תביעת המזונות, בית המשפט יקבע את הסכום לפי חישוב פוטנציאל ההשתכרות שלהם.


האם אפשר לשנות את סכום המזונות לאחר שנקבע?


האם לאחר קביעת הסכום ניתן לשנותו בהתאם לנסיבות שהשתנו, אם מבחינת הפחתת הסכום ואם הגדלתו? באופן עקרוני, כבר בקביעת הסכום לראשונה בבית המשפט, נעשה ניסיון להביא בחשבון מקרים של שינוי נסיבות בעתיד אשר יכולות להשפיע על צורכיהם של הילדים ועל חייהם. מסיבה זו, כדי לבקש מבית המשפט לשנות את הסכום שנקבע נדרש שינוי מהותי בנסיבות שלא ניתן היה לצפותו מראש, למשל מחלה או אובדן הכנסה לא צפוי.


הצד שתובע את שינוי הסכום צריך להציג הוכחות מוצקות המצדיקות את השינוי, הן בתביעה להגדלת סכום המזונות והן בתביעה להפחתתו. לפני שבית המשפט מחליט אם לשנות את דמי המזונות, הוא בודק שלושה גורמים: האם שינוי הנסיבות מצדיק את שינוי הסכום, האם בהסכם שנערך בין הצדדים נותר פתח לאפשרות של שינוי הסכום, ולבסוף האם הצד שתבע את השינוי עשה זאת בתום לב ולא במטרה להפחית את חבותו.


אכיפת תשלום מזונות על הורה שאינו עומד בחבותו


במקרה שאחד ההורים מפר את קביעת בית המשפט ואינו משלם את סכום המזונות שנקבע עבור הילדים, אפשר להגיש פנייה לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי יבדוק את הפנייה ובמקרה הצורך יעביר את התשלום במקום ההורה שלא שילם. כמו כן בסמכותו של המוסד לביטוח לאומי לנקוט הליכים כנגד ההורה שאינו עומד בחובותיו באמצעות ההוצאה לפועל. העזרה שניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי בגביית סכום המזונות, ניתנת רק לנשים שאינן גרות באותו בית עם האב אשר אינו משלם את המזונות.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


ניתן לפנות גם באופן עצמאי להוצאה לפועל כדי לגבות את המזונות, ובדרך זו אפשר לנקוט מגוון סנקציות כנגד החייב, כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול משכורתו או חסכונותיו ועוד. במקרים שזהותו של האב מוטלת בספק, יש להגיש תביעת אבהות לבית המשפט כדי לחייב את האב לשלם את המזונות.