אחת מזכויות העובדים הבסיסיות בדיני העבודה, היא זכות העובד לפיצויי פיטורים במקרה של פיטוריו על ידי המעביד. זכות זו קמה לעובד אשר צבר ותק של שנה ויותר במקום העבודה. פיצויי הפיטורים עשויים הגיע לסכומים מאד גבוהים, שכן מורכבים הם משכר העבודה האחרון, מוכפל במספר שנות העבודה של העובד במקום העבודה.

 

לדוגמא, עובד בעל ותק של 20 שנה המרוויח כיום 10,000 שקלים בחודש יהיה זכאי לכ- 200,000 שקלים כפיצויי פיטורים. שלילת או הפחתה של פיצויי הפיטורים, אם כן, מהווה עונש חמור וקשה עבור כל עובד.

 

שלילת פיצויי פיטורים עקב הפרת משמעת

 

סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים מאפשרים את שלילת פיצויי הפיטורים מהעובד. החוק קובע כי הסכם קיבוצי החל על העובד או על ענף העבודה עשוי לסייג את הזכות לפיצויי פיטורים ולקבוע נסיבות מסוימות בהן ישללו פיצויי הפיטורים מהעובד או יופחתו.

 

כאשר על יחסי העבודה לא חל הסכם קיבוצי, בית הדין לענייני עבודה רשאי לשלול את זכותו של העובד לפיצויי פיטורים בנסיבות מסוימות, כאשר הכרעתו בעניין תונחה לפי הכללים המצויים בהסכם הקיבוצי אשר חל על המספר הגדול ביותר של עובדים במשק. לפיכך, כאשר מבצע העובד הפרת משמעת חמורה, יתכן והפרת המשמעת תגרור עמה את שלילת זכותו לפיצויי פיטורים.

 

פטור מהחובה למתן הודעה מוקדמת לפיטורים עקב הפרת משמעת

 

בנוסף, חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי בנסיבות של פיטורים בהם אין העובד זכאי לפיצויים לפי הוראות סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים, אין חב המעביד במתן הודעה מוקדמת לפיטורים כנדרש בחוק. כאשר מעביד מפר את חובת ההודעה המוקדמת, חב הוא לעובד את שכר העבודה עבור תקופת ההודעה המוקדמת לה הוא זכאי (תקופת ההודעה המוקדמת נקבעת לפי ותק העובד).

 

במידה ופיטורי העובד נעשו בנסיבות המצדיקות שלילת פיצויי פיטורים, דהיינו – אם הפיטורים נעשו בעקבות הפרת משמעת חמורה – לא יהיה המעביד חב בפיצויים עקב הפרת חובת ההודעה המוקדמת.

 

על כל האמור לעיל, ניתן לראות כי קיים טווח ענישה רחב לעניין הפרות משמעת חמורות, אשר נע בין הסנקציה החמורה ביותר, שהיא שלילה מוחלטת של פיצויי הפיטורים ופיצויי ההודעה המוקדמת בהתאם, לבין אי שלילת זכויות העובד כלל. בין שני אלה, עשוי בית המשפט לקבוע פיצויי פיטורים מופחתים, לשלול רק את פיצויי ההודעה המוקדמת לפיטורים או להפחיתם וכדומה.

 

מהן הפרות משמעת?

 

המחוקק אינו מגדיר מהי הפרת משמעת. הסעיפים המאפשרים שלילת פיצויי פיטורים מנוסחים באופן עמום ופתוח, מה שמאפשר לבית הדין לענייני עבודה שיקול דעת רב בעניין זה. עם זאת, ישנן הפרות משמעת אשר כבר הוכרו ככאלה בפסיקה: איחורים חוזרים ונשנים וכן היעדרויות ללא אישור ממקום העבודה (איחור או היעדרות חד פעמיים לא יוכרו כעבירת משמעת לצורך הפחתת או שלילת פיצויי הפיטורים), גניבה מהמעסיק, מעילה באמון המעסיק, חשיפת סודות המעסיק לעסק מתחרה, עבודה במקביל בעסק מתחרה.

 

חשוב לציין, כי בית המשפט בוחן כל מקרה ומקרה על נסיבותיו. יתכנו מקרים בהם ישלול את הפיצויים, יתכנו מקרים בהם יפחית את הפיצויים וכן יתכנו מקרים בהם לא יפגע כלל בזכות לפיצויים של העובד, על אף שנמצא פגם בהתנהגותו בעבודה.

 

בית המשפט ישקול את נסיבות וחומרת הפרת המשמעת, היקף ההפרה, טיב יחסי העבודה (ככל שהאמון בעובד היה רב יותר ויחסי העבודה היו ממושכים יותר, מעילה באמון תיתפס כחמורה יותר) וכן הנזק שנגרם למעביד עקב הפרת המשמעת של העובד. בית המשפט יתייחס גם לנסיבותיו האישיות של העובד ומצבו וכן בפגיעה הצפויה בו ובבני משפחתו במידה ותיפגע זכותו לפיצויי פיטורים.

 

חובת השימוע – גם לאחר עבירת משמעת!

 

גם כאשר העובד מבצע הפרת משמעת, חלה חובה על המעביד לנהל שימוע לעובד. על המעביד להודיע לעובד על כך שביצע הפרת משמעת ולקבוע שימוע לעובד טרם פיטוריו. על המעביד חלה חובה לאפשר לעובד להשמיע טיעוניו, לתת לו זמן להתכונן לשימוע וכן לאפשר לו להיות מיוצג. כן חייב המעביד לשמוע את טיעוני העובד בלב פתוח ובנפש חפצה.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין

 

המחוקק אינו מעניק לעובד הגנה בלתי מוגבלת מול המעביד. עובד אשר ביצע הפרות משמעת חמורות עלול לשאת בתוצאות מעשיו בכך שישללו או יופחתו פיצויי הפיטורים להם הוא זכאי. עם זאת, בית המשפט בהכרעתו מתחשב בכל נסיבות הפרת המשמעת ועל כן יתכנו מקרים בהם על אף הפרת המשמעת, בית המשפט לא ישלול מהעובד את פיצויי הפיטורים. בכל מקרה, לבית המשפט נתון טווח רחב של אפשרויות – שלילת הפיצוי, הפחתתו, הפחתת הפיצוי בשל אי הודעה מוקדמת לפיטורים וכדומה. כאמור, במידה ועובד מבצע עבירת משמעת, אסור למעביד לפטרו באופן מיידי, שכן חלה על המעביד חובת שימוע טרם הפיטורים.