חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל רשאי להגיש בקשה לביטול ההליכים בתיק. החייב יכול לבקש לבטל הליך מסוים, כמו עיקול או צו עיכוב יציאה מהארץ, או לבקש לבטל את כל ההליכים. הליכי הוצאה לפועל יבוטלו רק אם נמצאה הצדקה לכך, או אם הנושה נתן את הסכמתו.

 

ביטול הליכים לפי בקשת נושה

 

במקרה שהנושה החליט לחזור בו מהליכים שפתח כלפי החייב והגיש ביוזמתו בקשה לביטול ההליכים, או הסכים לבקשת החייב, לרשם ההוצאה לפועל אין שיקול דעת והוא נדרש להיעתר לבקשת הנושה ולהורות על ביטול ההליכים.

 

ביטול הליכים לפי בקשתו של חייב

 

קיימת אפשרות לבטל הליכי הוצאה לפועל באמצעות בקשה מנומקת לרשם הלשכה, והוא רשאי בנסיבות ובתנאים מסוימים להיענות לבקשה. חייב המעוניין לבטל את ההליכים נדרש להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל על גבי טופס 214, שהוא טופס לעיכוב, ביטול או חידוש הליכים. ונדרש לסמן את ההליך שאותו מבקש לבטל ולפרט מהן הנסיבות המצדיקות את הבקשה.

 

ביטול הגבלת חייב שאינו מוגבל באמצעים

 

חייב שהוכרז כחייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו וחייב בתיק מזונות שהוטלו עליו הגבלות, כגון: הגבלה על רישיון, דרכון, חשבון בנק וכדומה, רשאי לבקש לבטלן. את הבקשה יש להגיש לרשם על גבי טופס 214, ולסמן סעד מספר 311 - ביטול הגבלת חייב לא מוגבל באמצעים ולציין את ההגבלה שרוצים לבטל בצירוף פירוט הנימוקים לבקשה. אם בוטלה הגבלה, תמציא לשכת הוצאה לפועל הודעה על כך תוך 24 שעות לחייב ולזוכה ולגורמים הרלוונטיים, כגון: משרד הרישוי, משרד הפנים, בנקים וחברות אשראי.

 

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ

 

חייב שניתן לו צו עיכוב יציאה מהארץ מחשש שיברח לחו"ל מבלי לפרוע את החוב רשאי להגיש בקשה לביטול הצו. אם ישתכנע הרשם כי מדובר במטרה מוצדקת עקב מצבו הבריאותי, המשפחתי או הכלכלי של החייב, הרשם רשאי לבטל את הצו או להתנות את הביטול בהפקדת ערובה. את הבקשה יש להגיש על גבי טופס 214, ולסמן את סעד מספר 62 בצירוף הסיבות לביטול עיכוב יציאה מהארץ, ומסמכים המעידים על הצורך לצאת לחו"ל.

 

בקשה לביטול עיקולים

 

חייב רשאי להגיש בקשה לביטול צו עיקול שהוטל על מיטלטליו, כמו רכב המשמש לפרנסתו או מכונה במפעל המשמשת להכנסה, כדי שיכולתו הכלכלית לא תיפגע והוא יוכל לקבל שכר ולשלם את החוב בתיק ההוצאה לפועל.

 

בנוסף החייב רשאי להגיש בקשה לביטול צו עיקול שהוטל על נכסים הרשומים על שמו או על זכויות במקרקעין הניתנות לרישום על שמו. הרשם רשאי לדחות את הבקשה, או לאשרה. אם הרשם לא דחה את הבקשה לביטול עיקולים, החייב נדרש להמציא את הבקשה לידי הנושה בתוך שלושה ימים והוא נדרש להגיב בתוך שבעה ימים.

 

ערעור בתיק בענייני משפחה בתוך 15 ימים

 

במקרה שהחליט הרשם לדחות את הבקשה, רשאי החייב להגיש ערעור. כאשר מדובר בתיק בענייני משפחה, וההחלטה ניתנה בנוכחות החייב, יש להגיש את הערעור ישירות לבית המשפט לענייני משפחה בתוך 15 ימים מיום מתן ההחלטה. במקרה שההחלטה ניתנה שלא בנוכחות החייב, להגיש את הערעור בתוך 15 ימים מיום המצאת ההחלטה לידיו.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

ערעור על תיק שאינו בענייני משפחה

 

בתיק שאינו בענייני משפחה, נדרש החייב להגיש את הערעור על דחיית הבקשה לביטול ההליכים לבית משפט השלום בתוך 20 ימים מיום מתן ההחלטה. אם ההחלטה לא ניתנה בנוכחותו, עליו להגיש את הערעור לבית משפט השלום בתוך 20 ימים מיום המצאת ההחלטה לידיו.