הליך פירוק חברה נועד לסיים את הפעילות העסקית ולבטל את האישיות הנפרדת שלה. רישום החברה ברשם חברות אינו נמחק מאליו בהיעדר פעילות ואף חלות על החברה חובות כגון תשלום אגרה שנתית והגשת דוחות, על כן חשוב לפעול לפירוק החברה אם זהו רצונם של הדירקטורים או של הנושים.

 

הליך פירוק מרצון מתאים לחברה שחדלה מכל פעילות עסקית, ושלא נותרו לה כל חובות או שמנהליה יכולים לפרוע את החובות בתוך 12 חודשים ממועד ההחלטה על הפירוק. מטרת הפירוק היא לחלק את נכסי החברה באופן שוויוני בין הנושים ובעלי המניות. כאשר ישנן מספר עילות לקיום הליך פירוק חברה: פירוק מן הצדק והיושר, חדלות פירעון ופירוק מרצון.

 

פירוק חברה מרצון על ידי בעלי המניות בתוך 12 חודשים

 

בעלי המניות בחברה מוסמכים לקבל את ההחלטה על הפירוק מרצון של החברה, והליך פירוק מרצון נפתח בדרך כלל ביוזמתם של בעלי המניות, בשל היעדר פעילות עסקית, או חוסר כדאיות כלכלית. כדי להתחיל בהליך הפירוק נדרשת החברה להיות בעלת יכולת לפירעון חובותיה.

 

חברות קטנות בעלות מספר מועט של נכסים והתחייבויות קטנות, יכולות לפנות אל המסלול המקוצר ולפרוע את חובותיה בתוך ששה חודשים ממועד ההחלטה על הפירוק. חברה בעלת מספר רב של נכסים והתחייבויות רבות שאינה עומדת בגדר הנדרש במסלול המקוצר, יכולה לממש נכסיה ולפרוע התחייבויותיה בתוך 12 חודשים ממועד הפירוק.


מהם שלבי הליך פירוק מרצון?

 

כדי לקבל את ההחלטה על פירוק מרצון, יש לכנס אסיפה של בעלי המניות, בהתראה של 21 ימים לפני מועד הכינוס. על ההחלטה לפירוק מרצון יש להודיע תוך שבעה ימים לאחר האסיפה. עם קבלת ההחלטה החברה תפסיק לפעול, אולם מעמדה וסמכויותיה כתאגיד יוסיפו להתקיים עד שתחוסל באופן סופי.

 

בשלב ראשון יש להגיש לרשם החברות תצהיר כושר פירעון, שבו מנהלי החברה מצהירים כי בדקו היטב את מצבה העסקי של החברה ויש בידיהם לפרוע את כל חובות החברה בתוך 12 חודשים לאחר תחילת הפירוק. אחרי 14 ימים ממועד שליחת התצהיר לרשם החברות יש לקבל החלטה של מנהלי החברה בדבר פירוקה מרצון ומינוי מפרק לחברה.

 

את החלטת החברה בדבר פירוק מרצון של החברה יש לפרסם ברשומות, ולשלוח לרשם החברות את האישור על פרסום. לאחר כן יש לערוך ולהגיש דו"ח סופי של מפרק החברה לרשם החברות אודות הליכי הפירוק בצירוף פירוט על הנעשה עם הנכסים.

 

בשלב הבא יש לזמן אסיפה כללית על ידי פרסום הודעה בדבר כינוס אסיפה כללית סופית לפחות 30 ימים לפני מועד כינוסה. במהלך האסיפה מפרק החברה יציג את הדו"ח הסופי, ובתוך שבעה ימים המפרק יעביר עותק מהדו"ח לרשם החברות, לרבות הודעה בדבר כינוס האסיפה החוקית והנוכחים בה. לאחר שלושה חודשים מיום מקבלת רשם החברות את דו"ח המפרק וההודעה בדבר התקיימות האסיפה, החברה תחשב למחוסלת והרשם ימציא אישור אודות מחיקתה.

 

פירוק מרצון על ידי נושים

 

בפירוק מרצון על ידי הדירקטורים, בניגוד לצו פירוק על ידי בית המשפט, לא ניתן לעכב את ההליכים המשפטים הקיימים נגד החברה. אולם המפרק, בעל מניות, או הנושים של החברה רשאים לפנות לבית המשפט בבקשה לעיכוב הליכים.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי

 

אפשרות נוספת לפירוק מרצון היא על ידי נושי החברה. הפירוק נעשה בדרך כלל במקרים שבהם החברה חדלת פירעון ואינה יכולה להחזיר את חובותיה, ולבעלי המניות בחברה אין אינטרס כלכלי בפירוק.

 

במצב זה הנושים ימנו מפרק על פי בחירת בעלי המניות. כאשר מוגשת בקשה של נושים לפירוק החברה, החברה לא מוסמכת לקבל החלטה של פירוק מרצון ללא אישור של בית המשפט. בהליך פירוק לפי בקשת נושים, בעלי החברה צריכים לשכנע את בית המשפט כי פירוק מרצון עדיף על פני פירוק כפוי.