בדרך כלל, גירושין של בני זוג מבלי שהביאו ילדים מאופיינים בתקופת נישואין קצרצרה, והסיבות לכך מגוונות. לעתים בני הזוג מבינים שעדיף להיפרד לפני שיהיה מאוחר מדיי, לעתים הם נתקלים בבעיות פוריות שגורמות בסופו של דבר לסיום הקשר, ולעתים הם הגיעו למסקנה שהתחתנו רק בגלל לחץ חברתי ומשפחתי. גירושין ללא ילדים קורים גם בזוגות מבוגרים יותר, שהתחתנו זה עם זה בפרק ב', או כאלה שהחליטו מראש שאינם רוצים ילדים.


העלייה הניכרת באחוז המתגרשים הפכה את ההחלטה לקלה יותר מבחינה חברתית, והיום פחות ופחות אנשים נשארים בקשר שאינם מעוניינים בו רק כדי להקים משפחה, ומעדיפים לפרק את החבילה גם לאחר חודשים ספורים.


הדרך להיפרד כשאין ילדים בתמונה


אין דרך אחת שבה בוחרים זוגות ללא ילדים להתגרש, והיא תלויה בנסיבות המקרה ובשני הצדדים. באופן עקרוני, ככל שהיו נשואים לפרק זמן קצר יותר וניהלו קשר זוגי לא ארוך, כך יוכלו בני הזוג להיפרד במהירות ובדרכי הסכמה ושלום.


בדרך כלל בני הזוג לא הספיקו לצבור רכוש משותף רב, כך שמלבד נושא הילדים אשר עלול לגרום לסכסוכים עזים ואינו רלוונטי במקרים האלו, הם לא יצטרכו לבצע איזון משאבים וחלוקת הרכוש תהיה קלה. עם זאת, לפעמים תקופת הנישואין אמנם הייתה קצרה, אך הזוגיות שלפני כן נמשכה זמן רב. במקרה כזה הליך הפרידה עלול להיות יותר מורכב.


האם הליך הגירושין קל יותר?


אם משווים את הליך הגירושין ללא ילדים להליך המקביל אצל זוגות עם ילדים, ניתן לראות בבירור שברוב המקרים הוא פשוט באופן ניכר. ההסכמות שצריך להגיע אליהן נוגעות במספר מצומצם יותר של תחומים, והדבר מפחית את מוקדי הסכסוך באופן משמעותי.


למשל, במסגרת פרידה ללא ילדים הסוגיה העיקרית שעל הפרק היא חלוקת הרכוש, שאף היא לרוב פשוטה יותר. לעומת זאת, בני זוג עם ילדים צריכים להכריע לגבי המשמורת, הסדרי הראייה ותשלום המזונות לילדים, נושאים הגורמים פעמים רבות לסכסוכים משפטיים קשים בין הצדדים.


חשוב לזכור שעדיין לא מדובר בהליך נעים וקל, וגם אם אין ילדים שמעורבים בתמונה בני הזוג עלולים להיגרר לתקופה ארוכה של מחלוקות משפטיות ואחרות, אם הם אינם מבצעים את ההליך בהסכמה הדדית. זה נכון במיוחד כאשר אחד מהצדדים נכנס לנישואין עם ממון, ואילו הצד השני יבקש לקבל חלק מהרכוש במסגרת איזון המשאבים.


במקרים אחרים עלולים להיווצר קשיים כאשר רק אחד מבני הזוג רוצה לסיים את מערכת היחסים, או כאשר הרקע לפרידה הוא רומן שניהל אחד הצדדים מחוץ לנישואין.


לאיזו ערכאה משפטית מומלץ לפנות?


אחת השאלות העיקריות היא לאיזו ערכאה מומלץ לגשת כדי לדון בהסדר הגירושין, האם לבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני? הבחירה היא חשובה, משום שכל אחת משתי הערכאות מתבססת בהכרעותיה על רקע שונה והתוצאה יכולה להיות שונה באופן ממשי.


הערכאה שתדון בגירושין היא זו שאליה הוגשה תביעה קודם לכן במסגרת מרוץ הסמכויות. אך לא תמיד בן הזוג אשר מגיש את התביעה אכן בחר את הערכאה בטובה ביותר עבורו. למשל, התפיסה המקובלת היא שבית הדין הרבני מכריע בדרך כלל לטובת הגבר, אולם לעתים דווקא בערכאה זו הבעל עלול להיות מחויב במזונות, דבר שלא בהכרח ייקבע במסגרת בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


ייתכן שההליך עצמו יהיה פשוט יותר משום שאין ילדים, אך זה לא אומר דבר על עוצמת הרגשות שעלולים לצוף ואף לסבך את הפן המשפטי, למשל תחושות עלבון, כעס, נקמה, בגידה, נטישה וחרדה. על כן, אזור להזניח את הפן הרגשי וכדאי לנסות ולהיפרד ברוח טובה ככל שניתן, ולצאת לדרך חדשה ללא משקעים מהקשר שנגמר.