רוב הליכי הגירושין נגמרים בחתימה על הסכם גירושין בהסכמת שני הצדדים. ההסכם אמור לכלול ולהסדיר את כל הסוגיות הקשורות לגירושין, ובין היתר מזונות, חלוקתו של הרכוש, קביעת המשמורת, הסכמים לגבי הילדים ועוד. הסכם הגירושין נחתם על ידי בני הזוג ומקבל תוקף משפטי של פסק דין בבית המשפט או בבית הדין.


האם אפשרי לבטל את ההסכם לאחר שאושר בבית המשפט?


בדומה לכל חוזה שנחתם בין שני צדדים, גם על הסכם גירושין חלות הוראותיו של חוק החוזים. כלומר, אם מתקיימת בהסכם אחת העילות לביטול חוזה בהתאם לחוק, למשל הסכם בכפייה, טעות, הטעייה וכדומה, ניתן יהיה לבטלו.


אך מכיוון שהסכם גירושין מקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט או בבית הדין, יש לו מעמד מיוחד מעבר לחוזה רגיל. לכן, כדי לבטל אותו צריך לעמוד בתנאים המנויים בחוק לביטול חוזה וגם בתנאים הנדרשים לביטולו של פסק דין, ולא ניתן לבטל אותו בקלות.


איך בתי המשפט מתייחסים לביטול ההסכם?


חרף העובדה שניתן לבטל את ההסכם מבחינה משפטית, בתי המשפט נוהגים לדחות את רוב רובן של הבקשות לביטול הסכמי גירושין ובאופן מעשי אינם מאפשרים זאת, גם במקרים שקיימת הצדקה ראויה לביטול מהפן המשפטי.


בית המשפט העליון ציין באחת מפסיקותיו כי מעמדו של הסכם הגירושין הוא מיוחד יותר מכל הסכם אחר שניתן לו תוקף של פסק דין. ייחודו נובע ממערכת היחסים הסבוכה והרגישה בין בעל ואישה שנמצאים בהליך גירושין.


למעמד מיוחד זה של הסכם גירושין יש השלכה משמעותית על האפשרות לבטלו בעתיד, ולמעשה ניתן יהיה לשנותו או לבטלו רק במקרים מועטים וחריגים באופן מיוחד. מלבד זאת, הסכם הגירושין נתפס בבית המשפט כמעין הסכם פשרה שהושג בין שני הצדדים, ועל כן עקרון הסופיות הוא העיקרון המנחה, ומתבטא בעובדה ששני בני הזוג התפשרו כדי להביא את המחלוקת ביניהם לסיום. על כן רק סיבות מיוחדות וכבדות משקל באופן חריג ישכנעו את בית המשפט לבטל את ההסכם, גם אם באופן חלקי בלבד.


יחס זה של בתי המשפט לביטול ההסכם חוזר בפסיקות רבות, ומדגיש את החשיבות הרבה שבעריכת הסכם גירושין אשר לא יידרש לשנותו בעתיד. מדובר בחוזה לתקופה ארוכה המשליך על עתידם של בני הזוג באופן מכריע ומהותי, ולאחר אישורו בבית המשפט לרוב לא ניתן יהיה לבטלו.


יש לכך חריג והוא תביעה המוגשת לתיקון דמי המזונות עבור הילדים, ובעיקר להגדלת הסכום, חרף מה שהוסכם עליו בהסכם הגירושין, מהסיבה שהילדים לא לקחו חלק בהסכם והם אינם מחויבים או כפופים אליו.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


בדרך כלל בית המשפט יבחן במקרה זה האם נושא מזונות הילדים נבדק לפני שההסכם קיבל תוקף של פסק דין. אם כן, יהיה צורך להוכיח שהנסיבות השתנו בצורה מהותית כדי לתקן את גובה המזונות.


האם בכל זאת יש אפשרות לבטל את ההסכם?


מי שרוצה לגרום לביטולו של הסכם גירושין, יכול לעשות זאת באמצעות תקיפת הפן המשפטי או החוזי של ההסכם. כלומר, ניתן לטעון לפגם או טעות שנעשו במהלך תהליך אישורו של ההסכם בבית המשפט, או שבהסכם עצמו יש פגם המצדיק את ביטולו או מבטל את חוקיותו, כמו למשל הטעייה ומרמה או שינוי מהותי בנסיבות.