הליך פשיטת הרגיל הוא הליך שבו מכיר המשפט באי יכולתו של חייב לעמוד בחובותיו לנושים. בהליך זה, מכונסים נכסי החייב ומועברים לנאמן. הנושים בסופו של דבר נפרעים מחלוקת נכסי החייב. ההליך המקביל לפשיטת רגל כאשר מדובר בחברה ולא באדם, נקרא פירוק.

 

בין הנושים של אדם בפשיטת רגל או חברה בפירוק, נמצאים לעתים עובדי פושט הרגל או החברה. העובדים במצב זה נחשבים ל"נושים בדין קדימה", שכן זכותם נובעת מהחוק, ויש להם עדיפות על נושים אחרים. עם זאת, למרות המעמד הנורמטיבי העדיף, כלל אין זה בטוח כי העובדים יפרעו מהמעביד אשר נמצא בהליכי פשיטת רגל או פירוק, ויתכן שיוותרו ללא המשכורת והפיצויים להם הם זכאים.

 

פתרון לכך נמצא בחוק ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק. חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) מכיל פרק העוסק בביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד. הוראות הפרק למעשה קובעות כי במקרים מסוימים, המוסד לביטוח לאומי ישלם לעובד את השכר והפיצויים המגיעים לו, כאשר המוסד לביטוח לאומי יכנס בנעלי העובד כנושה בדין קדימה של פושט הרגל או החברה בפירוק, לצורך שיפוי.

 

מתי יהיה עובד זכאי לגמלה?

 

סעיף 182 לחוק הביטוח הלאומי קובע רשימת מקרים בהם עובד יהיה זכאי לבקש גמלה מאת המוסד לביטוח לאומי:


1) המעביד הוכרז כפושט רגל לפי פקודת פשיטת הרגל.
2) המעביד נפטר וניתן צו ניהול העיזבון בפשיטת רגל לפי פקודת פשיטת הרגל.
3) ניתן צו לפירוק חברה לפי פקודת החברות והפירוק נעשה על ידי בית משפט או בהשגחתו.
4) ניתן צו לפירוק שותפות לפי פקודת השותפויות.
5) ניתן צו לפירוק אגודה שיתופית לפי פקודת האגודות השיתופיות.
6) ניתן צו לפירוק עמותה שניתן לפי לחוק העמותות.


במקרים אלה, במידה והמעביד חייב לעובד שכר עבודה או פיצויי פיטורים, על העובד לפנות לכונס הנכסים או הנאמן אשר אמון על פשיטת הרגל או למפרק אשר אמון על פירוק החברה. יש להגיש את התביעה באמצעות טופס מיוחד- טופס "תביעה לתשלום חוב שכר עבודה ופיצויי פיטורין בפשיטת רגל ופירוק תאגיד".

 

לטופס זה יש לצרף מסמכים כדי להוכיח את זכאות העובד לחוב מצד המעביד. כדאי לצרף כל מסמך רלוונטי שיש בו להוכיח את גובה השכר ומשך תקופת העבודה אצל המעביד. בין המסמכים הנדרשים: תלושי משכורת אחרונים (לפחות שלושה), כל מסמך אשר יכול להעיד על תאריך תחילת העבודה אצל המעסיק (תלוש משכורת ראשון למשל), מסמכים המעידים על רצף בעבודה, מסמך להוכחת סכום פיצויי הפיטורים העומד לזכות העובד בקופת הגמל.

 

הנאמן או המפרק בוחנים את התביעה. במידה והתביעה מאושרת, היא מועברת לביטוח הלאומי, אשר משלם גמלה ופיצויי פיטורים לעובד, ונכנס בנעליו כנושה בדין קדימה של החברה בפירוק או של פושט הרגל, לצורך שיפוי. במידה ותביעת העובד לא אושרה על ידי הנאמן או המפרק, ניתן לערער על החלטתם בפני בית המשפט המחוזי. במידה וגם הערעור נדחה, והעובד אינו מוכר כנושה בדין קדימה על ידי הנאמן או המפרק, יתכן שיוכר כנושה רגיל במעמד זהה ליתר הנושים.


כיצד מחושבת הגמלה?

 

הגמלה מורכבת מסכום חוב שכר העבודה ופיצויי הפיטורים שהמעביד חייב לעובד. בתביעת החוב המוגשת לנאמן או למפרק כמפורט לעיל, ניתן לדרוש כחוב שכר עבודה את כל מה שמרכיב שכר עבודה, משכורת בסיסית, שעות נוספות, עמלות, מענקים, פרמיה, תוספת מאמץ, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית.

 

כמו כן ניתן לדרוש פדיון חופשה, דמי הבראה עבור השנתיים האחרונות, ביגוד, משכורת 13 בעבור השנה האחרונה, וכל מרכיב אחר המופיע בתלוש השכר, בתנאי שהוא מוכר כחלק מהגדרת "שכר עבודה" בחוק הגנת השכר. תשלומים שאינם מוכרים לצורך חישוב הגמלה הם החזר הוצאות רכב וטלפון.

 

קיימת תקרה לסכום שישולם על ידי ביטוח הלאומי- סכום הגמלה לא יעלה על 10 פעמים השכר הממוצע במשק. שכר העבודה המדובר הוא שכר העבודה של השנה הקודמת להפסקת יחסי העבודה בין העובד למעביד או השנה הקודמת למתן צו פשיטת הרגל או צו הפירוק.

 

חשוב לציין כי בכל משכורת, מהגמלה מנוכים מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. במידה והעובד אינו מבוטח בקופת גמל לצורך פיצויי פיטורים, המוסד לביטוח לאומי ישלים את החסר לפיצויי הפיטורים. אם סך התביעה עולה על הסכום המקסימאלי שניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי, תינתן קדימות לשכר העבודה. לאחר שניתן שכר העבודה, יינתנו פיצויי הפיטורים מהסכום שנשאר.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

האם קופות הגמל מבוטחות במקרה של פשיטת רגל או פירוק המעביד?

 

קופת הגמל היא קרן אשליה מעביר המעביד כספים לצורך צבירה והבטחה של זכויות העובד. גם קופת הגמל מבוטחת יל ידי ביטוח לאומי במקרה שבו מעביד עובר פשיטת רגל או פירוק. קופת הגמל תהא זכאית לתשלומים שלא הועברו אליה על ידי המעביד. המוסד לביטוח לאומי מעביר לקופת הגמל את החוב עבור כל עובד, כאשר הסכום המקסימאלי הוא פעמיים השכר הבסיסי הממוצע.