אחת הדרכים הנפוצות לעריכת צוואה בארץ היא צוואה בפני עדים. צוואה מסוג זה למעשה מספקת את כל היתרונות שבצוואה הנערכת בכתב ידו של המוריש, תוך הגנה על רצונו לגבי הורשת עזבונו, ובד בבד מצמצמת את החסרונות הקיימים בה ומונעת חשד וספקות לגבי אמינותה. צוואה בפני עדים מעוגנת בחוק הירושה, אשר מעניק לה מעמד משפטי תקף.


הכללים לניסוח צוואה בעדים


בצוואה בפני עדים אין חובה שהמוריש עצמו יכתוב אותה, וזאת בשונה מצוואה בכתב יד. בא כוחו של המוריש רשאי לערוך אותה עבורו, ואף ניתן להקליד ולהדפיס אותה משום שאין צורך שתיערך בכתיבה ידנית. עם זאת, כפי שנדרש בצוואה שנערכת בכתב יד, על הצוואה לכלול את המועד שבו נערכה ואת חתימתו של המצווה.


בטרם החתימה על המסמך על ידי המוריש, יזומנו למעמד החתימה שני עדים לצורך הצהרת המוריש בנוכחותם כי זו צוואתו המשקפת את רצונותיו הסופיים לגבי חלוקת הירושה, אם בעל פה ואם בכתב. רק אחרי שיצהיר בפני העדים יחתום המוריש על הצוואה, והעדים יחתמו עליה אף הם ובכך יאשרו כי החתימה התבצעה לפי רצונו החופשי ושיקול דעתו של המצווה.


העדים חייבים להיות נוכחים באופן פיזי לחתימתו של המוריש על הצוואה, והפסיקה הבהירה שזהו תנאי הכרחי לתוקפה המשפטי. אי נוכחות העדים תגרום לביטול הצוואה ותוקפה המשפטי יימחק. על פי חוק הירושה, אין צורך שלעדים תהיה הכשרה משפטית כלשהי, אך הם לא יכולים להיכלל בירושה כחלק מהיורשים ואינם רשאים כלל לעסוק בניסוחה של הצוואה.


מלבד זאת, שני העדים חייבים להיות מבוגרים יותר מגיל 18, כשירים לתת עדות משפטית לפי הוראות החוק בישראל, וכן הם לא יכולים להיות קשורים בקשר משפחתי למוריש וגם לא להיות נשואים לו.


מה תפקידם של העדים במעמד החתימה על הצוואה?


תפקידם של שני העדים במסגרת עריכת הצוואה הוא לאשר את הצהרתו של המצווה בפניהם וכי חתם על המסמך בנוכחותם. האם מעבר לכך הם חייבים לוודא את גמירות דעתו של המוריש, או את צלילותו בעת עריכת הצוואה?

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


הפסיקה השיבה על שאלה זו בשלילה, ולכן העדים אינם מחויבים להתרשם ממצבו השכלי, הגופני או המנטלי של המוריש, אלא רק נדרשים לזהות אותו לפי תעודת הזהות.


האם ניתן להוסיף את חתימת העדים במועד מאוחר יותר?


בעניין זה קיים הבדל בין מקרה שבו העדים לא חתמו כלל על הצוואה, לבין מקרה שבו המצווה חתם על הצוואה שלא בנוכחותם. המקרה הראשון יגרום לביטולה של הצוואה כפגם שלא ניתן לתיקון, ואילו המקרה השני תלוי בנסיבות המקרה ונתון לשיקול דעתם של בתי המשפט.
ואם רק עד אחד חתם על הצוואה? במקרה כזה, דין תוקפה של הצוואה זהה לדינה של צוואה ששני העדים לא חתמו עליה.


צוואה בפני עדים: מהם יתרונותיה?


דרך זו של צוואה מאפשרת למצווה לנסח אותה ללא שום מגבלה ובאופן חופשי. מהימנותה של הצוואה מקבלת משנה תוקף על ידי נוכחותם של שני העדים במועד החתימה, ומצמצמת את האפשרות שבעתיד יוגשו ערעורים הנוגעים לרצונו האמיתי של המצווה ולמהימנותה של הצוואה.