רבים לא מודעים לכך, אך הכתובה היא מסמך משפטי מחייב, שמטרתו לשמור על זכויותיה של האישה בעקבות גירושין. ההלכה היהודית מעניקה לאישה את הזכות לקבל את כתובתה ובתי הדין הרבניים מחייבים פעמים רבות את הבעל לשלם את הכתובה בהליך הגירושין.


אך החיוב בתשלום הכתובה לא חל בכל מקרה, וישנן נסיבות מסוימות שבהן זכותה של האישה לקבל את הכתובה תישלל. באילו מקרים מדובר?


מתי הכתובה תישלל מהאישה?


ישנם מקרים שבהם הגבר יכול להציג לבית הדין הרבני הוכחות לגבי התנהגותה של האישה, ובית הדין יחייב אותה בגירושין ובקבלת הגט תוך שלילה מלאה של דמי הכתובה. כך לדוגמה, במקרה שהאישה בגדה בבעלה, הצגת ראיות חד משמעיות של דבר הבגידה תוביל לשלילת זכאותה לתשלום דמי הכתובה.


אם הבעל מבקש שלום בית ובית הדין הרבני מורה לאישה לחזור ולנסות לשקם את היחסים עם בעלה, אך האישה אינה מסכימה, גם במקרה זה היא תאבד את הזכות לכתובה.


הדבר נכון גם כאשר האישה מגישה תביעה לגירושין, אך אינה מציגה עילה מוצדקת לגירושין בהתאם לדין העברי, ואז מתברר שאינה משתפת פעולה עם ההליך ומסרבת לשלום בית, בית הדין יכול לשלול ממנה את תוספת הכתובה, ובנסיבות חמורות יישלל ממנה גם עיקר הכתובה.


אחת העילות המנויות בדין העברי לשלילת הכתובה, היא כאשר הבעל מגלה רק לאחר הנישואין שאשתו הסתירה ממנו פגמים או מומים גופניים שהיו לה עוד לפני שנישאו. במקרה כזה הבעל יכול להגיש תביעת גירושין ולא לשלם את הכתובה. כמו כן, במצב שבו האישה ממאנת לקיים יחסים אינטימיים עם הבעל, היא נחשבת לאישה מורדת לפי ההלכה, והגדרה זו שוללת את הזכות לכתובה מנשים מורדות.


מקרה נוסף שבו האישה עלולה להפסיד את תשלום הכתובה, ובנסיבות מסוימות יישללו ממנה אף דמי המזונות, הוא כאשר היא החליטה לעזוב את הבית המשותף מבלי שיש לה עילה טובה לעשות זאת.


למרות כל האמור, חשוב להדגיש כי ישנן סיטואציות אחרות שבהן הבעל יחויב לשלם לאישה את הכתובה, גם אם הסכום שחתם עליו גבוה מאוד.


מתי הבעל יחויב בתשלום הכתובה?


ישנם מקרים שבהם בית הדין יחייב את הבעל לשלם את הכתובה. למשל, אם הבעל יזם את הגירושין אך לא הציג עילה מוצדקת לפרידה. גם אם שני בני הזוג מעוניינים בפרידה, אם הם מגישים את הבקשה לגירושין מבלי שיש להם עילה לגירושין המוכרת בחוק העברי, שניהם ייחשבו למורדים ובית הדין יחייב את הבעל בתשלום עיקר הכתובה לאישה.


כמו כן, כאשר שני בני הזוג רוצים להתגרש אך האישה מציגה הוכחות מוצקות לכך שבעלה בגד בה, אף על פי שגם היא מעוניינת בגירושין זכותה לקבל את כתובתה. אם האישה תוכיח שבעלה אינו מעוניין בשלום בית ולא עושה דבר בעניין, ובית הדין ישתכנע כי היא מעוניינת לשקם את היחסים, סירובו של הבעל עלול לעלות לו בתשלום הכתובה לאשתו.


שלילת כתובה מאישה שהגישה תלונות שווא נגד בעלה


מה קורה אם האישה הגישה תלונות שווא במשטרה בטענה שבעלה נוהג כלפיה באלימות? במקרה שנדון בבית הדין הרבני, מסקנת בית הדין הייתה כי האישה התנהגה באופן פסול כאשר הגישה שוב ושוב תלונות שקריות כנגד בעלה, והחליט לשלול את כתובתה גם בשל היותה אישה מורדת וגם משום שהוציא לבעלה שם רע בחברה.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


לסיכום, קיימות עילות וסיבות שונות לשלילת זכותה של האישה לקבל את כתובתה. גבר שמעוניין שלא לשלם את הכתובה מסיבות מוצדקות, יצטרך להציג ראיות מבוססות לפני בית הדין להוכחת טענותיו כלפי האישה.