עובד שפוטר מעבודתו זכאי לקבלת פיצויי פיטורים, כדי שיוכל למצוא בראש שקט פרנסה חדשה שתתאים לכישוריו וניסיונו. על פי חוק פיצויי פיטורים, קיימות הגבלות על האפשרות להטיל עיקול על כספים המופקדים בקופת גמל, בקופת פיצויים או בביטוח פנסיוני.

 

כאשר המעסיק נקלע לקשיים כלכליים ונפתח נגדו תיק הוצאה לפועל בגין צבירת חובות, הנושים אינם רשאים להטיל עיקול על כספים שהפקיד המעסיק עבור עובדיו בקופת גמל, והם יכולים להטיל עיקול על כספים בקופת גמל, רק לאחר שהגיע המועד שבו העובדים יכולים למשוך את הכספים. בכל מקרה הנושים של המעסיק לא יכולים להטיל עיקול על כספים אלה, מאחר שמדובר בכספים השייכים לעובד ולא למעסיק.

 

החוק קובע כי אין אפשרות להטיל עיקול על כספי פיצויי פיטורים, והם מוגנים באופן אוטומטי מפני עיקול, בין אם עקב חובות המעסיק ובין אם בגין חובות העובד.

 

כספים מוגנים שאינם ניתנים לעיקול

 

סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי הכספים הבאים אינם ניתנים לעיקול, החזרה או שעבוד:


1. סכומים אשר שולמו לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים במקום פיצויי פיטורים.


2. כספים אשר הופקדו לטובתו של העובד לפי סעיפים 20 או 21 לחוק.


3. כספים אשר שולמו לצורך תשלום פיצויי פיטורים או לקופת גמל.


4. סכומים אשר הופרשו לטובת קופת גמל לקצבה.


במקרה שהעובד בחר מרצונו להשאיר את הכספים בקופה ולא למשוך אותם, הנושים של העובד יכולים לבקש לעקל אותם במסגרת הליכי הוצאה לפועל, לפיכך לא ניתן להטיל עיקול על כספים שהופקדו לקופה לפני שהגיע המועד למשיכתם.

 

עיקול כספים שהופרשו לקרן פנסיה

 

כאשר מעסיק מפריש מדי חודש כספים לביטוח פנסיוני או לקופת גמל המיועדת לקצבה, לא ניתן לעקל אותם, עד למועד שבו העובד רשאי לקבל את הקצבת הפנסיה החודשית. כספים שהופקדו לקרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל, המיועדים לתשלום קצבה חודשית עתידית עבור העובד, מוגנים מפני עיקול כל עוד לא הגיע המועד לקבלת הקצבה.

 

כאשר מדובר בכספים המופקדים לקופת פיצויים עבור תשלום קצבת פנסיה או קצבת נכות חודשית במקרה של אבדן כושר עבודה, או מופרשים כרכיב פיצויים בביטוח פנסיוני מדי חודש, בקופת גמל, בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, לא ניתן לעקל אותם כל עוד הכספים נשארים בקופה או בקרן.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

העובד יכול לבחור למשוך את כספי הפיצויים כסכום חד פעמי גם טרם הגיעו לגיל פרישה במקום להשאירם בקופה, אך גם במקרה זה אין אפשרות להטיל עיקול, כל עוד כספים אלה מופקדים בקופה ומיועדים לתשלום קצבה חודשית בעתיד. לעומת זאת אם העובד מבקש למשוך את כספי הפיצויים לפני מועד זכאותו לקצבה, ניתן יהיה לעקל אותם.

 

כאשר העובד הגיע לגיל פרישה, רשאים נושיו לבקש להטיל עיקול על הכספים, וניתן יהיה לעקל את הסכום שיגיע לעובד באותה עת, שהוא יהיה זכאי לקבל מדי חודש קצבה, ולא את הסכום הכולל שנצבר בקופה או בקרן. אולם לא ניתן לעקל את מלוא הקצבה, ויש להשאיר בידי העובד סכום מינימלי הקבוע בחוק.