כאשר עובד מעוניין לעזוב את מקום עבודתו, עליו להודיע על התפטרותו מראש בהודעה מוקדמת. הרציונאל העומד מאחורי דרישה זו הוא מתן אפשרות למעביד להתארגן לקראת עזיבתו של העובד.

 

המעביד עשוי להסתמך רבות על עובדיו, ועזיבה פתאומית עלולה לגרום לו לנזקים כמו עיכובים בייצור, אבדן עסקאות ועוד. מתן הודעה מוקדמת על התפטרות מאפשרת למעביד למצוא מחליף לעובד, להכשיר את המחליף ולדאוג שיעבור חפיפה הולמת במקום העבודה.

 

מתי נדרשת הודעה מוקדמת על התפטרות?

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע חובת הודעה מוקדמת על המעביד- במקרה של פיטורים, ועל העובד- במקרה של התפטרות. החוק קובע כי על עובדים להתריע למעסיק מראש על עזיבתם. תקופת ההודעה משתנה לפי ותק העובד במקום העבודה. כאשר מדובר בעובד רגיל, המקבל משכורת קבועה (עובד במשכורת), אם עבד במשך 6 חודשים או פחות, התקופה בין ההודעה על ההתפטרות לעזיבה תחושב לפי יום לכל חודש שעבד.

 

על עובד אשר עבד 5 חודשים להודיע על התפטרותו 5 ימים לפני העזיבה. במידה והעובד עבד מעל 6 חודשים, התקופה בין ההודעה על ההתפטרות לעזיבה תורכב מששה ימים ועוד יומיים וחצי לכל חודש מעבר לששת החודשים בהם עבד. עובד אשר עבד במשך 8 חודשים יודיע למעסיק על התפטרותו 11 יום לפני מועד העזיבה. עובד אשר עבד למעלה משנה אצל המעביד מחויב להודיע על התפטרותו חודש מראש.

 

כאשר מדובר בעובד העובד לפי שעות או ימי עבודה (עובד בשכר) המועדים הם מעט שונים: במהלך שנת העבודה הראשונה, נדרשת הודעה מראש של יום לכל חודש עבודה. במהלך השנה השנייה נדרשת הודעה מראש של 14 יום ועוד יום לכל חודשיים עבודה בשנה השנייה. בשנה השלישית נדרשת הודעה מראש של 21 יום ועוד יום לכל חודשיים עבודה בשנה השלישית. לאחר השנה השלישית, הדרישה זהה לזו הנדרשת מעובדים במשכורת שעובדים שנה ומעלה, ועומדת על הודעה של חודש מראש.

 

מה קורה כאשר העובד אינו מודיע מראש על התפטרותו?

 

ניתן לחשוב על מצבים רבים שבהם עובד מודיע בזעם על התפטרותו ועוזב מייד את המקום. מה קורה במקרים כאלה? החוק קובע כי במקרה כזה העובד חייב פיצוי למעביד בסך שכרו במשך התקופה שנדרשה ממנו להודיע מראש על ההתפטרות. בית המשפט יפסוק פיצויים כאלה במקרים שבהם נהג העובד בחוסר תום לב.

 

עם זאת, סעיף 10 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי לא תחול כל סנקציה על העובד אשר לא הודיע על התפטרותו מראש, אם מתקיימות נסיבות מיוחדות בגינן לא ניתן לדרוש ממנו כי יעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת שנקבעה בחוק. מהן אותן נסיבות מיוחדות? זאת יקבע בית הדין לעבודה. ניתן לחשוב על מקרים שבהם יתקיימו נסיבות מיוחדות: אם ההתפטרות נובעת מיחס משפיל אל העובד, הטרדה מינית, פגיעה מילולית או פיסית ועוד.


קיזוז חובות בין העובד למעביד

 

עם סיום יחסי העבודה, יתכן ולמעביד נותרו חובות כלפי העובד- משכורת אחרונה, פדיון ימי חופשה, דמי הבראה. כאמור, אי הודעה מוקדמת על התפטרות לפי החוק יוצרת חוב של העובד כלפי המעביד. קיזוז חובות בין העובד למעביד אפשרי לפי חוק הגנת השכר, אולם נדרש שיהיה זה חוב בלתי שנוי במחלוקת אשר העובד מכיר בו.

 

סביר להניח כי בכל זאת בית הדין לעבודה יאשר קיזוז הפיצוי בשל אי הודעה מוקדמת על התפטרות עם חובות כלפי העובד, זאת כמובן, כאשר חלה החובה על הודעה מוקדמת ולא במקרים שבהם יקבע בית הדין לעבודה כי לא נדרשה הודעה שכזו מצד העובד.

 

חשוב לציין כי חקיקת העבודה בישראל היא חקיקה המיטיבה עם העובד ומגינה עליו, על-כן, מתיר חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות לעובד ולמעביד להתנות על החוק בחוזה הפרטי ביניהם, כל עוד התניות הסותרות את החוק החוזה תהיינה תניות המיטיבות עם העובד.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות מטיל חובת הודעה גם על העובד וגם על המעביד. החובה על העובד נובעת מהרצון למנוע פגיעה במעסיק. באמצעות מעשה פשוט כמו הודעה מראש על ההתפטרות, יכול העובד למנוע נזק רב למעסיק ללא מאמץ מיוחד או השקעה מצידו. 

 

עובדים צריכים לתת למעסיקיהם הודעה על התפטרות כפי שדורש החוק, אולם במקרה שהמצב בלתי נסבל, חשוב לדעת כי המשפט אינו מעוניין להכריח עובד להמשיך לעבוד במשך תקופת ההודעה אם הנסיבות אינן מאפשרות זאת. לכן, בית המשפט יבחן כל מקרה ומקרה.