במשפט הישראלי בדיקות פוליגרף אינן נחשבות לאמינות במיוחד. תוצאות הבדיקות מתבססות על הסתברות בלבד ולכן אינן וודאיות. בדיקות פוליגרף אף פוגעות בזכות הפרטיות של האדם, שהיא זכות חוקתית. בעיה נוספת עם בדיקת הפוליגרף היא שלעתים היא ניתנת למניפולציה באמצעות ניסוח מסוים של שאלות.

 

ניסוח מניפולטיבי של שאלות עשוי לגרום לאדם להפליל עצמו ללא עוול בכפו. כתוצאה מסיבות אלו, המשפט הישראלי אינו מקבל תוצאות בדיקת פוליגרף כראיה – לא במשפט הפלילי ולא במשפט האזרחי, חריג לכך הוא כאשר צדדים במשפט אזרחי מסכימים על קבילות תוצאת בדיקת פוליגרף.

 

שאלה שעלתה בנושא היא בנוגע למשמעות בדיקת פוליגרף לעניין יחסי עבודה. מעביד עשוי למצוא עצמו במצב לא קל, כאשר הוא מעוניין להפריך חשד להפרת אמון חמורה או אפילו חשד לעבירה פלילית מצד עובד. מנגד, בדיקת פוליגרף פוגעת בפרטיות האדם, עשויה לגרום לו לחוש מושפל ומעבר לכך – חוסר אמינותה עשוי לגרום להרס מוחלט של חיי אדם חף מפשע. אם כך, כיצד מתייחס המשפט בתחום דיני העבודה לבדיקות פוליגרף?

 

האם מעביד יכול בכלל לדרוש מעובד לעבור בדיקת פוליגרף?

 

סירוב לבדיקת פוליגרף

 

מעביד יכול לבקש מעובד לעבור בדיקת פוליגרף במקרה שמתעוררים חשדות, אולם העובד רשאי לסרב. אם העובד מסרב, לא ניתן לפטרו על סמך הסירוב לעבור את הבדיקה בלבד. עם זאת, ניתן לבסס את עילת הפיטורים על נתונים נוספים.

 

אם למשל, העובד חשוד בגניבה מהמעביד והוא מסרב לעבור בדיקת פוליגרף, לא ניתן יהיה לפטרו בשל החשד לגניבה, אלא אם המעביד ימצא בסיס או הוכחות נוספות להאשמה שכזו. מעביד במקרה כזה יכול להתקין מצלמות או לשכור חוקר פרטי כדי להשיג ראיות אלה. 

 

הסכמה לבדיקת פוליגרף

 

גם אם העובד הסכים לעבור בדיקת פוליגרף, אשר מצאה כי הוא משקר, המעביד אינו יכול לפטר אותו על סמך תוצאות בדיקת הפוליגרף בלבד, שכן עקב הסיבות המנויות לעיל תוצאות בדיקת הפוליגרף אינן קבילות בבית הדין לעבודה.

 

פיטורים על סמך סירוב לביצוע בדיקת פוליגרף ואף על סמך תוצאת בדיקת פוליגרף בלבד הם חסרי סבירות לפי הפסיקה ולפיכך מהווים פיטורים בחוסר תום לב. במקרים מסוג זה, עשוי בית המשפט להכריז על הפיטורים כבטלים ולהשיב את העובד למקום העבודה, או להטיל על המעביד לפצות את העובד בגין עגמת הנפש וכן פיצויי פיטורים ושכר עבור תקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים, אם נשללו מהעובד בעקבות ממצאי בדיקת הפוליגרף.

 

לרוב יפסוק בית המשפט פיצוי כספי, שכן יחסי עבודה הם בעלי אופי אישי ולכן לא נהוג לכפותם על צדדים. המצב שונה כאשר מדובר בעובד מדינה או תאגיד גדול, כאשר המעביד יכול להעביר את העובד למחלקה חדשה. במצב זה יתכן ובית המשפט אכן יבטל את הפיטורים וישיב את העובד למקום העבודה.

 

הסכמה מראש לבדיקת פוליגרף ולקבילותה בבית משפט

 

העובדה שעובד הסכים לבדיקת פוליגרף אינה אומרת שתוצאות בדיקת הפוליגרף תהיינה קבילות בבית משפט. המשפט מכיר בנחיתות העובד מול המעביד במהלך יחסי העבודה ובמיוחד בתחילתם – כאשר נאמר למועמד לעבודה שאם לא יחתום על הסכם לא יתקבל לעבודה – קשה לומר כי הסכמתו נובעת מרצון חופשי. על כן, הסכמה גורפת מראש להסכים לעבור בדיקת פוליגרף לפי דרישת המעביד אינה מכשירה תוצאות בדיקות אלה.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

המשפט מכיר בקבילות פוליגרף במקרים נדירים שבהם העובד הסכים באופן מפורש ומרצון חופשי לעבוד בדיקת פוליגרף מסוימת (בניגוד להסכמה מראש להיענות לדרישת המעביד לביצוע בדיקה) וכן על העובד להסכים במפורש לכך שתוצאות הבדיקה יהיו קבילות בפני בית משפט. חשוב לציין כי גם הסכמים העונים לתנאים אלו יקבלו יחס חשדני בבית המשפט והסכמת העובד תיבדק באופן יסודי.

 

לפיכך על המעביד למצוא הוכחות נוספות שעליהן הוא מבסס את עילת הפיטורים וכן נדרשת עריכת שימוע, שבו תינתן לעובד הזדמנות לשטוח טיעוניו בפני המעביד. בדיקת הפוליגרף יכולה לשמש כראיה בבית משפט רק בתנאים מסוימים כאשר הסכמת העובד לביצוע הבדיקה המסוימת הנידונה ולקבילותה היא מפורשת ונובעת מרצון חופשי.