חוק הירושה קובע כי יש לבטל צוואה אם זו נערכה עקב השפעה בלתי הוגנת, תחבולה, מרמה או איומים. באופן עקרוני, אין מניעה חוקית מלדון עם אדם ולשכנע אותו לערוך צוואה, אך בתנאי שהשכנוע לא נעשה בדרך של השפעה בלתי הוגנת.


מה נחשב להשפעה לא הוגנת? בפסיקה נקבע כלל שלפיו אם הצוואה נערכה שלא מרצונו החופשי או המודע של המצווה, דינה להתבטל. כל עוד היא נכתבה ברצון חופשי יהיה לה תוקף משפטי מחייב. זהות האדם המשפיע אינה חשובה, גם לא הסיבה שלשמה הוא השפיע על המצווה. הדבר היחידי שיש לבחון הוא האם מדובר במסמך המהווה פרי רצונו החופשי של המוריש, ואם לא כך הוא, הצוואה תבוטל.


איך בוחנים אם הצוואה נערכה תחת השפעה פסולה?


מאחר שאין פסול מבחינה משפטית להשפיע על המוריש, יש לבחון האם ההשפעה כללה חוסר הגינות, כלומר ניצול של המוריש ושימוש בחולשותיו או בתלותו ביורש הנהנה. ברוב המקרים לא קל להבדיל בין השפעה פסולה להשפעה לא הוגנת, מאחר שהגבול אינו קל להבחנה.


מסיבה זו בתי המשפט נדרשים לבחון את סוג ההשפעה בקפידה ובזהירות מרביים, ולבחון כל פרט ופרט מהנסיבות ומהקשר הדברים הכולל. נטל ההוכחה להשפעה פסולה יוטל על הטוען לקיומה, ולא ניתן בקלות לבטל צוואה ללא הוכחה מספקת.


נטל ההוכחה לכשרותה או לאי כשרותה של הצוואה


באופן עקרוני, כל עוד אין פגמים פורמליים או צורניים בצוואה, מי שמתנגד לכשרותה צריך להוכיח את טענותיו, והדבר נכון גם להתנגדות לקיום צוואה בעילה של השפעה לא הוגנת. המצב שונה כאשר הצוואה פגומה מבחינה פורמלית או צורנית, ואז נטל ההוכחה יכול לעבור לצד שטוען כי יש לקיימה כלשונה.


ישנם עוד שני סוגים שבהם מבקש קיום הצוואה ייאלץ להוכיח את כשירותה: הסוג הראשון הוא כאשר התקיימו יחסי תלות בין היורש למנוח, למשל מטפלים סיעודיים שטיפלו ביורש באופן בלעדי. הסוג השני הוא כאשר התקיימו יחסי אמון מיוחדים בין המוריש והיורש, למשל עם רופא או עורך דין.


המבחנים לבחינת השפעה פסולה על המצווה


בית המשפט העליון קבע ארבעה מבחנים לבחינת השפעה לא הוגנת. הראשון הוא מבחן התלות והעצמאות של המנוח, כאשר הכוונה היא לעצמאות פיזית ושכלית, במשך פרק זמן ובמועד כתיבת הצוואה. תלות פיזית אינה מספיקה אם למוריש הייתה עצמאות שכלית שיכולה לחפות על התלות הגופנית.


המבחן השני הוא סיוע ותלות. אם המנוח היה חולה סיעודי שנזקק לטיפול, בית המשפט יבחן את טיב הטיפול והסיוע שקיבל מהמטפל, את מידת תלותו במטפל ואת היקף הסיוע. המבחן השלישי הוא האם המוריש ניהל קשרים חברתיים עם אנשים אחרים מלבד היורש, או שהוא בודד ונותק מהחברה. המבחן הרביעי הוא מידת מעורבותו של היורש הנהנה בעריכת הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


מלבד ארבעת המבחנים הללו, בתי המשפט יבחנו אספקטים נוספים בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי כדי להכריע האם היורש ניצל את תלותו של המנוח בו. אך עם זאת חשוב לזכור כי הוכחת תלות אינה מספיקה בפני עצמה להוכחת השפעה פסולה. לא קיומה של תלות מבטל את הצוואה, אלא קיומה של אי הגינות וניצול התלות או החולשה של המוריש לטובת הנהנה.