מזונות ילדים הם תשלום חובה חודשי, אשר ההורה שאינו בעל המשמורת מחויב להעביר להורה המשמורן כדי להשתתף בהוצאות כלכלתם של הילדים. החובה לתשלום מזונות היא עד גיל 18, ולעתים אף עד השחרור מהצבא, בהתאם להחלטתו של בית המשפט לענייני משפחה. האם העובדה שילד אינו מסכים להישאר בקשר עם ההורה יכולה להשליך על חובת תשלום המזונות עבורו?


התייחסות בתי המשפט לענייני משפחה לילדים שמסרבים לקיים קשר עם אביהם


לפי הלכת בית המשפט העליון, קיימים מקרים שבהם יישללו או יופחתו המזונות מילד מורד או סרבן שאינו מוכן לקשר עם האב. עם זאת, הקביעה לצמצם את תשלום המזונות תיעשה בזהירות רבה ולאחר בחינה מדוקדקת של פרטי המקרה.


כאשר אב מגיש בקשה לביטול המזונות בעילה של ילד סרבן, בית המשפט יבחן מהן הנסיבות שהובילו לסירובו של הילד לקיים קשר עם ההורה, ומי אשם בהתדרדרות היחסים. רק במקרים חריגים וקיצוניים יוחלט לבטל את המזונות, כאשר בית המשפט השתכנע כי מרב האחריות לחוסר הקשר בין ההורה וילדו מוטל על הילד.


נוסף על כך, בית המשפט יתייחס בחומרה לאב אם ישתכנע כי בקשתו הוגשה בניסיון להתחמק מחובותיו כלפי הילד. כלומר, אף שקיימת אופציה משפטית לשלילת המזונות מילד מורד, בפועל זה יקרה רק במקרים חריגים, אם הסנקציה תוכל להביא לשינוי לטובה בהתנהגות הילד כלפי אביו, ותוך התחשבות בעקרון העל של טובת הילד.


איך בית המשפט קובע מיהו ילד סרבן?


בבואו להכריע האם מדובר בילד מורד, בית המשפט יבחן את מידת בגרותו ועצמאותו של הילד. ככל שהילד מבוגר ובוגר יותר, והחלטתו למרוד בהורה באה מרצונו החופשי ומתוך מודעות למצב, כך יגברו הסיכויים שהמזונות יישללו ממנו, בניגוד לילד רך בשנים, אשר יש חשש כי סירובו לקשר נוצר על רקע שטיפת מוח שעבר מההורה שבחזקתו הוא נמצא.


עוד עניין שייבחן על ידי בית המשפט הוא מידת המאמץ והניסיונות הכנים של ההורה לשמור על קשר עם הילדים ולטפח את היחסים עמם. רק אם ההורה השקיע מאמצים עילאיים לשקם את היחסים, ייקבע שניתן לצמצם את המזונות. מכל מקום, בית המשפט יראה לנגד עיניו את שיקום היחסים במשפחה לפני שיטיל ענישה כלכלית.


באחד מפסקי הדין בעניין זה בית המשפט החליט להקפיא את תשלום המזונות אך לא לבטל אותם. הובהר לילדים שסירבו לקיים קשר עם אביהם כי אם יחדשו וישקמו את הקשר, הם יוכלו לפנות בכל עת לבית המשפט ולהחזיר את גביית המזונות החודשיים. גישה זו של בית המשפט יושמה גם במקרים נספים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


בפסק דין אחר שבו נדון מקרה של שני ילדים סרבנים, האחד על סף בגרות והשני בן 13, החליט בית המשפט לצמצם את תשלום המזונות בצורה משמעותית, לאחר שהשתכנע כי במשך זמן רב יחסם כלפי האב לא השתנה ולא חל כל שיפור, והם אף סירבו לקבל סיוע נפשי שיכול היה לעזור לקירוב הלבבות. רק הילד הקטן יותר ימשיך לקבל מזונות מינימליים.