הרשמים לענייני ירושה הם חלק מאגף האפוטרופוס הכללי אשר משויך למשרד המשפטים. לשכות הרשמים מפוזרות במספר אזורים בישראל, ובין היתר בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע, כאשר כל אחת מהלשכות אחראיות לטפל בנושאי הירושה בשטח הגאוגרפי המשויך לה.


בשנת 1998 החלו הלשכות לפעול בהתאם לתיקון בחוק הירושה. מאז מטפלים הרשמים בכל ענייני הירושה ותפקידם העיקרי הוא הוצאת צווי ירושה וצווי קיום צוואה, כאשר כל הבקשות להוצאת צווים אלו מוגשות אל לשכות הרשמים, מלבד הבקשות שמוגשות לבית הדין הרבני.


כל אדם המגיש בקשה להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה רשאי לבחור האם להגישה לרשם לענייני ירושה או לבית הדין הרבני. ברוב המקרים, הליך הגשת הבקשה יסתיים בהוצאת הצו המתאים, אם כי במקרים מסוימים מחליט הרשם לענייני ירושה להעביר את הבקשה להכרעתו של בית המשפט לענייני משפחה.


אילו תפקידים ממלא הרשם לענייני ירושה?


התפקיד המרכזי והעיקרי של הרשם לענייני ירושה הוא לטפל בבקשות שהוגשו ללשכתו למתן צו קיום צוואה או צו ירושה. לאחר הגשת הבקשה, יבדוק הרשם בין היתר האם הוגשה בעבר בקשה או נפתח תיק קודם על שמו של המוריש, האם המוריש הותיר אחריו צוואה והאם הבקשה להוצאת צו הירושה עומדת בתנאים ואפשר להעבירה להמשך בחינת התיק וטיפול בבקשה.


הרשם המטפל בבקשה יפרסם לציבור את דבר הגשתה, ובד בבד יעבירה לבחינת הנציג של היועץ המשפטי לממשלה באגף האפוטרופוס הכללי. אם קיימת התנגדות לבקשה, גם את ההתנגדות יש להגיש ללשכת הרשם המטפלת בבקשה המקורית. אם הבקשה הועברה להכרעתו של בית המשפט לענייני משפחה, ההתנגדות תוגש אף היא ישירות לשם.


אפשר לקבל מידע על מצב הטיפול בבקשה בכל רגע נתון באתר האינטרנט של הרשם. האתר עומד לרשותו של כלל הציבור.


הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה בלשכת הרשם לענייני ירושה


צו ירושה הוא צו שיפוטי שמטרתו להסדיר את הדרך שבה יחולק עזבונו של מנוח שלא הותיר אחריו צוואה. הצו קובע את זהותם של היורשים ואת זכויותיהם בירושה, אם כי אינו מפרט את הרכוש הנכלל בעיזבון.


צו קיום צוואה הוא הצו שמוציא הרשם במקרה שהמנוח ערך צוואה, שבמסגרתה פירט את רצונותיו לגבי חלוקת עזבונו. יש להגיש לרשם בקשה לצו ולצרף בין היתר את צוואתו המקורית של המוריש, וזאת כדי שייתן את צו קיום הצוואה.


שני סוגי הצווים יימצאו במאגר הממוחשב של הרשם לאחר שיאושרו, וכל אדם המעוניין לקבל עותק זכאי לכך בכל עת.


אילו תפקידים נוספים ממלא הרשם?


אצל הרשם לענייני ירושה ניתן לערוך צוואה בפני רשות בהתאם לחוק הירושה. צוואה בפני רשות יכולה להתבצע גם מול נוטריון, שופט או חבר בית דין דתי.


כמו כן, מוריש שערך צוואה יכול להפקידה בלשכת הרשם, אף שאינו מחויב לעשות זאת וגם אם ערך אותה בפני רשות אחרת או בפני עדים. צוואה שתופקד בלשכת הרשם תבטיח שלא יינתן צו קיום צוואה לאחר מותו של המוריש מבלי להתייחס לצוואה שהותיר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


אם יש התנגדות לבקשה להוצאת אחד מהצווים, ניתן להגיש את ההתנגדות לרשם לענייני ירושה, אם כי הוא אינו מוסמך להכריע בעניין בעצמו. הרשם יעביר את ההתנגדות לאחת משתי הערכאות המשפטיות המוסמכות לדון בכך, כאשר ברוב המקרים היא תועבר לטיפולו של בית המשפט לענייני משפחה ובמקצת המקרים היא תועבר לבית הדין הרבני, במקרה שהצדדים מעוניינים בכך.