יחסי עובד מעביד עומדים במרכז תחום דיני העבודה, ובדרך כלל, הצד אשר מתחלף ביחסים אלו הוא העובד. כאשר עובד מתפטר או מפוטר עולות שאלות הנוגעות לסיום יחסי העבודה. אולם, כאשר המעביד מתחלף במעביד אחר – יחסי העבודה אינם מסתיימים. מצב זה מעלה שאלות שונות – מהו דינן של זכויות העובדים שנצברו במשך התקופה עד לעת חילופי המעביד?

 

רציפות זכויות הנובעות מהסכמים קיבוציים

 

סעיף 18 לחוק הסכמים קיבוציים קובע כי כאשר מפעל עובר מיד יד, מחולק או ממוזג, למשל עם מפעל אחר, רואים במעביד החדש המעביד שחל עליו ההסכם הקיבוצי. משמעות ההוראה היא כי עובדים הממשיכים לעבוד במקום העבודה לאחר חילופי המעביד, יהיו זכאים לזכויות הנתונות להם לפי וההסכמים הקיבוציים שחלו לגבי יחסי העבודה עם המעביד הקודם.

 

רציפות זכויות הנובעות מחקיקת מגן

 

חקיקת המגן בתחום דיני העבודה ענפה וכוללת זכויות כמו פיצויי פיטורים, דמי חופשה, דמי מחלה ועוד. בחוקי מגן אלה מצוין כי הזכויות אותם הם מעגנים נשמרת גם בעת חילופי מעבידים. משמעות הדבר היא כי הזכות לפיצויי פיטורים, הזכות לחופשה, דמי הבראה וכיוצא בזה, נשמרות לעובד לאחר חילופי המעבידים, למשל: באמצעות הגדרת ותק לפי ותק במקום העבודה ולא בהכרח אצל אותו מעביד.

 

לפיכך, נטל הזכויות של העובדים עובר למעביד החדש כאשר הוא רוכש עסק קיים. כך למשל, אם מעביד חדש יפטר עובד שעבד בבית העסק במשך 20 שנה, כשנתיים לאחר שנכנס לנעלי המעביד הקודם – יהיה הוא חב פיצויי פיטורים לאותו עובד בגין כל התקופה שעבד במקום העבודה, דהיינו פיצויי פיטורים עבור 22 שנה.

 

רציפות זכויות מכוח חוזה עבודה אישי

 

אין כיום עמדה ברורה בפסיקה בנושא. הדעות חלוקות בעניין. ישנה אמירה בפסיקה שלפיה הזכויות מחוזה עבודה אישי נשמרות עם חילופי המעביד, אולם לא ברור עד כמה עמדה זו מקובלת.

 

חילופי מעבידים ופיצויי פיטורים

 

עובדים ככלל אינם חייבים להסכים לחילופי מעבידים. לפי הפסיקה, חילופי מעבידים כפופים להסכמת העובדים. עם זאת, כאשר עובד אחד מבין כל העובדים אינו מסכים לחילופים, אין בכך למנוע את חילופי המעביד. מה דינו של עובד זה? בידיו שתי אפשרויות:


• להמשיך לעבוד אצל המעביד החדש. אם המעביד החדש יפטר את העובד יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים בעבור כל תקופת עבודתו במקום העבודה, גם בעבור תקופת העבודה אצל המעביד הקודם, כאמור. בנוסף, ישנם מצבים חריגים שנקבעו בפסיקה שבהם העובד שבחר להמשיך לעבוד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים מידי המעביד הקודם.


• התפטרות - במצב זה, יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר, בגין כל תקופת העסקתו במקום העבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

כאשר מתקיימים חילופי מעבידים במקום העבודה, זכויות עובדים שנצברו מכוח חקיקת המגן ומכוח ההסכמים הקיבוציים נשמרות – בכלל זה צבירת הוותק לצורך פיצויי פיטורים, ימי חופשה, דמי הבראה וכיוצא בזה. עם זאת, עדיין אין הלכה ברורה לגבי זכויות מתוקף חוזה עבודה אישי. לפיכך, על אדם המעוניין לרכוש עסק קיים לבדוק את זכויות העובדים בעסק ולשקול נתונים אלה כחלק מעלויות העסקה והפעלת העסק בעתיד.