אמנם הריון מהווה תקווה והתחלה חדשה ומסמל צעד חשוב ומשמעותי בחיים, אך לא תמיד תקופת ההריון היא תקופה זוהרת ומאושרת. שינויים רבים כל כך קורים בתקופה זו, הן מבחינה זוגית והן מבחינה אישית, הן בגופה של האם והן בנפשה, והם יכולים לגרום לטלטלות של ממש ולפגוע בחיי הזוגיות עד כדי מצב של פרידה.


הליך גירושין הוא תמיד כואב, מורכב וקשה עבור כל הנוגעים בדבר, לא משנה אם רק צד אחד יזם את הפרידה או שהוא מתבצע בהסכמת שני בני הזוג. אך כאשר ההליך מתבצע בעת ההריון, הסיטואציה הופכת מורכבת יותר, גם מבחינה משפטית, מאחר שכבר בשלב זה יצטרכו ההורים להכריע על תשלום המזונות והסדרי הראייה עבור ילד שטרם בא לעולם.


האם ניתן להתגרש בהריון מבחינת הדין היהודי?


בראש ובראשונה חשוב להגיד ששתי הערכאות המשפטיות בארץ אשר דנות בהליכי גירושין, הן האזרחית והן הדתית, מאפשרות לקיים את ההליך בזמן ההריון. גם מבחינת ההלכה, אין איסור על גירושין בתקופה זו.


כמו כן, אינספור מחקרים מראים בבירור כי אמנם טובת הילד היא שהוריו יהיו יחד, אך חרף זאת אם הקשר ביניהם לא טוב והם רבים ומתווכחים ללא הרף, טובת הילד מתהפכת ועדיף לפרק את החבילה למענו. כמובן, הדבר נכון כבר בתקופת ההריון.


בית הדין הרבני הוא הערכאה היחידה שבה ניתן להשלים את הליך הגירושין, לקבל גט ולהתיר את נדר הנישואין, גם אם שאר הנושאים הנלווים לגירושין נדונו בבית המשפט לענייני משפחה. בני זוג שמגיעים להחלטה משותפת על פרידה, יכולים לערוך ביניהם הסכם גירושין ולהגיש לבית הדין הרבני בקשה לגירושין בהסכמה. במקרה כזה הם לא ייתקלו בקשיים מיוחדים בדרך לגירושין.


עם זאת, כאשר רק אחד מהצדדים רוצה להיפרד, נטייתו של בית הדין היא להקשות על הגירושין במהלך ההריון, מאחר שהוא נותן משקל לעובדה שמחלוקות בין בני הזוג בעת זו יכולים לנבוע מהמצב ההורמונלי של האישה עקב ההריון, דבר שיכול להגיע לכדי פתרון לאחר הלידה. במקרה כזה ינסה בית הדין להשכין שלום בית בין בני הזוג, ויבקש לדחות את הגירושין עד אחרי הלידה.


מה קובעים בהסכם גירושין שנערך לפני הלידה?


כדאי לעגן בהסכם את כל הנושאים הנדונים בתקופה רגישה זו. הסכם הגירושין יכול לכלול הסכמים לגבי המשמורת והסדרי הראייה, להסדיר מראש את דמי המזונות אשר ישולמו אחרי שהיילוד יבוא לעולם, וכן לפרט את ההוצאות הרפואיות הנדרשות בזמן ההריון ושיעור השתתפותו של בן הזוג בבדיקות במהלך ההריון.


קביעת אבהות על הילד


מבחינת ההלכה הדתית, גם אם הבעל אינו אביו של הילד, כל עוד הוא נולד בתקופת הנישואין הוא ייחשב לבנו הביולוגי של הבעל, וזאת כדי להימנע מהגדרת הילד כ"ממזר" והפיכתו לאסור לחיתון. מסיבה זו, מעטות ונדירות הפעמים שבהן יאשרו בתי המשפט בדיקת רקמות לקביעת אבהות עבור ילדים לנשים שהתעברו במהלך נישואיהן.


מלבד זאת, גם לאחר הפרידה על האב למלא את חובותיו כלפי הילד, לרבות מזונות, מדור, הסדרי ראייה ועוד. לא ניתן לתבוע מהאב זכויות שונות לפני שהילד נולד, אלא רק לאחר לידתו.


נישואין שניים אחרי גירושין בעת הריון


ההלכה קובעת מספר תנאים והגבלות לגבי נשים שהתגרשו בהריון, למשל תקופת צינון של מספר חודשים, בדרך כלל שלושה חודשים, ממועד מתן הגט ועד קיום יחסים אינטימיים עם גבר אחר, וזאת כדי למנוע מראש חשדות בקשר לזהותו של אבי הילד.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


בתי הדין הרבניים ממשיכים להטיל הגבלות אלה אף על פי שניתן לפתור כל אי ודאות לגבי זהות האב באמצעות בדיקות מדעיות, משום שאינם מתעלמים מקיומם של היבטים מוסריים וחברתיים נוספים.