כאשר עובד מפוטר, החוק קובע כי על המעביד לשלם לו פיצויי פיטורים. קביעה זו נועדה למנוע מצב שבו העובד ובני משפחתו ירעבו ללחם לאחר פיטוריו, וכדי לספק לעובד ובני ביתו מרווח נשימה ופרנסה עד אשר ימצא מקום עבודה חדש. המחוקק דאג להבטיח את הזכות לפיצויי פיטורים גם במקרים מסוימים שבהם היוזמה לסיום יחסי העבודה נבעה מצידו של העובד ולא מהמעביד – כלומר, בעת התפטרות. מצבים אלה נקראים "התפטרות בדין מפוטר".

 

החוק מגדיר מספר מצבים של התפטרות בדין מפוטר. מדובר בדרך כלל במצבים שבהם העובד נאלץ לעזוב את מקום עבודתו שלא מתוך בחירה אמיתית. אחד ממצבים אלה הוא התפטרות מחמת מצב בריאותי.

 

מהם פיצויי פיטורים?

 

חוק פיצויי פיטורים תשכ"ג - 1963 מסדיר את השאלה מתי על המעסיק לתת פיצויי פיטורים לעובד. הכלל בסעיף 1 לחוק קובע, כי עובד אשר עבד במשך לפחות שנה אחת ברציפות באותו מקום עבודה זכאי לפיצויי פיטורים. הפיצויים מורכבים משכרו האחרון של העובד במכפלת מספר שנת הוותק שלו במקום העבודה.

 

לפיכך, מדובר לעתים בסכומים לא קטנים. על כן, גם כאשר סיום יחסי העבודה לא נבע מפיטורי העובד אלא מיוזמתו, ישנה חשיבות רבה לבחינת השאלה האם מדובר בהתפטרות בדין מפוטר. סעיפים 4 עד 11 לחוק פיצויי פיטורים קובעים את המצבים שבהם יראו בעובד שהתפטר כאילו פוטר ויהיה הוא זכאי לפיצויי פיטורים. סעיף 6 לחוק קובע כי כאשר עובד מתפטר בגין מצב בריאותי לקוי, שלו או של בן משפחתו, מדובר בהתפטרות בדין מפוטר.

 

התפטרות עקב מצב בריאותי לקוי של עובד או של בן משפחתו

 

התפטרות לרגל מצב בריאות לקוי נחשבת להתפטרות בדין מפוטר כאשר לאור אותו מצב בריאותי ולאור תנאי העבודה נוצרה סיבה מספקת להתפטרות. נטל ההוכחה במקרה זה הוא על העובד. על העובד להוכיח, באמצעות מסמכים רפואיים, את קיומו של המצב הבריאותי אשר אינו מאפשר לו להמשיך לעבוד במקום העבודה הנוכחי.

 

החוק אינו דורש שיהיה קשר בין העבודה עצמה למצבו הבריאותי הלקוי של העובד. כל שנדרש הוא שיהיה קשר בין המצב הבריאותי הלקוי להחלטתו של העובד להפסיק לעבוד.

 

גם כאשר העובד מתפטר מחמת מצב בריאותי לקוי של בן משפחתו, יתכן כי התפטרות זו תיכנס לגדר "התפטרות בדין מפוטר". בן משפחה לצורך החוק יכול להיות בן הזוג, ילד והורה. גם נכד, סב והורה בן הזוג יכולים להיות בני משפחה לצורך הסעיף, כאשר הם גרים עם העובד אשר מפרנס אותם. גם כאן, על העובד להראות כי נסיבות העניין אינן מאפשרות לו להמשיך לעבוד במקום העבודה עקב מצב בריאותו הלקוי של בן המשפחה.

 

כאמור, לא כל מקרה של מחלה או פציעה של העובד או של בן משפחתו יהווה מקרה של "התפטרות בדין מפוטר". כך למשל, אם המעביד יוכיח כי ביכולתו לספק לעובד תפקיד שבו מצבו הבריאותי אינו מונע ממנו לעבוד, או עבודה בשעות המאפשרות לעובד לטפל בבן משפחתו, ככל הנראה לא יהיה המעביד חב לעובד המתפטר פיצויי פיטורים.


יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין

 

המחוקק מכיר בכך שהתפטרות אינה נובעת תמיד מהרצון החופשי של העובד. נסיבות החיים לעתים מאלצות עובדים להתפטר מעבודתם ובכך לאבד את מקור פרנסתם. כמו כן, המחוקק אינו מעוניין בכך שעובדים ימשיכו לעבוד על אף הפגיעה בבריאותם, או ימשיכו לעבוד במקום לטפל בבן משפחתם, רק מתוך החשש שלא יקבלו פיצויים אם יתפטרו.

 

לשם כך, קובע חוק פיצויי פיטורים כי עובד המתפטר בשל מצב בריאותי לקוי, שלו או של בן משפחתו, יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. פיצויים אלה עשויים להגיע לסכומים גבוהים ועל כן במקרה של התפטרות בגין מצב בריאותי, כדאי לבחון את הזכאות לפיצויים על ידי פניה לייעוץ משפטי.