משפט העבודה הישראלי כולל בתוכו זכויות עובדים רבות ושונות. אחת הזכות הבסיסיות ביותר בתחום דיני העבודה היא הזכות לשכר מינימום. המחוקק מכיר בכך שכדי שניתן יהיה להתפרנס בכבוד, נדרש סכום כסף מינימלי. על כן, נדרשת קביעת שכר מינימום בחקיקה.

 

מטרה נוספת של קביעת שכר מינימום היא הקטנת פערי ההכנסות בחברה. למעשה מדובר בקביעת שכר גבוה יותר מהשכר אשר היה נקבע בשוק החופשי, ללא התערבות המחוקק. קביעת שכר מינימום חשובה שכן היא מונעת ניצול עובדים ותורמת לצמצום פערי השכר בחברה. הפרת חובת תשלום שכר מינימום גוררת עמה סנקציה אזרחית וסנקציה פלילית על המעביד.


שכר מינימום מעודכן לאפריל 2016

 

נכון לחודש אפריל 2016 שכר מינימום ברוטו למבוגרים מעל גיל 18 הוא 25 שקלים לשעה, ו- 4,650 שקלים לחודש במשרה מלאה. שכר יומי עבור ששה ימי עבודה הוא 186 שקלים, ובכל מקרה לא פחות מ- 25 שקלים לשעה. שכר יומי עבור חמישה ימי עבודה הוא 214.62 שקלים, וגם במקרה זה לא פחות מ- 25 שקלים לשעה.

 

שכר מינימום לבני נוער נמוך משכר מינימום למבוגרים. שכר מינימום מעודכן לאפריל 2016 לנערים עד גיל 16 הוא 3,255 שקלים לחודש, ו- 18.82 שקלים לשעה. מגיל 16 עד 17 השכר החודשי הוא 3,487.50 שקלים ו- 20.16 לשעה, מגיל 17 עד 18 הוא 3,859.50 שקלים לחודש ו- 22.31 לשעה ולחניכים 2,790 שקלים לחודש ו- 16.12 לשעה.

 

חוק שכר מינימום

 

חוק שכר מינימום תשמ"ז (1987) קובע את הזכות לשכר מינימום. לפי החוק, כל עובד בן 18 שנים ומעלה המועסק במשרה מלאה זכאי לקבל ממעבידו שכר עבודה מינימלי אשר לא יפחת משכר המינימום היומי, החודשי או שכר המינימום אשר נקבע לכל שעת עבודה. עובד במשרה חלקית זכאי אף הוא לשכר מינימום באופן יחסי לחלקיות עבודתו.

 

במידה ועובד נעדר מהעבודה היעדרות שאינה מזכה אותו בתשלום, יקטן שכר המינימום שלו הוא זכאי לפי תקופת היעדרותו ממקום העבודה. חוק שכר מינימום מאפשר לקבוע בתקנות שכר מינימלי עבור עובדים אשר טרם מלאו להם 18 שנים. הוראות שכאלה אכן נקבעו בתקנות שכר מינימום - נוער עובד וחניכים.


מהם רכיבי השכר הנכללים לצורך חישוב שכר המינימום?

 

לפי חוק שכר מינימום, בשכר המינימום נכללים הרכיבים הבאים: שכר יסוד או שכר משולב, תוספת יוקר ותוספת קבועה המשתלמת לעובד עקב עבודתו. הרכיבים אשר אינם נכללים בשכר המינימום הם תוספת משפחה, תוספת ותק, תוספת עבור עבודה במשמרות, פרמיה, משכורת 13, מענקים שנתיים, החזר הוצאות, אש"ל ונסיעות.

 

קביעת שכר המינימום

 

חוק שכר מינימום קובע כי שיעור שר המינימום יוגדל לפי שיעורי תוספת היוקר או לפי תוספות שכר אחרות שנקבעו בהסכם קיבוצי והמשתלמים למרבית העובדים שתנאי עבודתם מוסדרים בהסכמים קיבוציים. עוד קובע החוק כי לא ניתן להפחית את סכום שכר המינימום באמצעות עדכון לפי החוק. כלומר, חוק שכר מינימום מאפשר לקבוע שכר מינימאלי מעת לעת אולם אינו מאפשר לקבוע סכום נמוך יותר מסכום שכבר נקבע כשכר מינימום.


הפרת חובת תשלום שכר מינימום על ידי המעביד

 

מעביד אשר לא משלם שכר מינימום לעובדיו חשוף לסיכון של תביעה אזרחית ואף לסיכון של הגשת כתב אישום פלילי, שכן אי תשלום שכר מינימום מהווה עבירה פלילית לפי חוק שכר מינימום. בתביעות אזרחיות לפיצויים חוק שכר מינימום קובע חזקות ראייתיות לטובת העובד.
במקרים הבאים, חזקה היא כי המעביד לא שילם שכר מינימום לעובד, אלא אם הוכיח אחרת:


• כאשר המעביד המחויב ברישום נוכחות העובד לא מציג את רישום הנוכחות לבקשת מפקח עבודה או לבקשת בית המשפט.


• כאשר המעביד לא נתן לעובד תלוש שכר או לא הציג פנקס שכר אם הוא מחויב לנהל כזה, כאשר נדרש לכך על ידי העובד, מפקח עבודה או בית המשפט.


• כאשר המעביד לא ציין בתלוש השר או בפנקס השכר את שיעור השכר המשתלם לעובד עבור כל שעת עבודה – במידה וחלה חובה על המעביד לנהל פנקס שכר, או שהוא מחויב במתן תלוש שכר וכן כל עוד חל חוק שעות עבודה ומנוחה על העובד ואין הוא מקבל שכר גלובאלי לפי הסכם קיבוצי אשר אושר בהתאם לסעיף 5 לחוק הגנת השכר.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


הפיצויים בגין אי תשלום שכר המינימום הם הפיצויים אותם פיצויים הניתנים עבור הלנת שכר – ההפרש בין שכר המינימום הקבוע בחוק לבין השכר ששולם בפועל נחשב לשכר מולן. בנוסף מאפשר החוק לבית הדין לענייני עבודה להטיל פיצויי הלנת שכר מוגדלים על מעבידים אשר הפרו את חובתם לשלם שכר מינימום לעובדיהם.