בני זוג יהודים בישראל נרשמים ברבנות כדי להתחתן, ואילו הליך הגירושין יתקיים בבית הדין הרבני. צריכה להיות הסכמה של שני הצדדים לגבי הפרידה, אחרת לא ניתן להתגרש לפי הדין היהודי, לכן ישנן שתי אפשרויות לגירושין: או שמסכימים על הגירושין וניתן להגיע אל בית הדין עם הסכם גירושין שגובש מראש ולתת לו תוקף משפטי, או שרק אחד הצדדים רוצה להתגרש, ואז עליו להגיש תביעת גירושין. בית הדין יכול לנקוט סנקציות כנגד הצד שמסרב להתגרש עד שיביע הסכמה לתת או לקבל את הגט.


מה מוביל לתביעת גירושין בבית הדין הרבני?


כאשר בני הזוג אינם מסכימים על עצם הפרידה, או ששניהם מסכימים להתגרש אך חלוקים לגבי הנושאים הנלווים לפרידה מבלי שהם מצליחים לגשר עליהם, אלו הסיבות העיקריות המובילות לתביעות גירושין ברבנות.


אישה שבעלה אינו מסכים לתת לה גט יכולה לטעון בבית הדין טענות שונות המצדיקות את הגירושין, כגון אלימות מצד בעלה או התעללות נפשית או פיזית, התמכרותו לאלכוהול, סמים או הימורים, אי יכולת או אי רצון לקיים יחסי מין, בגידה עם אישה אחרת, אי פרנסתה, מומים או מחלות שלא היו ידועות לאישה לפני הנישואין, טענה שמלכתחילה הנישואין לא היו כשרים לפי ההלכה הדתית, למשל במקרה של אלמנה שלא עברה טקס חליצה או אישה שנישאה לגבר אשר עמו בגדה בבעלה. עילה נוספת לגירושין היא כאשר אין סיכוי לשלום בית בין בני הזוג.


מהצד השני של המטבע, גם לבעל עומדות עילות מוצדקות לגירושין שהוא יכול להעלות בפני בית הדין אם אשתו אינה מוכנה להתגרש. בין היתר יכול הבעל לטעון כי אשתו עוברת על המצוות בכוונה תחילה, למשל מתלבשת באופן לא צנוע, אלימות או התעללות מצדה, התמכרות לטיפה המרה, עקרות או סירוב לקיים יחסי אישות, כאשר אין סיכוי לשלום בית, מומים או מחלות שהוסתרו ממנו לפני החתונה או שנישואיהם היו אסורים מראש לפי ההלכה.


תלותה של האישה בקבלת הגט


לא פעם עולה לכותרות סוגיית סרבנות הגט, מאחר שבמשך שנים, עצם תלותה של האישה בקבלת הגט לצורך פתיחת דף חדש והמשך החיים נתנה יתרון דיוני רב לבעל בהליך הגירושין. סירוב לתת את הגט או הסכמה לתת אותו רק בתנאים מסוימים הוא קלף מיקוח בעל השלכות משמעותיות על נושאים כגון משמורת ומזונות, חלוקת הרכוש ועוד.


אמנם בית הדין הרבני יכול להפעיל סנקציות מסוימות כנגד סרבני הגט, אולם פעמים רבות הבעל ממשיך לעמוד בסירובו על אף הלחץ שמופעל עליו. כאמור, לא ניתן לכפות את הגירושין אלא הגט צריך להינתן מרצונו החופשי של הבעל.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


תביעת גירושין בבית הדין הרבני היא בעיקרה תביעה למתן או קבלת גט, אשר מוגשת מכיוון שרק צד אחד מעוניין בגירושין או שקיימות אי הסכמות מהותיות על הנושאים הנלווים לפרידה. הצד שמגיש את התביעה יכול לכרוך בה גם תביעה למזונות, משמורת, הסדרי ראייה וכל נושא אחר הקשור לגירושין, ואם התביעה הכרוכה הוגשה קודם לכן לבית הדין הרבני, הוא זה שיהיה מוסמך לדון בנושאים הללו ולא ניתן יהיה להגיש תביעות מקבילות לבית המשפט לענייני משפחה. מכל מקום, בית המשפט האזרחי מוסמך להכריע בכל הנושאים הקשורים לגירושין, אך אינו מוסמך לדון בגט עצמו.