צו הבאה הוא צו המורה למשטרה לעצור את החייב ולהביא אותו ללשכת ההוצאה לפועל. חייב שנפתח נגד תיק בהוצאה לפועל, מוזמן לעבור חקירת יכולת במסגרת הליכי הגבייה ולהתייצב בפני ראש ההוצאה לפועל. במקרה שהחייב אינו מגיע לחקירת היכולת, רשאי הזוכה לבקש באמצעות עורך דינו כי יוצא נגד החייב צו הבאה לחקירה באמצעות המשטרה.

 

אחד הכלים המשפטיים שעומדים לצורך פירעון חובות הנושים הוא צו הבאה, שתפקידו להביא את החייב להיחקר בפני ראש ההוצאה לפועל, כדי לברר מהי יכולתו הכלכלית לצורך הסדר החוב. סעיף 69יב לפקודת הוצאה לפועל קובע כי אם החייב לא הופיע לצורך חקירת יכולת כפי שנקבע לו בלשכת ההוצאה לפועל, או לבירור ובדיקת מצבו הפיננסי, רשאי ראש ההוצאה לפועל לכפות את הבאתו באמצעות צו. זאת על פי בקשת הזוכה או עורך דין מטעמו.

 

נגד מי ניתן להוציא צו הבאה?

 

הזוכה ראשי לבקש להוציא צו הבאה נגד חייב שהוזמן לבירור ולא התייצב אליו, או שהוזמן לחקירת יכולת ולא התייצב אליה, או שהוזמן לבדיקה אצל חוקר מטעם הוצאה לפועל ולא התייצב אליה. לא ניתן להוציא צו הבאה נגד חייב שהוא קטין מתחת לגיל 18, חייב פסול דין, חייב המשרת בצבא, וגם חייב שהוא בן זוגו של הזוכה, אחד מילדיו או הוריו, זאת כאשר מדובר בתיק הוצאה לפועל שאינו תיק מזונות.


איך מוציאים צו הבאה?

 

את הבקשה להוצאת צו הבאה יש להגיש לרשם ההוצאה לפועל, על גבי טופס 117 - בקשת זוכה לנקיטת הליכי ביצוע 2, ולציין סעד מספר 60 שהוא צו הבאה. לאחר מכן הזוכה יידרש לשלם אגרה. הצו יינתן בחלוף חודשיים מהמועד שבו הומצאה לחייב ההזמנה לבירור, חקירת יכולת או בדיקה, שלא התייצב אליהם, וכעבור 14 ימים מיום שנשלחה לחייב התראה, שאם לא ייפרע החוב יוצא נגדו צו הבאה, והחוב לא שולם. 

 

במקרה שהחוב לא נפרע, יועבר צו הבאה לביצוע המשטרה, עד 90 ימים מהמועד שהועבר לידיה הצו. לשוטרים יש סמכות להיכנס לכל מקום שיש חשד סביר שהחייב נמצא בו ואף להשתמש בכוח סביר כדי להיכנס לאותו מקום. יש לשוטרים סמכות לתפוס כל חפץ או כלי נשק שמצוי ברשות החייב שבאמצעותו עלול לפגוע בעצמו או באחרים, וגם סמכות לבצע חיפוש על גופו ובכליו של החייב למציאת חפץ מסוג זה.

 

תוך 24 שעות מרגע שנעצר החייב, הוא יובא בידי שוטרים לרשם הוצאה לפועל. הרשם רשאי להורות על שחרורו בערובה להבטחת התייצבותו תוך 24 שעות. במקרה שהחייב שוחרר בערבות, אך לא התייצב תוך 24 שעות, רשאי הרשם להורות על חילוט העירבון ולהעביר את הכספים לחשבון תיק ההוצאה לפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

במעמד ההבאה מול הרשם יידרש החייב להציע דרכים לביצוע פסק הדין, אם באמצעות מכירת נכסים הנמצאים בבעלותו, או פריסת החוב לתשלומים. בנוסף יידרש החייב למלא הצהרה על יכולת ולחתום על כתב ויתור סודיות. במקרה שלא יפעל כך, ייחשב כבעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו, וניתן יהיה להטיל עליו הגבלות שונות, כגון: צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול על רכוש, הגבלת חשבון בנק וסנקציות נוספות.

 

צו ההבאה יבוטל אם החייב שילם את החוב או נתן ערובה כפי שקבע רשם ההוצאה לפועל, או במקרה שהזוכה ביקש לבטל את הצו, אם החייב הוא קטין או חייל בשירות סדיר או מילואים, או אם הוכיח החייב שאין טעם אחר לבצע את הצו.