המהפכה הטכנולוגית שאנו חווים בשנים האחרונות משפיעה על כל היבטי החיים שלנו, ויש לה השלכות מרחיקות לכת גם על מותנו, על הזכות לפרטיות לאחר המוות ועל הירושה שנותיר אחרינו. במהלך החיים נצבר ברשותנו מידע דיגיטלי בהיקף עצום, כולל התכתבויות במייל, סרטונים ביוטיוב, סטטוסים שכתבנו בפייסבוק או ציוצים בטוויטר, ועוד ועוד.


המידע הרב הזה הוא חלק ממכלול הנכסים שלנו, אך שלא כמו חשבונות בנק, נכסי נדל"ן או חפצים שונים, הנחשבים לנכסים גשמיים ומהווים חלק מהעיזבון שנותיר לאחר מותנו, מדובר בנכסים שאינם פיזיים אשר החוק אינו מתייחס אליהם באופן ספציפי. זוהי תופעה חדשה אשר תחום דיני הירושה בארץ ובעולם עדיין מתמודד איתה.


פעמים רבות המידע הדיגיטלי של אדם שנפטר כולל מידע סודי אשר יכול להיתרגם לשווי כספי גבוה, אך גם מעלה את הסוגיה המשפטית האם זכות הקניין של היורשים גוברת על זכותו של המנוח לפרטיות. מלבד זאת יש לו משקל רגשי ונפשי רב עבור בני המשפחה האבלים, בייחוד בכל הקשור לפרופילים שנותרו כמצבה חיה במגוון הרשתות החברתיות.


האם החוק בישראל מכיר בעיזבון הדיגיטלי ובזכותם של היורשים לקבל אותו, בדומה לשאר הרכוש של המנוח? האם עלינו להתייחס לכך בצוואה? מהי המדיניות של חברות כמו פייסבוק וגוגל לגבי חשבונות של משתמשים שהלכו לעולמם?


מהי עמדתו של החוק בישראל לגבי ירושה דיגיטלית?


עדיין אין התייחסות מפורשת לעיזבון דיגיטלי בחוק הישראלי, כמו במרבית המדינות העולם, והלכה למעשה המידע הדיגיטלי של אדם לאחר מותו אינו מוכר כחלק מהעיזבון כל עוד אין לו שווי בעל ערך ממשי. כלומר, פרופילים ברשתות החברתיות, סרטונים ביוטיוב וססמאות אינם נחשבים חלק מהעיזבון, והיורשים לא יקבלו מידע זה אלא אם כן המנוח התייחס לכך באופן מפורש בצוואתו, מה עוד שלעתים החברות עצמן אינן מאפשרות כניסה לחשבונות של נפטרים.


חשוב להדגיש כי נכסים דיגיטליים מוחשיים כגון המחשב האישי, כונן קשיח או דיסקים מסווגים בדיוק כמו יתר הנכסים החומריים, למשל דירת מגורים, והם יועברו בירושה בהתאם לצוואה או לחוק הירושה. דינו של קניין רוחני דיגיטלי כגון חומרים כתובים, עיצובים שנבנו על המחשב או תוכנות שפותחו זהה לדיני הירושה הנוגעים לכל קניין רוחני אחר, והוא יועבר בירושה לפי החוק או לפי צוואה. אולם הורשת המחשב אינה אומרת כי גם הקניין הרוחני שבתוך המחשב יועבר אוטומטית ליורשים.


לכאורה, אם לא ערכתם צוואה או לא התייחסתם בצוואה באופן ספציפי למידע הדיגיטלי, הוא לא יוכר כחלק מהעיזבון ולא ייכלל במסגרת קבלת צו קיום צוואה או צו ירושה מבתי המשפט. אך תמונה זו מתחילה אט אט להשתנות, והמחוקק התחיל לתת דעתו לכך שיש להסדיר את הסוגיה המשפטית במסגרת חקיקה.


אל תשכחו להתייחס בצוואה לעיזבון הדיגיטלי


ניתן להסדיר את העברת העיזבון הדיגיטלי באמצעות אכסון כל הסיסמאות הדיגיטליות אצל חברות המתמחות בכך, אשר יעבירו אותן ליורשים שבחרתם לאחר מותכם. מלבד זאת, הרשתות החברתיות אינן מתעלמות מהנושא. בפייסבוק למשל יש אפשרות להעביר את הפרופיל למתכונת של דף הנצחה באמצעות דיווח לחברה על הפטירה על גבי טופס מיוחד המכונה "בקשת הנצחה". כמו כן, ישנה אפשרות לשמור את המידע הרלוונטי בשירותי ענן ולמסור זאת לבני המשפחה או לחברים כדי לוודא שתהיה להם גישה מלאה לכל המידע.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


חשוב לזכור כי כל עוד ערכתם צוואה והבהרתם בה באופן ברור שאתם מעוניינים להוריש את עיזבונכם הדיגיטלי, בית המשפט יאשר זאת והיורשים יקבלו את המידע כפי שמפורט בצוואה. לכן חשוב שתפרטו בצוואה מהו רצונכם לגבי העברת המידע הדיגיטלי ליורשים לאחר מותכם.