הליך פשיטת הרגל מהווה מוצא אחרון עבור אדם שאינו מסוגל לשלם את חובותיו לנושים. הכרזת פשיטת רגל נעשית על ידי בית המשפט, ולאחר ההכרזה מועברים נכסי החייב לידי נאמן, לצורך מכירתם וחלוקתם בין הנושים. כאשר לא נותרו לחייב נכסים שמהם יוכלו הנושים להיפרע, מעניק בית המשפט לחייב הפטר מחובותיו, כדי שיוכל לפתוח דף כלכלי חדש.

 

צו הפטר פוטר את פושט הרגל מחובותיו. את הצו יכול לבקש החייב או הנאמן, במצב שבו לא תצמח עוד תועלת לנושים בהליך, ומשלב זה החייב אינו נחשב עוד לפושט רגל. צו ההפטר אינו גורם לביטול פשיטת הרגל, אלא מהווה את הסיום ההליך. יחד עם זאת בכל שלב בית המשפט רשאי לבטל את ההכרזה על חייב כפושט רגל, וכל אדם יכול לבקש מבית המשפט לבטל הכרזת פשיטת רגל.

 

ניצול לרעה של הליך פשיטת רגל

 

ישנם מספר מצבים שבהם ניתן לבטל את הכרזת פשיטת הרגל. לבית המשפט יש שיקול דעת רחב לחזור ולעיין בכל צו שנתן מכוח סמכותו, לבטל את הצו או לשנותו. בין אם בעקבות פשרה עם הנושים, ניצול לרעה של ההליך על ידי החייב, או כתוצאה מפירעון החובות.

 

מאחר שמדובר בהליך שבא לקראת החייב, המאפשר לו להתחיל בהליך השיקום ולהסדיר את חובותיו, בית המשפט בוחן היטב האם ראוי להכריז על החייב כפושט רגל. במסגרת הבחינה בודק בית המשפט את תום לבו של החייב במהלך שתי תקופות, הן בעת צבירת החובות והן בעת התנהלותו החל מפתיחת הליך פשיטת הרגל.

 

חייב המנצל את הליכי פשיטת הרגל לרעה ואינו עומד בהתחייבויותיו, עלול להביא לכך שהליכים יבוטלו, והוא יישאר עם חובותיו במצב שהיה לפני שפתח בהליכים.

 

בית המשפט מוסמך לבטל את ההכרזה אם נודע לו כי החייב ניצל את הליך פשיטת הרגל לרעה בכך שהחובות נוצרו בזלזול בעקבות ניהול עסק שווא, או אם החייב הגיש את הבקשה רק כדי לדחות הליכי גבייה של ההוצאה לפועל, או התעלם מקביעת תשלומים חודשיים, לא הגיש דוחות תקופתיים, לא שיתף פעולה עם המנהל המיוחד שהתמנה לרבות הגעה לחקירה, המצאת מסמכים וכדומה.

 

פירעון חובות והסדר עם הנושים

 

בית המשפט רשאי לבטל את ההכרזה ולבטל את ההגבלות שהוטלו על החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל, גם במקרה שראה כי לא היה צריך להכריז על אדם כפושט רגל, או שהחייב הוכיח כי חובותיו נפרעו במלואם. חוב שנפרע יכול להיות ויתור מותנה מצד הנושים, וגם אם החייב חולק על חוב מסוים, ניתן עדיין לראות חוב זה כנפרע, אם התחייב לשלם את הסכום שיפסוק בית המשפט.

 

כמו כן, במקרה שלא ניתן למצוא את הנושה, החוב ייחשב כנפרע אם שולם על ידי החייב לקופת בית המשפט. כאשר ביטול הכרזת פשיטת רגל עקב פירעון החוב אינו פוגע בכל הפעולות שביצע הנאמן בנכסי החייב עד לביטול.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

לאחר ההכרזה רשאים הנושים להחליט על קבלת הצעת פשרה או הסדר לפירעון החוב. אם ההסדר אושר על ידי בית המשפט, הוא רשאי לבטל את ההליך. במצב שבו בית המשפט אינו מקנה את נכסי החייב לנושים, הם ישובו לידי החייב לאחר ששילם את סכום הפשרה.