כלי השביתה הוא זכות עובדים ראשונה במעלה, זכות יסוד אשר הוכרה כחוקתית, כחלק מהזכות להתאגדות. השביתה מבטאת במהותה את כוחם של העובדים המאורגנים. מימוש זכות זו אמנם פוגע בשכר העובדים, אולם זכויות אחרות נותרות שרירות וקיימות.

 

אחד מהכלים העומדים לרשות עובדים ככלי מיקוח מול המעבידים הוא אפשרות השביתה. לא אחת נתקלים בשביתות עובדי ענפי עבודה שונים, פעמים רבות השביתה נעשית במגזר הציבורי, שביתות של מורים, שביתת הפרקליטות, שביתת העובדים הסוציאליים ושביתת הרופאים במגזר הציבורי הן רק דוגמאות לשביתות שהתרחשו לאחרונה, על רקע הדרישה להעלאת שכר.

 

מהי שביתה?

 

המושג שביתה אינו מוגדר בחוק הישראלי, עם זאת מקובל להתייחס לשביתה כאל סירוב של קבוצת עובדים לבצע עבודתם. מדובר בכלי היעיל ביותר שיש לארגוני עובדים כדי להשיג מטרותיהם ולשיפור תנאי העסקה. שביתה היא אמצעי להפעלת לחץ על המעביד וכן על הציבור, כאשר מדובר במגזר הציבורי.

 

שכר עבודה בעת שביתה

 

לפי פסיקת בית המשפט, עובדים בשביתה אינם זכאים לקבל שכר עבודה. עם זאת, במגזר הציבורי לעתים נקבעות הנחיות לאחר השביתה, הקובעות כיצד יש להתייחס לימי השביתה, כגון: ניכוי מימי החופשה הצבורים של העובדים, ניכויים נגד תשלום עבור שעות נוספות וכדומה.
על המעביד חלה חובה לשלם לעובד שכר עבודה כל עוד מוכן הוא לעמוד ומעמיד עצמו לרשות המעביד. לפיכך, עובד אשר אינו שובת אולם עבודתו מושפעת משביתתו של מגזר אחר במידה כזו שאין הוא יכול לבצע עבודתו – זכאי לקבל שכר עבודה. כך גם עובד במיקור חוץ, אשר מושבת בעל כורחו, זכאי לשכר עבודה שכן אין קשר בינו לבין סכסוך העבודה ואין הוא קשור לשביתה.

 

שביתה בזמן ימי חופשה שנתית

 

חוק חופשה שנתית מאפשר לעובד לצבור ימי חופשה מדי שנה. עבור אותם ימי חופשה, זכאי העובד לקבל שכר עבודה רגיל. כאמור, בעת שביתה עובדים אינם זכאים לתשלום שכר. עם זאת, כאשר עובד מצוי בחופשה בעת השביתה, אשר אושרה על ידי המעביד טרם תחילת השביתה, יקבל הוא את שכרו הרגיל עבור אותם ימים. מותר לציין כי ימי החופשה ינוכו ממספר ימי החופשה הצבורים של העובד, כבכל חופשה אחרת.

 

שביתה בעת חופשת מחלה

 

חוק דמי מחלה מאפשר לעובד לקבל שיעור מסוים משכרו, באופן הדרגתי ובהגבלה מסוימת, כאשר נעדר הוא ממקום העבודה עקב מחלה. במידה והעובד נעדר ממקום העבודה עקב מחלה בעת השביתה, זכאי הוא לדמי המחלה לפי החוק, על אף השביתה המתרחשת באותה העת.

 

האם השביתה משפיעה על זכאות עובדות לדמי לידה?

 

דמי לידה נקבעים לפי שכר העבודה הרגיל, שהוא, לפי חוק ביטוח לאומי, סכום השכר שאותו קיבלה העובדת ברבעון האחרון לעבודתה, חלקי 90. כאמור, ימי השביתה מנוכים משכר העובדים השובתים ועל כן, במידה ורבעון השנה טרם הלידה התקיימה שביתה בענף העבודה שאליו משתייכת העובדת, עשוי הדבר להשפיע על גובה דמי הלידה.

 

הפתרון למצב זה מצוי בתקנות הביטוח הלאומי, הקובעות כי במקרים שבהם לא שולם לעובדת שכרה המלא עקב נסיבות שונות אשר אינן תלויות בעובדת, ביניהן שביתה – יחושבו דמי הלידה לפי השכר המשוער, שאותו הייתה מקבלת לו עבדה באותם ימים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

יחסי עבודה בעת שביתה


השביתה אינה מנתקת את יחסי העבודה. כך למשל, הזכות לפיצויי פיטורים, דורשת עבודה רצופה במשך שנה לפחות אצל המעביד. חוק פיצויי פיטורים קובע באופן מפורש כי רציפות בעובדה אינה נפגעת גם כאשר במהלך תקופת העבודה מתקיימת שביתה.