חוק הירושה המסדיר את דיני הירושה בישראל, קובע בסעיף 42 כי מי שכותב צוואה יכול לפרט בה הוראת "יורש אחר יורש", כלומר לדאוג להעביר את הירושה ליורש מסוים וכן לדאוג ליורש שני שיקבל את מה שנותר מהעיזבון לאחר מותו של היורש הראשון.


למשל, המוריש יכול להורות בצוואה כי בנו יקבל את הצוואה, ולאחר פטירתו יתרת העיזבון תעבור לנכדיו בחלקים שווים, בתנאי שהנכדים כבר חיים בזמן עריכת הצוואה. החוק מאפשר העברת ירושה באופן זה רק עבור יורש שכבר נמצא בחיים בזמן שהצוואה נערכה, ובאופן עקרוני, ברוב המקרים מדובר על שרשרת של שני יורשים במקבלים את הירושה באופן זה.


המקרה הנפוץ ביותר של העברת ירושה בצורה זו היא כאשר אדם מוריש את כל רכושו לבן זוגו וקובע בצוואה כי ילדיהם יקבלו את יתרת הירושה לאחר מות בן הזוג. מבחינה עקרונית היורש הראשון אינו מוגבל לגבי השימוש שיעשה בירושה והא רשאי להשתמש בה כרצונו. היורש השני זכאי לקבל את החלק שיוותר ממנה אחרי פטירת היורש הראשון.


התנאים להעברת הירושה בצוואת יורש אחר יורש


החוק מפרט את התנאים לצוואת יורש אחר יורש, ולפיו ניתנת האפשרות להעביר את הירושה לשני יורשים באופן שהשני יקבל את חלקו לאחר מותו של הראשון. אמנם היורש הראשון יכול לעשות כרצונו בירושה שקיבל, אך הוא אינו יכול למנוע מהיורש השני את זכותו לקבל את מה שיישאר ממנה.


גם אם היורש השני לא היה כשיר לרשת בזמן מותו של המוריש, למשל אם היורש השני היה קטין בעת הפטירה, הוא יוכל לרשת את מה שנותר מהעיזבון אם הוא כשיר לכך בעת זכייתו בירושה.


במקרה שהיורש השני הולך לעולמו לפני שהגיע תורו לזכות בירושה, או שהסתלק מהירושה מרצונו, יתבטלו הוראות הצוואה הנוגעות לזכייתו בירושה. כמו כן מוסיף החוק כי לא ניתן להוריש את העיזבון בדרך זו ליותר משני יורשים, אלא אם כן הוראות הצוואה נוגעות ליורשים שנמצאים בחיים במועד עריכת הצוואה.


כפי שעולה מדברי החוק, המוריש אינו יכול לקבוע יורש אחר יורש באופן אינסופי, אלא לשני יורשים בלבד. עם זאת, יש אפשרות לקבוע שיותר משני יורשים יקבלו את חלקם בדרך זו, כאשר התנאי לכך הוא שכל היורשים הם בין החיים בזמן חתימת הצוואה.


האם היורש הראשון רשאי ליהנות מכל הירושה, ולא להותיר דבר ליורש הבא בתור?


בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בנושא זה, מותר ליורש הראשון להשתמש בעיזבון שקיבל בירושה ללא כל הגבלה וככל העולה על רוחו. מותר לו אף לכלות את כל העיזבון, להשמיד אותו ולא להשאיר ממנו דבר.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


ההגבלה היחידה המוטלת על היורש הראשון היא שהוא אינו יכול להוריש את יתרת העיזבון ליורש אחר מלבד היורש השני. בית המשפט העליון ציין כי אמנם יכולות לעלות בעיות מוסריות בהקשר זה, אך לא ניתן להגביל את היורש הראשון בנוגע לשימושו בירושה מבחינה משפטית.