לאחר שחלף מועד תשלום פסק דין שנתבע בהליך הוצאה לפועל, תתווסף לחוב ריבית פיגורים בשל האיחור בתשלום. הריבית גבוהה יותר מריביות הנלקחות בשוק ההלוואות הבנקאי או הפרטי, ומשמשת כרכיב עונשי כדי לזרז את החייב לפרוע את חוב, כאשר כיום שיעור הריבית עומד על 7.5%.

 

חוק הוצאה לפועל מנסה מצד אחד לאזן בין זכותו של הנושה לקבל את התשלום המגיע לו מהחייב, ולאכוף עליו למלא את חובתו, ולשמור על אינטרסים ציבוריים שונים שעניינם כיבוד החוק והאמון בשלטון החוק, ומצד שני לשמור גם על כבודו של החייב, ולהתחשב במצבו הכלכלי וביכולתו לפרוע את החוב.

 

עם קבלת אזהרה המתריעה בפני פתיחת תיק בהוצאה לפועל, חייבים רבים חווים אירוע טראומטי, המדיר שינה מעיניהם ומטיל לחץ רב. ברוב המקרים בתיקי הוצאה לפועל החוב אינו נותר כמות שהוא, אלא הולך ותופח, כאשר אחת הדרכים להגדלת הסכום המקורי של החוב היא ריבית פיגורים, הגבוהה באופן משמעותי מריבית צמודה.

 

על חייב שמאחר במתן תשלום חוב בעקבות פסק דין, מוטלת ריבית פיגורים אוטומטית, בין אם על ידי בית המשפט ובין אם באמצעות רשם ההוצאה לפועל. כאשר מדובר בחוב של שטר או המחאה ולא חוב הנובע מפסק דין, הריבית יכולה להיות שונה.

 

ריבית פיגורים בהוצאה לפועל היא ריבית שהחייב נדרש לשלם לאחר שמועד תשלום החוב חלף, או כאשר הוא מאחר לבצע פסק דין שניתן נגדו בבית משפט. ריבית פיגורים גבוהה משמעותית מריבית רגילה, כמו ריבית על הלוואה בבנק או עמלה בהחלפת כספים, ומשמשת כסנקציה נגד החייב במטרה לזרז אותו לפרוע את חובו, כך שבסופו של דבר החייב נדרש לשלם ריבית גבוהה יותר מהריבית שהיה אמור לשלם עד למתן פסק הדין.

 

כאמור, הריבית מהווה עונש על אי התשלום בזמן. היא נועדה בין היתר לשמש כאזהרה לחייב לשלם את חובו מהר שאם לא כן, חובו יגדל הרבה מעבר לחובות הנובעים מהלוואות רגילות הנלקחות בשוק ההלוואות הבנקאי או הפרטי.

 

כיצד ניתן לעכב את תפיחת החוב?


ריבית הפיגורים נקבעת על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ומתעדכנת מדי פעם, וכיום עומדת הריבית על 7.5%. החישוב נעשה על ידי טבלאות המצויות בסניפי הבנקים השונים ובפני כל רשם בלשכות הוצאה לפועל. הסמכות להקטנת ריבית הפיגורים על ידי רשם הוצאה לפועל או בית משפט, אינה ניתנת במקרים שבהם הריבית קבועה בפסק דין, וההקטנה תינתן בתנאי התשלום בפועל ורק מטעמים מיוחדים שירשמו.

 

יחד עם זאת קיימות מספר שיטות אשר באמצעותן רשאי החייב לעכב את תפיחת החוב עקב ריבית פיגורים. בשלב ראשון החייב יכול להגיש בקשת התנגדות לראש ההוצאה לפועל, אשר מעכבת באופן מידי את ריבית הפיגורים עד למתן החלטה בעניין הבקשה. כמו כן ניתן להגיע להסדר תשלומים עם הזוכה ולהסכים עמו על גובה הריבית.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות

 

בשלב הבא החייב יכול לעכב את הריבית בטענות כגון "ריבית עושקת", "תניה מקפחת בחוזה" או כחלק מטענת "פרעתי" ובין היתר להעלות טענה כי הריבית שגויה או להציג נסיבות מיוחדות או קיזוז אשר בגינם יש להפחית או לבטל את הריבית. במקרים מסוימים, כמו למשל כאשר החייב מתקשה לשלם את חובו מטעמים מיוחדים, ניתן יהיה להפחית מגובה ריבית הפיגורים גם לאחר מתן ההחלטה.