בתחילת חודש ספטמבר 2013, נכנסה לתוקף הרפורמה החדשה בהליך פשיטת הרגל, שמטרתה לאפשר לחייב להשתקם כלכלית. הרפורמה מגבילה את ההליך לארבע שנים וחצי, כאשר שיתוף פעולה מלא מצד החייב וגילוי מידע על רכושו ונכסיו מקדם את קבלת ההפטר מהחובות.

 

הרפורמה בפשיטת הרגל חלה על בקשות שהוגשו על ידי חייבים מאז חודש ספטמבר 2013. ההליך נועד לגבש תכנית לפירעון חלקי של החובות בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב, ופתיחת דף חדש באמצעות צו הפטר. המבחן המרכזי שנקבע כתנאי שבלעדיו אין היעתרות לבקשת חייב להכריז עליו כפושט רגל, הוא מבחן תום הלב.

 

תום הלב של החייב נבחן בשני שלבים: בשלב יצירת החובות, ובהתנהלותו במהלך ההליך, שבו החייב מחויב למסור לנאמן ולכונס הנכסים מידע אמתי על מצבו הפיננסי, ולשתף פעולה עם בעלי התפקידים השונים. בית המשפט מוסמך לקבוע על פי סעיף 18 לפקודת פשיטת הרגל משנת 1980, האם חובותיו של החייב נוצרו בתום לב או בחוסר תום לב, ועקב כך להכריז על חייב כפושט רגל או לדחות את בקשתו.

 

תום לב בשלב יצירת החובות

 

בעת הגשת הבקשה לפשיטת רגל, החייב נדרש לפרט באמצעות תצהיר לכונס הרשמי על פי סדר כרונולוגי את נסיבות ההסתבכות הכלכלית ואופן היווצרות כל אחד מהחובות. חוסר תום לב בשלב יצירת החובות יכול לבוא לידי ביטוי במקרה שהחובות בוצעו תוך כדי עבירה על החוק, או תוך ביצוע פעולות הונאה ותרמית. וגם אם החייב מסר שיקים, תוך ידיעה שהם לא יכובדו בשל מצבו הכלכלי, או אם נמנע הימנעות שיטתית מביצוע פסקי דין.

 

בית המשפט יכול לבטל את ההכרזה על פשיטת רגל ולסרב לבקשה לפתיחת התיק, אם התרשם כי החייב אינו באמת זקוק לאישור הבקשה, וכל מטרתו היא לנצל לרעה את ההליך. במקרה שבית המשפט סבר כי החובות נוצרו שלא בתום לב, עקב תוצאה של פעולות לא חוקיות וכדומה, הוא מוסמך לבטל את ההכרזה, לבטל את צו כינוס הנכסים ואת ההליך כולו.


תום לב במהלך הליך פשיטת רגל

 

על החייב מוטלות מספר חובות במסגרת הליך פשיטת רגל, ובעיקרן נדרש לעמוד בתשלומים חודשיים לטובת פירעון החובות לנושים, להגיש דוחות תקופתיים המפרטים את הוצאותיו והכנסותיו ולשתף פעולה עם הכונס הרשמי והמנהל המיוחד. אי קיום חובות אלה עלול להתפרש כחוסר תום לב מצדו של החייב ולהביא לביטול הליך.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

בנוסף חייב המצוי בהליכים מצופה לחיות בצורה צנועה, שאינה בזבזנית או ראוותנית. הוא נדרש למצות את כושר השתכרותו ולהתפרנס כמיטב יכולתו, בהתאם לכישוריו המקצועיים כדי להגדיל את הכנסותיו לטובת פירעון חובותיו לטובת הנושים. החייב נדרש להתנהל בשקיפות ולגלות כל מידע על רכוש שבבעלותו. עליו לשתף פעולה ולסייע לניהול מהיר של ההליך ומימוש הנכסים, ואף נדרש להתייצב לחקירה במידת הצורך ולמסור מידע רלוונטי.

 

אי שיתוף פעולה מלא עם בעלי התפקידים, אי עמידה בתשלומים חודשיים לנושים ואי הגשת דוחות תקופתיים, מהווים התנהלות בחוסר תום לב, כאשר הפרת חובת תום לב מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר, ועלולה בהחלט לגרום לביטול הליך פשיטת רגל.