חוק ההוצאה לפועל, אשר נועד לסייע לנושים לגבות את חובותיהם, מאפשר להפעיל סנקציות שונות נגד החייב, כגון: הטלת עיקולים על נכסיו, צווי הבאה ומאסר, הגבלת חשבון בנק וגם הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ.

 

ניתן להוציא צו עיכוב נגד חייב בהוצאה לפועל העומד לצאת מהארץ מבלי לפרוע את החוב או להבטיח את פירעונו, וגם לחייב המשתמט מתשלום חובותיו, לחייב בתיק מזונות, נגד חייב המבקש איחוד תיקים או שהוכרז כמוגבל באמצעים. רשם הוצאה לפועל רשאי להוציא נגד חייב צו עיכוב יציאה מהארץ, גם כאשר לא הוגשה בקשה על ידי הנושה, זאת כאשר הוא סבור כי החייב עומד לצאת מגבולות המדינה מבלי לשלם את חובו.

 

איך מבטלים צו עיכוב יציאה מהארץ?

 

צו עיכוב שהוצא עקב איחוד תיקים או הכרזה על חייב מוגבל באמצעים, יפקע בהתאם לשיקול דעתו והחלטתו של הרשם. החייב רשאי לבקש לבטל את הצו באופן מלא או זמני, מחמת רצונו לצאת מהארץ מסיבה מוצדקת, כאשר סיבה מוצדקת יכולה להיות בשל מצבו הרפואי של החייב, ביקור דחוף של קרובי משפחה שגרים בחו"ל וכדומה.

 

הרשם רשאי להיעתר לבקשה, לדחות אותה, או להתנות את היציאה בהפקדת ערובה. במקרה שהוצא לחייב צו תשלומים והוא מקיים את הצו, לא יינתן צו עיכוב יציאה, אלא אם הרשם שוכנע כי היציאה עלולה לסכן את ביצוע פסק הדין או את תשלום החוב.

 

במסגרת סמכותו, רשאי הרשם להורות לחייב להפקיד את דרכונו. לאחר מתן הצו, תומצא מיד הודעה על כך לחייב, בדואר רשום עם אישור מסירה. חייב אשר מסרב להפקיד את הדרכון, מסתכן במעצר עד להפקדתו, כאשר המעצר לא יעלה על שבעה ימים.

 

לרשות החייב עומדים מספר הליכים שהוא יכול לנקוט לפני מתן הצו ובמקרים מסוימים גם לאחר שניתן. לעתים החייב אינו יודע על פתיחת תיק נגדו, ורק עם מתן צו עיכוב יציאה מהארץ נודע לו על כך, או שמסיבות שונות לא נקט שום פעולה בתיק מאז פתיחתו, ורק לאחר מתן הצו הוא מתחיל לנקוט בצעדים.

 

במקרים אלה, מלבד הפעולות הישירות שהוא רשאי לנקוט נגד מתן צו עיכוב, עליו לנקוט בהליכים שאותם נדרש לנקוט עם פתיחת התיק, כמו התנגדות לביצוע שטר, הגשת טענת פרעתי, בקשת לחקירת יכולת, צו תשלומים וכדומה. במקרה שהחייב יצליח להוכיח לרשם או לבית המשפט כי לא התקיים התנאי הבסיסי להוצאת הצו, יהיה באפשרותו להביא לביטולו.


איך מבררים אם ניתן לחייב צו עיכוב יציאה מהארץ?

 

החייב יכול לברר אם עומד נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ על ידי פנייה לאגף המודיעין במשטרת הגבולות. שעות הפעילות של משטרת הגבולות הן בין 8:00 עד 16:30 בימים ראשון עד חמישי. החייב מתבקש להתקשר אל מספר טלפון שמספרו: 3450*, להמתין למענה אנושי ולאחר מספר שאלות לזיהוי החייב, תינתן התשובה האם קיים נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ.


יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

אי ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ

 

חוק ההוצאה לפועל קובע כי על המדינה חלה החובה להודיע למשטרה על ביטולו של צו עיכוב יציאה מהארץ. הרשויות המופקדות על הביקורת של יציאת נוסעים בנמל התעופה חייבות לוודא כי הודעת הביטול שנמסרה על ידם נרשמה בכל הרשומות המקובלות, וכי שמו של המעוכב נמחק לחלוטין מהשמות בדלפק הדרכונים. הפרה של חובה זו עלולה להיות עילה לתביעה נזיקית נגד המדינה, זאת מאחר שאדם אשר יעוכב שלא כדין בנמל תעופה, תוך כדי שהוא יסתמך על כך שהמדינה לא נקטה ברשלנות בביטול הצו, עלול לחוות עגמת נפש רבה.