לפי החוק, כאשר בני זוג מחליטים על גירושין ופירוק התא המשפחתי הם צריכים לחלק ביניהם את כלל הרכוש המשותף שווה בשווה. אך לא פעם המציאות מורכבת יותר, ולעתים מתברר כי אחד מבני הזוג פעל עוד במהלך הנישואין או כשהחל הליך הגירושין והסתיר ממון ונכסים כדי לא לחלוק אותם עם בן זוגו לשעבר לאחר הפרידה.


למרבה הצער, הליכי גירושין רבים מלווים בסכסוכים משפטיים ובמלחמות בכל הנוגע לאופן חלוקת הרכוש המשותף, ובני הזוג אינם מצליחים להסכים ביניהם על חלוקה שתהיה מקובלת על שניהם. ללא הסכם חתום בין הצדדים על חלוקת הרכוש, כל אחד מהם אמור לקבל מחצית. גם אם לאחד מבני הזוג או לשניהם יש עסק עצמאי, לבן הזוג השני מגיעות זכויות על חצי מאותו עסק.


כמו כן, כאשר מתחילים בהליך הגירושין אחד מבני הזוג עלול לגלות שהוא אינו יודע על מכלול הרכוש המשותף, אם בשל העובדה שבן זוגו דאג תמיד לטפל בעניינים הכספיים של משק הבית המשותף ואם בשל העובדה שהשניים ניהלו חשבונות בנק נפרדים, או שיש חשד כי בן הזוג הסתיר נכסים מסוימים.


במצבים כאלה הכרחי לבצע בדיקה מקיפה של כלל הנכסים המשותפים, ולאתר נכסים או חשבונות בנק שהצד השני עלול להסתיר. מדובר במידע קריטי שיכול להשליך באופן ישיר על רמת החיים של כל אחד מהצדדים אחרי שהגירושין יסתיימו, וכן על נושאים אחרים כמו גובה דמי המזונות.


מתי צריכה להידלק נורה אדומה לגבי הסתרת רכוש ונכסים על ידי בן הזוג?


אם חלק מהנכסים שנצברו רשומים על שמו של בן הזוג בלבד, או לחלופין הנכסים נרשמו על שם הוריו, אחיו או קרובי משפחה אחרים, ייתכן שקיימת סיבה לכך שהנכסים לא נרשמו בבעלותם של שני בני הזוג.


כל אי בהירות לגבי הכספים שנצברו במהלך שנות הנישואין, ובייחוד כאשר מדובר באי בהירות מכוונת על ידי בן הזוג, אשר במשך השנים לא היה גלוי בנוגע למכלול הכנסותיו והוצאותיו, צריכה להדליק נורה אדומה.


כאשר ידוע לכם שבן הזוג פתח חשבונות בנק נוספים מלבד החשבון המשותף, או שמלכתחילה סירב לשתף את החשבונות והתעקש להפריד ביניהם, ייתכן שהסיבה לכך היא הסתרת נכסים או התנהלות כלכלית שלא הייתה ידועה לכם.


איך מבצעים חקירה כלכלית אודות בן הזוג?


בכל מקרה שבו התעורר חשד כי בן הזוג מסתיר חשבונות בנק או נכסים, או כאשר אחד מבני הזוג מבין שהוא אינו יודע על מכלול הנכסים המשותפים, יש צורך בבדיקה כלכלית מעמיקה. החקירה הכלכלית תלויה בעיסוקו של בן הזוג: האם הוא שכיר או עצמאי?


בחקירה כלכלית של בן זוג בעל עסק עצמאי או מספר עסקים, או כאשר הוא מחזיק במניות בחברה, ייבדקו גם הנכסים אשר רשומים על שמו וגם כל נכסי החברות שבהן הוא מחזיק. נכסים רבים השייכים לעסק יכולים להיחשב חלק מהרכוש המשותף, לרבות הכנסות עתידיות ונכסים כגון המוניטין של העסק.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


אם בן הזוג עובד כשכיר, יש לאתר מסמכים כגון תלושי המשכורת שלו, קרנות השתלמות, קופות גמל ופנסיה, ביטוחים שנעשו לו במסגרת העבודה ותדפיסים מחשבון הבנק, כדי לגלות את התמונה המלאה על מצבו הכספי. לאחר מכן תתבצע השוואה בין הממצאים שהתגלו ובין הממצאים שהיו ידועים לבן הזוג השני, כדי לברר אם הוסתרו ממנו כספים או רכוש.