במסגרת ניהול הליכי הוצאה לפועל, ניתן להפעיל סנקציות נגד חייבים שאינם עומדים בתשלום חובותיהם, כאשר אחד הצעדים הננקטים הוא עיקול כספי חשבון בנק. עיקול חשבון בנק כרוך בהקפאת כל הפעילות המתנהלת בו, מלבד הפקדת כספים, שאף הם מופנים לצורך סילוק החוב, ככל שהצטברו במהלך שלושת החודשים לאחר הטלת העיקול.

 

זכות עיקול חשבון בנק נקבעת לפי סכום החוב, סוג החשבון וזכויות החתימה שלו, כפי שהוגדרו בעת פתיחת החשבון. החוק מאפשר הטלת עיקול על חשבון משותף, אך עם סייגים מסוימים ולא כל חוב של בן הזוג נופל על השני.

 

כאשר חשבון הבנק רשום של שמו של החייב בלבד, הכספים בהחלט ניתנים לעיקול. אך כאשר מדובר בחשבון בנק משותף, הסוגיה מורכבת יותר, וקיימת אפשרות מעשית להטיל עיקול על חשבון משותף לשני בני הזוג, גם אם רק נגד אחד מהם נפתח תיק בהוצאה לפועל.

 

זכות חתימה נפרדת ועצמאית של בן זוג החייב

 

לשם כך יש להבדיל בין שני סוגי חשבונות משותפים: האחד, הוא חשבון בנק שבו לכל אחד מהשותפים ישנה זכות חתימה יחד בחשבון המשותף. והשני הוא חשבון שלכל אחד מהשותפים יש זכות חתימה נפרדת, ואין צורך בהסכמת הצד השני כדי לבצע בו פעולות שונות.
בחשבון בנק שלשני הצדדים יש זכות חתימה משותפת, לא ניתן להטיל עיקול על החשבון המשותף. אולם כאשר לכל אחד מהשותפים יש זכות חתימה נפרדת, האפשרות לעיקול חשבון בנק משותף פתוחה בפני לשכת ההוצאה לפועל.

 

בחשבון בנק שהוגדר כחשבון ביחד ולחוד או משותף ונפרד, זכות החתימה היא נפרדת, ובמקרה כזה ההוראות לביצוע פעולות בחשבון יכולות להינתן בנפרד על ידי כל אחד מהשותפים, ללא צורך בהסכמת השותף השני. כך למשל, הבנק רשאי לכבד שיק שנמשך בחשבון עם חתימה נפרדת, גם אם הוא נחתם רק על ידי צד אחד, וגם ידוע לבנק שהצד השני מתנגד לכך.

 

עיקול מלוא הסכום בחשבון בנק משותף

 

במקרים שבהם לשני השותפים בחשבון ישנה זכות חתימה נפרדת והם רשאים לעשות שימוש בכספים ללא צורך בהסכמת הצד השני, הנושה יכול לבקש להטיל עיקול על החשבון המשותף, זאת מתוך הנחה שהנושה נכנס בנעליו של החייב, ועל כן הוא הזוכה בזכויותיו בחשבון הבנק. הנושה רשאי לעקל את מלוא הסכום בחשבון הבנק של החייב, זאת בתנאי שבן הזוג הוא בעל זכות חתימה בלעדית, והוא רשאי לתת הוראות בחשבון בחתימתו בלבד.

 

יחד עם זאת, הפסיקה ביקשה למנוע מצבים שבהם עיקול על כספיו של החייב יפגע גם בבן זוגו שלא כדין, ואם העיקול עשוי להשליך על בן זוג לא תתאפשר נקיטה בצעד זה. על כן גם כאשר זכות החתימה נפרדת לא ניתן לעקל כל סכום מהחשבון, ובנוסף ישנה משמעות לגובה הסכום שבאפשרותו של הנושה לעקל, כאשר גובה הסכום הוא נגזרת של זכויות החתימה שנקבעו עם פתיחת החשבון.


יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

חוק ההוצאה לפועל מסדיר את האופן שבו ניתן להטיל עיקול על חשבונות בנק משותפים. החוק מאפשר הטלת עיקול על חשבון משותף, אך עם סייגים מסוימים. על כן כאשר אדם נקלע לחובות ואינו מסוגל לשלם לנושים, עדיף לו להביא להפרדת חשבונות בנק לפני פתיחת תיקים בהוצאה לפועל, כדי להגן על נכסיו של בן זוגו. אולם אם יוכח כי פיצול החשבונות היה פיקטיבי ונועד כדי להבריח נכסים, ייתכן שהמהלך יבוטל, ואף פיצול החשבון עלול להיתפס כהתנהלות בחוסר תום לב של החייב כלפי הנושים.