כל זוג שלישי בארץ בסופו של דבר יתגרש, כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. חלק נכבד מאותם זוגות יימצא בעיצומם של תשלומי המשכנתא שלקחו לרכישת דירה לאחר נישואיהם, היות שנהוג לקחת משכנתא לתקופה ארוכה: התשלומים החודשיים יכולים להימשך 20 שנים ואפילו להגיע ל-30 שנים ויותר.


כאשר זוג צעיר לוקח הלוואה למשכנתא, הבנקים נוהגים לדרוש שיעבוד על הדירה כעירבון לכיסוי התשלומים החודשיים, כך שאם בני הזוג לא יעמדו בתשלומים הבנקים יוכלו למכור את הדירה ולכסות את החוב. משמעות הדבר היא שפיגורים משמעותיים בהחזרים החודשיים עלולים לגרום לאובדן הדירה.


כחלק מתנאי השיעבוד, אין באפשרותם של בני הזוג להעביר את הזכויות בדירה במשך התקופה שבה הם משלמים את ההחזר החודשי מבלי שהבנק המממן יאשר זאת, ואפילו לא להעביר את הזכויות זה לזה. על כן, נושא תשלום המשכנתא מעלה בעיה מורכבת אם בני הזוג החליטו להתגרש, ובין היתר עולה השאלה איך יחלקו ביניהם את המשך התשלומים החודשיים?


איך משלמים את חוב המשכנתא בעת גירושין?


למעשה, לבני הזוג אין ברירה אלא להמשיך ולשלם את החוב עד תומו ללא קשר למצבם המשפחתי. אם לא יעמדו בתשלומים מדי חודש, הבנק יוכל לפנות להוצאה לפועל ולמכור את הדירה כדי לכסות את החוב שנותר, וכל התשלומים ששולמו עד כה יירדו לטמיון.


באופן עקרוני הצדדים ממשיכים לשלם את החוב עד פירעונו שווה בשווה, אך במקרים מסוימים, כאשר יש פער גדול בין ההכנסות, בית המשפט יכול לקבוע שצד אחד ישלם חלק גדול יותר. בדרך כלל מדובר בבעל, אשר לעתים מוצא עצמו מחויב בתשלומים נוספים כגון מזונות ומדור.


האם בן הזוג שעזב את הדירה חייב להמשיך לשלם משכנתא?


רוב הליכי הגירושין נמשכים זמן רב, ופעמים רבות אחד מבני הזוג עוזב את הדירה המשותפת. חשוב לומר שעל פי פסיקות רבות שניתנו בבתי המשפט, גם אם בן הזוג עוזב את הדירה הוא אינו יכול להפסיק לשלם את חלקו במשכנתא בצורה אוטומטית.


ישנם מקרים שבהם הצד שעזב את הבית ועבר לגור בשכירות, כאשר לרוב מדובר בגבר, מחליט להפסיק לשלם את תשלומי המשכנתא. זה יכול להיות כאמצעי נקמה בבן הזוג שנותר בדירה או כאמצעי להפעלת לחץ כלכלי במסגרת הליך הגירושין. לצעד זה עלולות להיות השלכות קשות, מבחינה משפטית, כלכלית ואישית. בן הזוג שנותר בדירה עלול למצוא עצמו מחויב בהוצאות גבוהות, ואם לא יעמוד בהן הדירה תעוקל על ידי הבנק והוא ייזרק לרחוב.


מה יכול לעשות הבעל המחויב במשכנתא, במזונות ובמדור?


מספר חובות מוטלות על הבעל במקרה של גירושין, לרבות החובה לדאוג לילדיו לקורת גג, חובה הנקראת "מדור", וכן חובת תשלום המזונות. לעתים האב מוצא עצמו מחויב גם במזונות וגם במשכנתא, ומאחר שחובה עליו לדאוג לדיור, חלקו בתשלומי המשכנתא יהיה גבוה יותר מזה של האישה.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


לא תמיד הגבר יכול לעמוד בהוצאות הגבוהות. במקרה כזה הוא יכול לפנות לבית המשפט ולהציג מסמכים המוכיחים את מצבו הכלכלי והנזק שנגרם לו עקב התשלומים הגבוהים. אם הוא נמצא בפשיטת רגל, הוא יוכל לבקש הקצאת מזונות מבית המשפט, כלומר לפרוס את תשלומי המזונות.