כאשר ילד נולד, אין כל ספק בזהותה של אמו. אם הוא נולד להורים נשואים, לרוב לא יהיה ספק גם בנוגע לזהות אביו, ואז רישום האבהות במשרד הפנים מתבצע כמעט אוטומטית ימים ספורים לאחר הלידה. אך מה קורה אם ההורים אינם נשואים ועולה השאלה מיהו אביו של התינוק? ומה אם האב הביולוגי נעלם מהתמונה, ואמו של הילד ובן זוגה מעוניינים לרשום אותו כאבי הילד? במקרים כאלה לפעמים צריך להגיש תביעת אבהות בהסכמה לאישורו של בית המשפט.


רישום אבהות במשרד הפנים כאשר ההורים אינם נשואים


עקרונית, ידועים בציבור או הורים שאינם רשומים במשרד הפנים כנשואים צריכים לגשת למשרד הפנים תוך תקופה קצרה לאחר הלידה, ולהגיש בקשה לרישום הגבר כאביו של התינוק. בדרך זו, כדי שמשרד הפנים יאשר את הבקשה בני הזוג צריכים להוכיח כי הם מנהלים חיים משותפים ולהגיש מסמכים וראיות התומכים בכך שניהלו קשר זוגי מחייב, כגון תמונות משותפות, חוזה שכירות או כל מסמך אחר שיראה כי הם חיים יחדיו.


הגשת הצהרת אבהות למשרד הפנים


חוק מרשם האוכלוסין קובע כי ניתן לרשום את שם האב בתעודת הלידה של הילד מכוח פסק דין של בית המשפט או לפי הודעה משותפת של בני הזוג. בהתאם לכך ועל פי נוהל של משרד הפנים, אם מדובר בבני זוג לא נשואים אביו של הילד צריך להגיש הצהרה על אבהותו שבמסגרתה הוא למעשה מכיר באבהות על הילד. על ההצהרה צריכים לחתום שני ההורים בפני נציג הסניף של משרד הפנים.


הצהרת אבהות תהפוך את האב לאפוטרופוס הטבעי של הילד יחד עם אמו ותעניק לו את הסמכות לקבוע ולהחליט החלטות הנוגעות למהלך חייו של הילד. למעשה הצהרת האבהות ובעקבותיה ההכרה באבהות יוצרות לאב את כלל החובות והזכויות כלפי ילדו.


למשל, האב מחויב לזון את ילדיו ולדאוג לצורכיהם עד שיגיעו לגיל בגרות. כמו כן, זכותו של האב לקבל משמורת או להסדיר זמני שהות עם הילדים במקרה שהם נמצאים במשמורת האם.


מלבד זאת, הצהרת האבהות משליכה גם על מעמדו של הילד מבחינה דתית במקרה שמדובר באם יהודייה, מאחר שקיים חשש לממזרות אם הילד נולד מחוץ לנישואין. לדוגמה, במקרה שהאם ניהלה רומן בזמן שהייתה נשואה לאחר וילדה ילד שלא מבעלה, הילד ייחשב ממזר וייאסר עליו ועל צאצאיו להינשא במשך עשרה דורות.


תביעת אבהות משותפת לבית המשפט לענייני משפחה


כאשר לא נמסרת הצהרת אבהות למשרד הפנים במשך פרק זמן מסוים, או כאשר משרד הפנים לא השתכנע כי בני הזוג מקיימים חיים משותפים, עלול להתעורר הצורך להגיש תביעת אבהות משותפת לבית המשפט לענייני משפחה כדי לקבל הכרה באבהותו של הגבר.


במסגרת התביעה בית המשפט יכול לדרוש בדיקת אבהות כדי לבדוק האם התובע הוא אכן אביו של הילד, באמצעות וידוא התאמה גנטית.


האם ניתן להגיש תביעת אבהות משותפת גם אם לא מדובר באביו הביולוגי של הילד?


בכל מקרה שבו אדם מבקש לקבל על עצמו את מכלול החובות והזכויות המשפטיות המוענקות לאב, חרף העובדה שאינו אביו הביולוגי של הילד, אם הוא אינו נשוי לאם הילד עליהם להוכיח בפני משרד הפנים שהם מנהלים משק בית משותף. מומלץ לגשת למשרד הפנים סמוך ללידה ככל שניתן.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע


אם משרד הפנים יטיל ספק במידת רצונו של הגבר לקבל על עצמו את האחריות ההורית או בנוגע להיותו אביו של הילד, בני הזוג יוכלו להגיש תביעת אבהות בהסכמה לבית המשפט.