מי יירש את עזבונו של אדם אם לא השאיר צוואה? ירושתו של המנוח במקרה שלא הותיר אחריו צוואה תעבור ליורשים אשר זהותם נקבעה בחוק הירושה. אולם לצורך קבלת הירושה, יהיה על היורשים להגיש בקשה למשרדי הרשם לענייני ירושה להוצאת צו ירושה.


כל אחד מהיורשים יכול לבקש את צו הירושה מהרשם, אולם לפני כן עליו לעדכן את יתר היורשים על כוונותיו. את הבקשה עצמה צריך להגיש בארבעה עותקים, וכן יש לשלם אגרה. כחלק מהפרוצדורה, יעביר הרשם לענייני ירושה את הבקשה להוצאת צו הירושה ליועץ המשפטי לממשלה אשר בסמכותו להתנגד להוצאת הצו, ובד בבד יפרסם הרשם את דבר הבקשה בעיתונות היומית, במטרה לאפשר הגשת התנגדות להוצאת הצו על ידי כל מי שמעוניין בכך.


מתי תועבר ההחלטה על מתן צו ירושה לבית המשפט?


באופן עקרוני, הרשם יוציא את צו הירושה לאחר קבלת הבקשה, אך במקרים מסוימים יהיה עליו להעביר את ההכרעה לידי בית המשפט. בין היתר, בית המשפט יכריע לגבי מתן צו ירושה אם הוגשה התנגדות להוצאת הצו, אם היועץ המשפטי הביע רצונו להצטרף להליך, אם המדינה או אחד ממוסדותיה הגישו את הבקשה, כאשר האפוטרופוס הכללי הגיש את הבקשה בשמו של קטין, נעדר או חסוי, וכן בכל מקרה שבו הרשם רואה לנכון להעביר את ההחלטה לידי בית המשפט.


האם ניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי, או רק בייצוג עורך דין?


את הבקשה למתן צו הירושה ניתן להגיש עצמאית ואין כל מניעה חוקית או פורמלית לעשות זאת. עם זאת, קבלת צו הירושה כרוכה בפרוצדורות בירוקרטיות ויש לה השלכות כספיות ומשפטיות. הגשת בקשה על ידי עורך דין יכולה לייעל ולזרז את ההליך, וכמו כן במקרה שהבקשה מגיעה להכרעת בית המשפט עורך הדין יכול לייצג בדיונים המשפטיים.


הגשת התנגדות להוצאת צו ירושה


כאמור, אחרי קבלת הבקשה למתן הצו, הרשם חייב לפרסם זאת בעיתונות היומית כדי לעדכן את הציבור ולאפשר למי שמעוניין בכך להגיש התנגדות להוצאת הצו. בהודעה לעיתונות יפורסם התאריך האחרון שבו ניתן יהיה להגיש התנגדות, אך בכל מקרה המועד יהיה לפחות שבועיים. לאחר שהמועד אשר נקבע על ידי הרשם חלף, או לאחר שצו הירושה כבר ניתן, לא תינתן עוד אפשרות להתנגד למתן הצו.


בתוך כמה זמן ניתן לקבל את צו הירושה?


ברוב המקרים הסטנדרטיים שבהם אין כל מניעה להוצאת הצו מלבד משך ההליך הבירוקרטי, יינתן צו הירושה כעבור חודש או חודש וחצי ממועד הגשת הבקשה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


ואולם, במקרים שבהם הרשם אינו מוסמך לדון בבקשה להוצאת הצו, למשל במקרה שהוגשה התנגדות, אם המנוח לא התגורר בארץ אלא היה תושב חוץ או כאשר עולה ספק בכל הנוגע לזהות היורשים, הבקשה תעבור לבית המשפט לענייני משפחה, וההליך עלול להימשך זמן ממושך יותר.