מאז שנת 1981, אז בוטל מס העיזבון בישראל, לא מוטלים מסים על נכסים או כספים שהתקבלו בירושה. משמעותו של מס ירושה היא תשלום שיעור מסוים מהירושה שהתקבלה לטובת קופת המדינה, אם שוויה של כלל הירושה גבוה מהתקרה שנקבעה בחוק. המצב החוקי בכל הנוגע להטלת מסים עלול להשתנות בעתיד: מעת לעת נשקלת האפשרות להחזיר את מס העיזבון בישראל, כאשר למהלך זה ישנם שיקולים כבדי משקל לכאן ולכאן.


מס ירושה או מס עיזבון חל במדינות רבות כגון בריטניה או ארצות הברית, במטרה לצמצם ולסכל את היווצרות ריכוז ההון ולמנוע אפשרות למונופול כלכלי שיכול לצמוח כתוצאה מהעברת ירושה של בעלי הון או קבוצות מיעוט בחברה. לצורך כך מטילה כל מדינה על פי שיקול דעתה מס על ירושה משווי מסוים ומעלה.


אמנם עצם העברת נכסים בירושה לטובת היורשים אינה מחויבת במסים במדינת ישראל, אך פעולות מסוימות של היורשים בכל הנוגע לנכסי העיזבון עלולות לגרור חיוב במס. למשל, מכירת דירה שהתקבלה בירושה כרוכה בתשלום מס, אלא אם כן היורש אשר מוכר את הדירה זכאי לפטור ממס שבח. חבות במסים כאלו ניתן למנוע מראש במגוון מקרים באמצעות חלוקת נכסי הירושה בין היורשים באופן שיאפשר להם להימנע מתשלום המס או להקטינו למינימום האפשרי.


מה ההבדל בין מס ירושה ומס עיזבון?


בעוד מס ירושה חל על ההכנסה האישית של כל יורש מהירושה שקיבל, מס עיזבון מוטל על כלל העיזבון עוד לפני שהוא מועבר ליורשים בירושה. בישראל היה נהוג מס עיזבון עד ביטולו של החוק בשנת 1981, בטענה שהמיסוי באופן זה אינו רווחי, ומאז הדעות חלוקות בנוגע להחזרתו של המס בעתיד.


הטיעון המרכזי של המצדדים בהחזרתו של המס הוא כי הטלת מס עיזבון תורמת לשוויון ההזדמנויות של כלל האוכלוסייה, מאחר שאי הטלת מס שכזה מובילה להגדלת הפערים בין אזרחים משכבות סוציואקונומיות שונות, להחלשת האוכלוסיות החלשות גם כך ולהגברת כוחן של האוכלוסיות המבוססות. מלבד זאת, לפי ההערכות, הטלת המס על ירושות גבוהות תזרים כספים רבים לקופת המדינה, ועל כן תסייע לכלל האזרחים במדינה.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


מנגד טוענים המתנגדים כי הטלת המס תגרום לשכבות העשירות של האוכלוסייה לעזוב את הארץ למדינות אחרות שבהן לא מוטל מס על הירושה, וכן תמנע מאנשים מבוססים בחו"ל לעלות לישראל. הטענה היא שלאור הגלובליזציה, מדובר במס לא יעיל, אשר עלול לגרום ליצירת שוק אפור ולהברחת נכסים מהארץ בהיקף גדול כדי להתחמק ממס.


מיסוי על נכסי נדל"ן שהתקבלו בירושה


כאשר מקבלים בירושה זכויות במקרקעין, אף שלא חל מס ישיר על העיזבון, היורשים יידרשו לשלם מסים אם ימכרו את אותן זכויות. במקרים רבים, ניתן להימנע מתשלום זה, לצמצם את הסכום ואף לקבל פטור באמצעות תכנון מס. לדוגמה, חוק מיסוי מקרקעין מקנה ליורשים את האפשרות לחלק את העיזבון מבלי שיצטרכו לשלם מס. במסגרת האפשרויות שמציע החוק, תכנון מקדים לגבי אופן מכירת הנכסים יכול למנוע את תשלום המס.