כמעט מדי יום אנו שומעים בכלי התקשורת על עוד מקרה של אלימות במשפחה, כאשר לרוב מדובר בבעל מכה הפוגע באשתו אך לא פעם מדובר גם על התעללות בילדים. במקרים רבים מדי אנו שומעים על מקרים קשים אשר מסתיימים ברצח.

 

אם חוויתם אלימות מצד קרוב משפחה או הייתם עדים למעשי אלימות, ניתן לפנות לרשויות הרווחה, למשטרה ולבתי המשפט כדי לקבל הגנה וכלים להתמודד עם האלימות. קיבצנו עשר שאלות ותשובות מתוך פורום אלימות במשפחה, המהוות דוגמאות לדרכי הפעולה המשפטיות להתמודדות עם התופעה.


קללות יכולות להיחשב אלימות במשפחה


שאלה: במשך הרבה חודשים אני סופג עלבונות, קללות וכינויים קשים מצד אשתי. ניסיתי לפתור את המצב במספר דרכים אך כלום לא עוזר. האם איך שהיא מתנהגת אליי נחשב לאלימות, ומה אני יכול לעשות בנדון?


תשובה: אם הקללות הבלתי פוסקות מצד בת זוגך אינן מאפשרות לך להמשיך ולנהל שגרת חיים תקינה וסבירה, אתה יכול להגיש בקשה לבית המשפט ולקבל צו הגנה. לאחר הפנייה לבית המשפט, ייקבע מועד דיון שבו גם אתה וגם אשתך תהיו נוכחים, ובית המשפט ינסה למצוא אפשרויות לפתרון הבעיה.


הבעל מאיים עקב רצון להתגרש? צו הגנה


שאלה: החלטתי שאני מעוניינת להתגרש מבעלי שהיה אלים כלפיי בעבר. אחרי שהגשתי את תביעת הגירושין בעלי כצפוי לא קיבל את רצוני והחל לאיים על הילדים ועליי באיומים קשים. האם אוכל לפנות לבית המשפט ולהוציא צו הגנה? באיזו טענה?


תשובה: עלייך לגשת לבית הדין לבית המשפט ולהגיש בקשה לצו. במסגרת הבקשה פרטי את הסיבות שבגינן את מבקשת את הצו. אחרי מתן צו ההגנה ובתוך שבוע מיום הוצאתו, יתקיים דיון במעמד שני הצדדים בערכאה המשפטית.

 

הארכת צו הגנה


שאלה: אחותי חשה מאוימת על ידי בעלה והגישה תלונה נגדו במשטרה. בעקבות התלונה קיבלה צו הגנה לתקופה של שלושה חודשים. האם בתום התקופה שעומדת לפוג בקרוב נוכל לבקש ארכה? למשך איזו תקופה ניתן להאריך את הצו?


תשובה: באפשרותה של המשפחה להגיש פנייה לבית המשפט ולבקש להאריך את צו ההגנה. בית המשפט שוקל כל מקרה לגופו ומחליט בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה.


קרוב משפחה אלים? צו הרחקה מהמשטרה וצו הגנה מבית המשפט


שאלה: דודי קיבל צו הרחקה למשך שבוע מביתי ומבית משפחתי. המשטרה מסרה לנו שחייבים לערב את בית המשפט אם מבקשים הרחקה של יותר ממספר ימים. לכן רציתי לברר איך מתבצעת הפנייה לבית המשפט ומה צריך לבקש ממנו?


תשובה: עוד לפני שנגמר מועד ההרחקה שהתקבל מהמשטרה, עליכם לפנות לבית משפט השלום ולהגיש בקשה לצו הגנה. תקופת ההרחקה תוארך על ידי בית המשפט עד למועד הדיון במעמד הצדדים. פשוט מאוד להגיש את הבקשה לצו ההגנה - בבית המשפט עצמו ניתן לקבל את הטפסים המתאימים. 


האם הליך גישור מתאים במקרה אלימות?


שאלה: אחרי שנים של התעללות אזרתי אומץ והחלטתי להתגרש מבעלי. במסגרת תביעת הגירושין הפנה אותנו בית המשפט לנסות הליך גישור. אני ממש לא רוצה לשבת בהליך כזה עם בעלי המתעלל, האם אני חייבת?


תשובה: לא ניתן לחייב הליך גישור, אלא רק בהסכמת שני הצדדים. אוסיף ואומר שבמשפחות שבהן קיימת אלימות, הליך גישור שכזה כלל אינו מתאים.


אלימות כלכלית? ניתן לתבוע מזונות


שאלה: בעלי חסם את הגישה שלי לחשבון הבנק שלנו, בטענה שאני בזבזנית והוא רוצה לדעת על כל שקל שאני מוציאה מהחשבון. הוא השאיר אותי במצב שאני תלויה בו כלכלית ולא מסוגלת להיות עצמאית. האם זה נכון שאני יכולה לתבוע ממנו מזונות גם אם אנחנו נשואים?


תשובה: אכן במקרה של אלימות כלכלית ובנסיבות שתיארת, ישנה אפשרות לתבוע מזונות אישה. את תביעת המזונות אפשר להגיש לאו דווקא כשמתגרשים, אלא גם במהלך הנישואין.


הבעל עוקב אחרי האישה? צו למניעת הטרדה מאיימת


שאלה: אני נשואה טרייה, מתגוררת מספר חודשים עם בעלי. התברר לי שהוא לא מרוצה כשאני יוצאת מהבית, הוא התחיל לאיים עליי ואף עוקב אחריי בכל פעם שאני מסתובבת בחוץ. מעולם לא הכה אותי אך אני מרגישה במצור. מי יכול לעזור לי?


תשובה: אם את מרגישה שבעלך עוקב אחרייך וגורם לך להרגיש מאוימת, באפשרותך להגיש בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת בבית המשפט.


איך מגנים על הילדים מאב מכה?


שאלה: בעלי מכה את הילדים שלנו והתלוננתי על כך בשירותי הרווחה אך בינתיים המצב לא השתנה ואני דואגת לילדיי. איך ניתן להגן עליהם?


תשובה: לשופטי בית המשפט לענייני משפחה כלים משפטיים שבאמצעותם הם מסייעים למשפחות עם תופעת אלימות, גם כאשר האלימות מופנית לילדים קטינים. כדאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש צו הגנה.


אלימות בין אחים? צו הרחקה


שאלה: יש לי אח בעל עבר פלילי על עבירות תקיפה. מאז שישב בכלא ניתקתי איתו קשר אך הוא מתקשר אליי מדי פעם, מאיים על חיי וגורם לי לחיות בחשש נוראי. איך אוכל להגן על עצמי? האם אוכל לבקש שלא ייכנס לעיר שבה אני מתגורר?


תשובה: בשל קיומו של עבר פלילי ועקב העובדה שאתה חי בפחד, מומלץ לך לפנות באופן מיידי למשטרה ולהוציא כנגד אחיך צו הרחקה. ההרחקה תינתן למספר ימים בלבד, ולכן יש לבקש להאריך את תקופה ההרחקה עוד לפני שתסתיים.


האם צעקות על ילדים קטינים נחשבות לאלימות?


שאלה:
אני שם לב שהרבה פעמים אשתי ממש צועקת על הילדים וגם מקללת אותם ללא הרף. זה קורה לה כשהיא כועסת ומאבדת שליטה. ההתנהגות הזאת מאוד מדאיגה אותי, במיוחד ההשלכה על הילדים. מה אפשר לעשות?


תשובה: המקרים שאתה מתאר מהווים אלימות לכל דבר ועניין, שמפגין הורה כלפי ילדיו הקטינים. אמנם מקובל לחשוב שאלימות היא רק פיזית, אך כל התעללות נפשית, לרבות קללות וצעקות, מהוות אלימות במשפחה. יש לכך פתרונות בחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה


יש לכם שאלות נוספות על אלימות במשפחה? מעוניינים לקבל עוד מידע על התמודדות עם אלימות במשפחה? תוכלו לקבל מידע נוסף וייעוץ ראשוני מיידי, עכשיו בפורום אלימות במשפחה.